Wróć do strony głównej.
Maja 04, 2024, 06:42:56 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 1,5 roczne dziecko z niedosłuchem - od czego zacząć  (Przeczytany 35079 razy)
kasiaz
Newbie
*
Wiadomości: 3


« : Marca 03, 2014, 12:42:37 »

witam,
czytam o metodzie krakowskiej jestem pod wrażeniem jak dzieci szybko się uczą dzięki tej metodzie, mam pytanie od czego zacząć? chdzimy do logopedy ale na zajeciach pani prze kilka miesięcy puszczała z komputera dźwięki zwierząt gdzie dziecko patrzyło w monitor i miało powtarzać niestety bardzo rzadko powtarzała, w domu jak ją uczyłam na obrazkach odgłosów zwierząt to powtarzała, teraz pani daje nam obrazki przedmiotów, osob,kseruje nam a ja wklejam do zeszytu jak przyjdziemy to pani pyta córeczkę gdzie jest piłka itp. dziecko ma 1,5 roku do logopedy chodzimy ponad rok, w domu dużo jej czytam książek, pokazuję obrazki, opowiadam historyjki czteroobrazkowe i ostatnio natknęłam się w internecia na serię KOCHAM CZYTAĆ kupiłam 2 pierwsze zeszyty i razem oglądamy książeczki mała jest zainteresowana i bardzo lubi je, powtarza samogłoski, pokazuje palcem i czyta, słabo wymawia I oraz Y, jak są pojedyńcze to prawidłowo czyta, jak są 2 lub trzy to czyta ile chce:-) jeszcze nad tym ćwiczymy, mam pytanie czy zaopatrzyć sie w kolejne części? jak dalej ją uczyć aby były jka najlepsze efekty,
córeczka mówi: mama, tata, baba,dań - daj, gran - graj, ta - tak, ato - auto,papapa, naśladuje niektóre zwierzęta, wszystko rozumie, ma niedosłuch UP 90db, UL 60db
pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuje za odpowedź
Kasia
« Ostatnia zmiana: Marca 03, 2014, 12:53:46 wysłane przez kasiaz » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Marca 07, 2014, 03:43:06 »

Droga Pani Kasiu, przy takim niedosłuchu i współczesnych aparatach Córeczka nauczy się mówić, tak jak jej słyszący rówieśnicy. Moi niesłyszący uczniowie sprzed 30 lat, mimo późnej diagnostyki i korzystania z pudełkowych aparatów słuchowych (dziś już nikt nie wie, jak one wyglądały) skończyli studia.
Logopeda, który proponuje  małemu dziecku programy komputerowe zamiast prowadzić stymulację zgodną z przebiegiem rozwoju dzieci słyszących pokazuje brak kompetencji. Proszę poszukać kogoś innego (www.szkolakrakowska.pl) albo przejąć terapię w swoje ręce.
Najważniejsze element terapii:
1. Program słuchowy - wówczas zdejmujemy dziecku aparaty, zakładamy słuchawki, dziecko słucha wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10-15 minut dziennie (www.arson.pl). Można ten czas podzielić na 3 sesje.
2. W aparatach - ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów  zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
3. Stymulacja powtarzania i ćwiczenia artykulacji podczas czytania: program "Kocham czytać" oraz Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Wyrażenia dźwiękonaśladowcze MÓWIMY. Warto bawić się obrazkami i zwierzątkami, mówiąc Córeczce DO PRAWEGO UCHA.
4. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania”  stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl oraz Sylaby inaczej - kartoniki z sylabami białymi na czarnym tle można układać na ilustracjach w książeczkach Kocham czytać. Warto korzystać z programu  Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski www.konferencje-logopedyczne.pl
5.   Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
6. Ćwiczenia kategoryzacji: rozdzielanie klocków wg kolorów (do dwóch miseczek, słoików, pudełek.
7. Dobieranie takich samych obrazków.
8. nazywanie osób i przedmiotów podczas oglądania książeczek.

Kiedy Córeczka skończy 2 lata proszę się odezwać napisze Pani, co dalej. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
kasiaz
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Sierpnia 23, 2014, 01:38:54 »

witam panią Profesor,

mialam się odezwac jak coreczka skonczy 2 lata,

chodzimy nadal do logopedy i pracujemy na seri "OD OBRAZKA DO SLOWA", coreczka mowi co widzi na obrazkach, cwiczymy wymowe, mowi zdaniami, spiewa piosenki np: była sobie zabka mala, dwa malutkie misie, stary niedzwiedz mocno spi itd. zna kilka krotkich wierszykow, nadal duzo czytamy, spiewamy, zadaje pytania np:co robi mama, co robi tata, co to jest? dopasowuje obrazki parami, przeciwienstwa, ukladamy rozciete obrazki, zna podstawowe ksztalty i kolory, karmi misie i lale i mowi do nich, probuje sie sama ubierac i rozbierac czasami niezle jej to wychodzi, np. zalozy spodnie dlugie lub krotkie na nogi, pracuje z coreczka na zestawach ARSON, czytamy sylaby "kocham czytac", wszystkie pani wskazowki zostaly zrealizowane,
duzo mowi niektore wyrazy wyraznie a niektore nie, mowi wyraznie samolot ale nie powie śpi tylki pi, nie podnosi jezyka do gory, wedzidelko sprawdzala pani logopeda, chodzi o L, pania logopeda powiedziala ze jeszcze ma czas ze nie wszystkie 2 latki mowia l, problem ma z F i W, samogloski mowi wyraznie, mozna z nia porozmawiac odpowiada na wszystkie pytania, sama inicjuje rozmowe,
bardzo prosze o dalsze wskazowki do pracy z coreczka

pozdrawiam serdecznie
Kasia
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 23, 2014, 01:41:18 wysłane przez kasiaz » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Wrzenia 11, 2014, 02:27:19 »

Droga Pani Kasiu, bardzo dziękuję za takie wspaniałe wiadomości o postępach Córeczki. Oczywiście trzeba Jej jeszcze pomóc, by mogła dogonić słyszących rówieśników. Dziecko dwuletnie nie musi mówić głosek dziąsłowych sz, ż, cz, dż i r, ale głoskę l tak. To właśnie tak głoska pojawia się jako pierwsza wśród dziąsłowych i warunkuje dalszy rozwój artykulacji.
Goski f i w bardzo łatwo można wywołać, bo to są głoski wargowe, które pojawiają się w rozwoju dziecka bardzo wcześnie.
Jeśli pani logopeda nie pokazała Pani  odpowiednich ćwiczeń, może Pani skorzystać z mojej książki "Metody wywoływania głosek" i samodzielnie stymulować rozwój mowy.
Proszę się nie martwić zniekształceniami, które pojawiają szczególnie podczas wymowy zbitek spółgłoskowych, to zjawisko naturalne, obserwowane w rozwoju mowy wszystkich dzieci.
Córeczka powinna nadal być stymulowana przez wczesną naukę czytania, zobaczy Pani, jak bardzo zapisany obraz słowa pomaga dzieciom w prawidłowej realizacji nawet trudniejszych wyrazów. Warto skorzystać z pomocy z Wydawnictwa Wir ("Moje pierwsze słowa" oraz "Moje sylabki").
Koniecznie trzeba rozpocząć pisanie dziennika wydarzeń, o tym jak to robić może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com   

Bardzo serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
kasiaz
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #4 : Lutego 12, 2015, 08:56:00 »

Szanowna Pani Profesor,

byliśmy niedawno na badaniach w Kajetanach, UL poprawa 30-40 dB UP pogorszenie - brak odpowiedzi, pani doktor powiedziała że UP trzeba zaimplantować, co Pani o tym myśli? dała nam skierowania na badania i powiedziała, że nie ma co liczyć na poprawę,
z gloską L nadal mamy problem chociaż wydaje mi się że czasami ja wymawia, F i W wyćwiczone, nadal czytamy ksiazeczki Kocham czytac, prowadzimy dziennik wydarzen, pracujemy na Moich sylabkach, czytamy duzo ksiazeczek, mowi mnostwo wierszykow na pamieć, ksiazeczki np Brzechwy tez na pamiec zna, szybko się uczy,
bardzo proszę o Pani opinie w tej sprawie i mam jeszcze pytanie jak to jest z tym słuchem które ucho jest ważniejsze?
jeśli ma Pani jeszcze jakieś wskazówki co do dalszej rehabilitacji to bardzo prosimy;-)
pozdrawiam serdecznie
Kasia
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Lutego 15, 2015, 07:05:42 »

Droga Pani Kasiu, proszę jeszcze sprawdzić u laryngologa, ale w innym miejscu, czy pogorszenie słuchu w uchu prawym nie jest spowodowane płynem lub tzw. zaklejeniem ucha, bowiem wydaje się dziwne, że w jednym uchu słuch się poprawił a w drugim pogorszył. Zanim podejmie Pani decyzję o implantowaniu trzeba rozważyć wszystkie możliwości i argumenty za i przeciw operacji.
Ponieważ Córeczka tak szybko się uczy mówić, można decyzję o implancie przesunąć. Ucho prawe ma ogromne znaczenie dla odbioru mowy u  większości osób z prawostronną dominacją. Ale nawet praworęczna osoba może mieć dominujące ucho lewe. córeczka jest za mała by zbadać dominację ucha (ona nie zależy od ubytku).
Proszę stosować codziennie program słuchowy, a przede wszystkim trzeba też sprawdzić, czy Córeczka nie jest dzieckiem alergicznym (wówczas może wystąpić reakcja opuchnięcia błony bębenkowej) i czy nie ma przerośniętych migdałów (powodują duże ubytki słuchu).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!