Wróć do strony głównej.
Maja 04, 2024, 03:52:21 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 10-latek i głoskowanie  (Przeczytany 12656 razy)
a_ga
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Grudnia 01, 2014, 11:09:07 »

Witam serdecznie, jestem pedagogiem specjalnym. Trafił do mnie 10-letni chłopiec z zesp.Aspergera, mam go uczyć czytać - prośba mamy, bo w szkole nie dają sobie z tym rady. Jest duży problem, bo chłopiec w 3 klasie ma tak zakorzenione głoskowanie, że pomimo wielu starań czytania prostych sylab ciągle głoskuje. Czyta głoski w sylabie i dopiero potem mówi całą sylabę (nawet pa. ma co, itp.). Gdy wyraz ma na przykład 3 sylaby - głoskuje każdą, składa w sylabę, potem próbuje przeczytać w całości słowo - najczęściej jest całkowicie przekręcone. Zastanawiam się co dalej. Głośno głoskuje każdy wyraz, nie umie z tym wygrać! Poza tym chłopiec ma bardzo obniżoną samo ocenę, nie lubi czytać. Problem jest także z pisaniem ze słuchu. Zadania lewopółkulowe wykonuje bardzo dobrze, nawet trudne sekwencje, wykluczanie ze zbioru, układanki - w tym idzie "jak burza"! Pracuję z nim raz w tygodniu od ok. 2 miesięcy.
Jeżeli znajdzie Pani trochę czasu, to będę wdzięczna za sugestie do pracy z tym chłopcem. Jest mi go po prostu szkoda - w szkole chowa się pod stół, gdy ma zajęcia "z czytania"...
Agnieszka
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Grudnia 04, 2014, 05:52:31 »

Droga Pani Agnieszko, doprawdy trudno sobie wyobrazić, że można było czekać z nauką czytania do 10 roku życia. Wykorzenienie głoskowania nie będzie łatwe, co nie oznacza, że nie jest możliwe. Przede wszystkim jednak rodzice muszą poświęcić na ćwiczenia przynajmniej 30 minut każdego dnia, także  w niedzielę.
Ponieważ doświadczenia chłopca są niekorzystne musi Pani uczyć inaczej niż w szkole. Z pewnością nie może Pani korzystać z używanych w szkole podręczników.
Powinna Pani zastosować wielkie drukowane litery, czcionką ARIAL (bezszeryfową)
Mam takie oto sugestie do ćwiczeń:

1. warto zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić " - Sylaby i rzeczowniki - www.arson.pl, by chłopiec słuchając (w słuchawkach) patrzył na zapis sylabiczny.
2. Zabawa w rozpoznawanie sylab pisanych na czarnym tle (Sylaby inaczej - www.konferencje-logopedyczne.pl)
3. prowadzenie dziennika wydarzeń - podpisywanie rysunków wykonanych przez dziecko lub zdjęć dziecka krótkimi zdaniami, a potem wydzielanie w wyrazach sylab.
4. zapisywanie wyrazów złożonych z sylab otwartych, rozcinanie ich na sylaby i ponowne składanie.
5. Korzystanie z programu "Moje sylabki" lub podręcznika do "Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
a_ga
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Grudnia 11, 2014, 10:16:12 »

Witam, bardzo Pani dziękuję za rady.
Z programu "Moje sylabki" korzystam, "sylaby inaczej" już zamówiłam. Mam nadzieję, że uda mi się przekonać rodziców do codziennej pracy z chłopcem i do pisania dzienniczka! W całej tej sytuacji to jest najważniejsze, ale i najtrudniejsze...
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!