Wróć do strony głównej.
Maja 04, 2024, 07:37:42 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Problemy z budowaniem zdań u 4-latka dwujęzycznego  (Przeczytany 11090 razy)
KAHA
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Listopada 20, 2014, 02:52:19 »

   
   Witam! Kilka dni temu wysłałam do pani wiadomośc, jednak nadal nie mam odpowiedzi. Nie wiem czy ta wiadomośc dotarła więc wysyłam ją ponownie.
     Jestem matką 4 letniego Filipka, który bardzo wyraźnie wymawia każde słowo ale niestety nie potrafi budowac ładnych zdań. Od urodzenia Filipa mieszkamy w Norwegii gdzie również od skończenia 1,5 roku chodzi do przedszkola. Słyszałam wiele o metodzie Krakowskiej i bardzo proszę o radę co najlepiej pomoże mojemu dziecku. Powtarza każde słowo, bardzo ładnie wymawia wyrazy z "r" i buduje bardzo proste zdania np: "mamo chcę pic", "koło jest koloru czerwonego", "Filip chce iśc"itp. Bardzo długo mówił we własnym języku, którego nikt nie rozumiał i czasami nadal go używa gdy chce powiedziec coś szybko lub chce się popisac przed innymi. Gdy śpiewa piosenki początek i koniec zawsze jest poprawnie zaśpiewany natomiast środek utworu już nie bardzo. Od kilku miesięcy ograniczyłam mu do minimum telewizję (ok.30 min dziennie czasami krócej) i zaczęłam wolniej mówic do niego i kilka razy powtarzac jedno zdanie. Widzę poprawę ale nie sądzę aby to wystarczyło. Proszę o pomoc.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Listopada 21, 2014, 06:06:43 »

Droga Mamo Filipka, dziecko wychowywane w dwujęzyczności, które tak wcześnie (przedwcześnie) musiało chodzić do przedszkola powinno otrzymać szczególnie intensywne wsparcie, dotyczące rozwoju języka etnicznego.
Podczas stymulacji rozwoju języka w takiej sytuacji stosuje się dwa podejścia:
1.   naturalne (dziecko słucha mowy z otoczenia) - dziecko uczy się mowy w aranżowanych sytuacjach  codziennych - jak dziecko zdrowe,
2.   edukacyjne (nauczanie języka poprzez program słuchowy oraz naukę czytania ze zrozumieniem) - dziecko jest nauczane języka polskiego jak obcego.
Radzę więc popracować nad systemem językowym poprzez wczesną naukę czytania (program "Kocham czytać" - www.we.pl) oraz poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, pisanie dziennika wydarzeń. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com   
Warto zbadać dominację stronną Synka i włączyć ćwiczenia lewopółkulowe (n. "Ukąłdanki lewopółkulowe" - www.konfrencje-logopedyczne.pl)

Serdecznie radzę jeszcze przez rok całkowitą rezygnację z wysokich technologii. Oto lektury na ten temat:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)

Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków:
   Oficyna Wydawnicza Impuls
   

Stanisław Kozak "Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach". Wydawca: DIFIN Rok wydania: 2014


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
KAHA
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #2 : Listopada 21, 2014, 07:38:26 »

Pani profesor bardzo dziękuję za tak szybką odpowiedz i oczywiście rozumiem, że ma pani zajętą każdą minutę ze swojego dnia. Książki już są zamówione i zabieram się do pracy. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam:)
Zapisane
KAHA
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #3 : Listopada 22, 2014, 05:40:04 »

Pani profesor mam jeszcze jedno pytanie- Mój syn bardzo lubi słuchac muzyki, czy możemy mu puszczac muzykę różnego rodzaju czy powinniśmy skupic się na konkretnym rodzaju? Oczywiście większośc tej muzyki jest w języku polskim jednak bardzo lubi śpiewac również norweskie piosenki i dlatego je również śpiewamy. Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #4 : Grudnia 01, 2014, 12:32:58 »

Droga Mamo Filipka, dopóki Synek nie będzie mówił zdań gramatycznie poprawnych w obu językach nie może Pani dostarczać stymulacji prawopółkulowej. Filip nie może słuchać muzyki, ale może mu Pani śpiewać piosenki w obu językach (chodzi o kontakt twarzą w twarz).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!