Wróć do strony głównej.
Maja 17, 2024, 08:47:42 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: JA I KUBA-same problemy 2  (Przeczytany 8491 razy)
bezradnamama
Newbie
*
Wiadomości: 8


« : Lipca 29, 2014, 11:36:45 »

Szanowna Pani Profesor,

bardzo dziękuję za te wszystkie cenne rady. Już powoli wszystko wprowadzam, ale jak zwykle mam pytania. Znów pozwolę sobie wypisać w punktach:

1. Te czarno-białe układanki prawo i lewopółkulowe, ktore mi Pani poleciła z  Państwa wydawnictwa to dopiero wprowadzam jak ułożę te wszystkie obrazki z wydawnictwa wir . z Analizy i syntezy wzrokowej?
2. W książce: Wczesna diagnoza i terapia dzieci autystycznychw  dziale: analiza i synteza wzrokowa są przykłądowe ćwiczenia i tu do tego mam pytania: kiedy można z dzieckiem ćwiczyć porównywanie, np. pies z ogonem i bez ogona? Bo kupiłam zestaw relacje i tu jak na razie robię z tego tylko dobieranie takich samych obrazków (lal, motyli i takich kół z kropkami) - ale nie wiem kiedy jest czas na ćwiczenie tego porównywania.

Zastanawiam się też nad różnicowaniem - czyli wykluczaniem ze zbioru: kiedy to się powinno ćwiczyć? w tym zestawie "relacje" też są tam motyle, który jeden jest np. inny.


3. jak mój synek jeszcze nic nie mówi, to możemy cwiczyć ten przyimek? chodzi tylko o to, że sprawdzamy rozumienie, tak? dobrze to zrozumiałam?

4. jaka jest kolejność słuchania płyt Słucham i ucze się mówić po: sylabach i czasownikach i przyimkach? które powinnam włączyć? bo widzę, że synek się nudzi i nie chcę zaburzać słuchania, skoro to już przewalczyłam..

5. kiedy jest pora na układanie z synkiem wzorów tematycznych z figur geometrycznych, np. ludzika, domek? kiedy należy to wprowadzać?

6. w zestawie : analiza i synteza wzrokowa jest  taka ramka i klocki czarno-białe - to ćwiczenie mogę mu dac dopiero jak układa te wzory kolorowe z Układanek lewopółkulowych?czy wczesniej?

7. jak już kategoryzujemy klocki według koloru to jak dokładnie mam nauczyć syna wykkluczania ze zbioru? mam sama wrzucic do pudelka jakiś inny klocek czy inaczej to jakoś robić? tego nie wiem..

8. kategoryzacja z wir: Pisała Pani profesor, że synek musi rozpoznawac co to jedzenie, zabawki, ubrania itp. to znaczy, że muszę najpierw rozłożyć jakieś obrazki i go zapytać, gdzie jedzenie, gdzie zabawki itp? tak? jak to będzie robił to wtedy mogę to już z nim ćwiczyć?

9. jak ćwiczę z Kubą samogłoski to mogę robić tak, że najpierw jego paluszkiem pokazuję np. na A, potem biorę jego paluszek i pokazuje na swojej twarzy tą wizualizację - czy tam może być? bo inaczej on w ogole nie patrrzy na twarz, a czytałam, że wizualizacja jest wazna.

Jak zwykle proszę o pomocną radę.
Basia
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Sierpnia 04, 2014, 07:57:06 »

Droga Pani Basiu, kopiuję Pani pytania i odpowiadam, pisząc wielkimi literami, by było łatwiej znajdować mój tekst. Na pytania mam powinien na bieżąco odpowiadać terapeuta, bo on zawsze wie na jaki poziomie znajduje się dziecko w obrębie każdej funkcji. Moje odpowiedzi to zawsze wróżenie z fusów, bo nie widząc dziecka nie mogę ustalić indywidualnego programu.

1. Te czarno-białe układanki prawo i lewopółkulowe, ktore mi Pani poleciła z  Państwa wydawnictwa to dopiero wprowadzam jak ułożę te wszystkie obrazki z wydawnictwa wir . z Analizy i syntezy wzrokowej?

SĄ DWA RODZAJE ĆWICZEŃ ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ - UKŁADANIE OBRAZKÓW TEMATYCZNYCH (NP, MIŚ ROZCIĘTY NA CZĘŚCI) I ATEMATYCZNYCH NP. ODTWARZANY UKŁAD KLOCKÓW. JEDNE I DRUGIE ĆWICZENIA ROBIMY RÓWNOLEGLE STOPNIUJĄC POZIOM TRUDNOŚCI ZGONIE Z POSTĘPUJĄCYMI UMIEJĘTNOŚCIAMI DZIECKA.
CZARNO BIAŁE UKŁADANKI SĄ NIEJAKO RÓWNOLEGŁE DO TYCH Z WIRU, KOLOROWE SĄ ŁATWIEJSZE. JEŻELI DZIECKO UKŁADA OBRAZEK Z 3 CZĘŚCI KOLOROWY (Z WIRU) TO MOŻNA DAĆ DZIECKU Z 2 CZĘŚCI CZARNO-BIAŁY, A POTEM Z DWÓCH ROZCIĘTY PO SKOSIE. 

2. W książce: Wczesna diagnoza i terapia dzieci autystycznychw  dziale: analiza i synteza wzrokowa są przykłądowe ćwiczenia i tu do tego mam pytania: kiedy można z dzieckiem ćwiczyć porównywanie, np. pies z ogonem i bez ogona? Bo kupiłam zestaw relacje i tu jak na razie robię z tego tylko dobieranie takich samych obrazków (lal, motyli i takich kół z kropkami) - ale nie wiem kiedy jest czas na ćwiczenie tego porównywania.

JEŻELI DZIECKO POTRAFI UŁOŻYĆ PIESKA Z 3 CZĘŚCI, MOŻEMY MU POKAZAĆ PIESKA BEZ OGONA, BEZ UCHA, BEZ ŁAPY, MÓWIĄC CZEGO NIE MA, GDY DZIECKO TO ZROZUMIE JEST GOTOWE DO PORÓWNYWANIA.

Zastanawiam się też nad różnicowaniem - czyli wykluczaniem ze zbioru: kiedy to się powinno ćwiczyć? w tym zestawie "relacje" też są tam motyle, który jeden jest np. inny.

GDY DZIECKO POTRAFI WYKLUCZYĆ CZERWONY KLOCEK Z 3 ZIELONYCH KLOCKÓW TO MOŻEMY  POKAZYWAĆ CORAZ TRUDNIEJSZE ZDANIA.

3. jak mój synek jeszcze nic nie mówi, to możemy cwiczyć ten przyimek? chodzi tylko o to, że sprawdzamy rozumienie, tak? dobrze to zrozumiałam?

TAK SPRAWDZAMY, CZY WYKONA POLECENIE : "POŁÓŻ KLOCEK NA....", CZYLI ĆWICZYMY ROZUMIENIE.

4. jaka jest kolejność słuchania płyt Słucham i ucze się mówić po: sylabach i czasownikach i przyimkach? które powinnam włączyć? bo widzę, że synek się nudzi i nie chcę zaburzać słuchania, skoro to już przewalczyłam..

TERAZ KOLEJNO FLEKSJA RZECZOWNIKA I TRUDNE GŁOSKI.

5. kiedy jest pora na układanie z synkiem wzorów tematycznych z figur geometrycznych, np. ludzika, domek? kiedy należy to wprowadzać?

WSZYSTKIE ĆWICZENIA ROBI SIĘ RÓWNOLEGLE TYLKO ZWIĘKSZA SIĘ POZIOM TRUDNOŚCI. ZACZYNAMY OD DOMKU KWADRAT PLUS TRÓJKĄT JAKO DACH.

6. w zestawie : analiza i synteza wzrokowa jest  taka ramka i klocki czarno-białe - to ćwiczenie mogę mu dac dopiero jak układa te wzory kolorowe z Układanek lewopółkulowych?czy wczesniej?

DOPIERO GDY ZROBI KOLOROWE.

7. jak już kategoryzujemy klocki według koloru to jak dokładnie mam nauczyć syna wykkluczania ze zbioru? mam sama wrzucic do pudelka jakiś inny klocek czy inaczej to jakoś robić? tego nie wiem..

NIE WRZUCAĆ PRZY DZIECKU ŹLE, PRZYGOTOWAĆ WCZEŚNIEJ I ZAPYTAĆ: "CO NIE PASUJE?",

8. kategoryzacja z wir: Pisała Pani profesor, że synek musi rozpoznawac co to jedzenie, zabawki, ubrania itp. to znaczy, że muszę najpierw rozłożyć jakieś obrazki i go zapytać, gdzie jedzenie, gdzie zabawki itp? tak? jak to będzie robił to wtedy mogę to już z nim ćwiczyć?

NIE, NIE MUSI ROZUMIEĆ NAZW OGÓLNYCH, ALE SYTUACJĘ, UKŁADAMY KATEGORIE I MÓWIMY : "ROWER PASUJE TU, A JABŁKO TU"

9. jak ćwiczę z Kubą samogłoski to mogę robić tak, że najpierw jego paluszkiem pokazuję np. na A, potem biorę jego paluszek i pokazuje na swojej twarzy tą wizualizację - czy tam może być? bo inaczej on w ogole nie patrrzy na twarz, a czytałam, że wizualizacja jest wazna.

TAK, WAŻNE BY PATRZYŁ NAJPIERW NA SAMOGŁOSKĘ, OBRAZEK DO NIEJ, A POTEM NA PANI USTA.

Pani pytania pokazują, że potrzebuje Pani zobaczyć kilkanaście zajęć, by móc samodzielnie pracować. Oglądanei zajęć profesjonalisty bardzo mamom pomaga.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
bezradnamama
Newbie
*
Wiadomości: 8


« Odpowiedz #2 : Sierpnia 13, 2014, 10:00:29 »

Dziękuję Pani Profesor za odpowiedź. Jak na razie sama pracuję z Kubą w domu, bo nie mamy az takich środków, żeby móc przyjechać do Krakowa. Zaczęłam robić kilka ćwiczeń o ktore pytalam Pania profesor i znów się zastanawiam nad:

1. Jak dokonuje kategoryzacji z Kubusiem i np. pokazuje mu - tu lala, tu ser, tu piłka, tu jajo - to wszysztko musze robić jego ręką, bo jak dokłada to na oślep. czy tak ma to wygladać jak na razie? i z tym wiąże się kolejne pytanie. jak zrobię w jeden dzien jego ręką, to czy na drugi dzien moge mu dac zestaw tych samych obrazków i spróbować czy sam chociaż trochę będzie umiał ułożyć?  czy już nie pokazywac mu tego i zmienić na inne kategorie, np. pojazdy i jedzenie?

1A. -czy takie cwiczenia pani Agnieszki Bali z zestawu Kategoryzacja tematyczna mogę z nim robić, np. dopasowywanie swinek i piesków, itp?

2. pisała Pani profesor, że mogę już wprowadzać dopełniacz i przymiotniki - czy jak np. wprowadzam przymiotniki to mam to robić tak, że najpierw np. rysuję piłki i podpisuję duża-mała, wiaderko - duże-małe, chlopiec-duzy-mały (chodzi mi o zmianę koncowki) i go pytam: jaka piłka? odpowiadam duża, on ma powtórzyć. czy robię tak, że najpierw rysuję piłke, wiaderko i chlopca i piszę: duża, duże, duży i tylko to ćwiczę? jak w tych zadaniach sprawdzać rozumienie? bo jak na razie staram się, żeby po mnie powtorzył.

3. Poradziła mi pani układanki tematyczne lewo i prawopolkulowe-zakupiłam je. Mowila Pani, żeby je stosowac naprzemiennie z tymi, ktore są w zestawie analizy i syntezy z wyd. wir - tu jednak nie ma np. cieć prostych na 3 częsci -tylko jest pokoj i tych części jest chyba z 7. to jak mam to wplatać w te ćwiczenia z tej tekturowej teczki? mam rozumiec, że jak Kuba umie już skladac obrazek z cięć prostych to wtedy mogę mu dać ten skompikowany z ukladanek lewopolkulowych>? a potem jak przechodze do skosów to szukam w tych ukladankach skosów? (np. rower)

4. Jak np. próbuje, żeby syn po mnie powtarzał (jak na razie tylko bardziej się osłuchuje) zdania, np. Tata pije - to rozumiem, że on ma to całe powtorzyc i ja dopiero wtedy mogę zadac mu pytania, kto, co robi?

5. kiedy jest czas, żeby dziecko uczyć układania historyjek obrazkowych, np. najpierw miś je, potem miś myje zeby, potem miś idzie do szkoly - jak rozpoznać kieyd będzie na to gotowy-może Pani coś podpowiedzieć?

6. kiedy mozna zacząć cwiczyć z Kubą biernik? jak będzie ładnie powtarzał odmianę w dopelniaczu?
7. Mam jeszcze pytanie co do analogii tematycznych z wydawnictwa wir- rozumiem, że każde dziecko inaczej i w innym tempie zaczyna się uczyć tego, ale kiedy mogę rozpoznać, że właśnie już nalezy zacząć z nim to ćwiczyć?

Zalewam panią Profesor pytaniami, wiem, że brakuje pewnie Pani czasu na wszystko, ale bardzo bym prosiła o odpowiedź. Może już niebawem będę mieć orzeczenie i zdobędę środki na to, zeby choc raz na miesiąc przyjechać na kilka dni do Panstwa ośrodka.

Basia
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!