Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Zaburzony rozwój mowy => Wątek zaczęty przez: Joanna K. Stycznia 08, 2014, 05:32:11



Tytuł: prawie 5-letni synek nie mówi
Wiadomość wysłana przez: Joanna K. Stycznia 08, 2014, 05:32:11
Mój prawie 5-letni syn nie mówi. Miał zrobionych wiele badań (takich jak rezonans mózgu, EEG, badania genetyczne, metaboliczne, badania słuchu) i nie wykryto u niego żadnych nieprawidłowości - stwierdzono, że jest medycznie zdrowym dzieckiem. Niestety nie rozwija się prawidłowo. Najbardziej opóźniona jest u  niego mowa, której właściwie brak - a dokładniej napisać muszę, że synek używa swojego własnego języka niezrozumiałego dla nikogo. Często i dużo "mówi" po swojemu, nawet konwersując z innymi osobami. Używa wyrazów takich jak tata, dziadzia, baba, ta, nie, papa, fe, jak również synek używa kilku swoich, które mają konkretne znaczenie. Dodatkowo opóźniony jest u niego również rozwój psychoruchowy. Ma problemy z koordynacją, nie jeździ na rowerku, nie pełzał i nie raczkował. Nie umie bawić się na poziomie rówieśników - jego zabawy są na poziomie 2,5 latka. Niedawno trafiliśmy do terapeuty zajmującego się integracją sensoryczną i pojawiło się podejrzenie o afalię (jeszcze nie dostaliśmy diagnozy). Również od listopada zmieniliśmy logopedę, który prowadzi teraz terapię metodą krakowską. Czy z powyższego można stwierdzić co dolega mojemu synkowi, jaki jest powód opóźnienia i prognozować dalszy jego rozwój - czy takie dziecko ma szansę na normalne życie i pójście do normalnej szkoły? Czy jest szansa, że zacznie mówić i rozwijać się tak jak rówieśnicy? Jak można mu najlepiej pomóc?


Tytuł: Odp: prawie 5-letni synek nie mówi
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Stycznia 08, 2014, 10:18:22
Droga Pani Joanno, aby postawić diagnozę i określić przyczynę zaburzeń rozwoju i braku mowę muszę dziecko zbadać. Nie sposób stawiać diagnozy na podstawie takiego opisu. Jedno wszelako jest pewne, dziecko które w wieku 5 lat nie mówi, nie mogło rozwijać swego intelektu. Jak bez języka dziecko może pójść do szkoły i uczyć się czytać i pisać. Chłopiec potrzebuje diagnozy testem niewerbalnym (niejęzykowym), aby sprawdzić poziom inteligencji i ustalić program stymulacji. Należy sprawdzić, czy nie można dziecku pomóc stosując technikę MTG.
Synek wymaga intensywnej, codziennej pracy minimum 2 godziny, a jakie są prognozy to można będzie ustalić po 3 miesiącach intensywnej terapii. Terapeuci metody krakowskiej są na stronie www.szkolakrakowska.pl

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska