Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: asia24 Lutego 03, 2012, 04:26:01



Tytuł: Czy to autyzm
Wiadomość wysłana przez: asia24 Lutego 03, 2012, 04:26:01
Witam
Synek ma 14,5 miesiąca, nie mówi wogóle sylab typu ma-ma ani ta-ta itp , wsumie mówi często ale po swojemu, niezrozumiale, np coś opowiada to mówi- tiko,tiko,tiko,tiko itd. Rozwija sie bardzo dobrze, wszystko rozumie, wykonuje wszystkie polecenia, reaguje na imię, potrafi pokazać paluszkiem oczko, nosek, dzidzie, mamę itp. Jest bardzo pogodnym i wesołym dzieckiem, dużo się śmieje, jest żywiołowy bardzo, nie usiądzie nawet na minute, lubi bawić się z nami, jak wychodzę z pokoju to idzie za mną, nie lubi być sam w pokoju. Ale jest jeszcze druga sprawa, jak jest trzymany na rękach unika kontaktu wzrokowego, jak próbuje spojrzeć mu w oczy to odwraca głowę na wszystkie strony byle nie spojrzeć, czasem spojrzy na chwilę spod byka, z tymże jak jest na podłodze postawiony to nie ma z tym problemu, patrzy na nas normalnie, jak coś mówi po swojemu to patrzy prosto w oczy. Nie lubi też za bardzo kontaktu fizycznego, sam podejdzie da buzi ale musi sam chcieć , jak chce go na siłę przytulać to wyrywa się jakbym parzyła. Synek jest alergikiem , ma skazę białkową.
Bardzo proszę o odpowiedz, czy te zachowania mogą świadczyć o autyzmie?


Tytuł: Odp: Czy to autyzm
Wiadomość wysłana przez: Marta Lutego 29, 2012, 12:54:51
Szanowna Pani, na podstawie tak krótkiego opisu, nie widząc reakcji dziecka i jego zachowań w stosunku do ludzi i przedmiotów, nie mogę wyrokować o zaburzeniach autystycznych lub ich braku. Niewątpliwie jednak opisane przez Panią zachowania Synka nie są w pełni normatywne i wymagają kontroli specjalisty oraz rozpoczęcia stymulacji, pozwalającej zniwelować ewentualne trudności. Mam nadzieję, że w swoim środowisku ma Pani specjalistę, który potrafi ocenić poziom rozwoju funkcji poznawczych i społecznych u dziecka, sprawdzić, czy wszystkie kamienie milowe rozwoju pojawiły się. Z Pani opisu wynika jednak, że nie, bowiem choćby mowa u dziecka 15-miesięcznego powinna być już na etapie znaczących słów, a nie jedynie gaworzenia bez tak istotnych sylab prymarnych. Nie jest ważny fakt, że to jest chłopiec - mitem jest twierdzenie, że chłopcy zaczynają później mówić.
Proszę zatem poszukać możliwości diagnozy. A do tego czasu, jak najszybciej, wprowadzić program "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl) - "Samogłoski" i "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (Synek koniecznie musi słuchać przez słuchawki!) oraz "Samogłoski" z serii "Kocham czytać" prof. Cieszyńskiej. Należy zwracać uwagę, czy chłopiec zaczął naśladować otrzymywane wzorce językowe (samogłoski). Na pewno jednak proszę nie czekać, to absolutnie najgorsza forma reakcji.
Pozdrawiam serdecznie!