Wróć do strony głównej.
Maja 17, 2024, 08:04:20 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Rozwój mowy a niedosłuch  (Przeczytany 9995 razy)
ciocia87
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Kwietnia 14, 2014, 12:27:32 »

Witam.
Moja roczna bratanica od urodzenia ma obustronny niedosłuch głeboki - 70 i 90 db. Od 8 miesiąca nosi aparaty słuchowe. Korzysta z rehabilitacji logopedycznej. Na razie wypowiada tylko litery: e, e, y. Dodam, ze wszystko rozumie, pokazuje gdzie jest tata, mama, oko, podaje klocki, sama je układa itp. Czy jest jakaś szansa ze zacznie gaworzyć i mówić czy takiej wadzie? czy jedynym wyjściem dla niej jest implant ślimakowy?
Bardzo prosze o odpowiedź
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 25, 2014, 11:16:50 »

Dzień dobry, jeżeli dziewczynka nie ma żadnych innych uszkodzeń poza tym niedosłuchem z pewnością, z pomocą rodziny i logopedy, nauczy się mówić, czytać i pisać. Moi uczniowie z większymi ubytkami już skończyli studia!
 Fakt posiadania  aparatów słuchowych przed ukończeniem pierwszego roku życia daje dziecku pełne szanse na opanowanie prozodii (melodia, akcent, rytm) języka. Otoczenie musi tylko pomóc w nauce gramatyki i w procesie uczenia się słownictwa.
Ubytek 70 dB nie jest duży, aparaty są w tej chwili doskonałe, także nawet 90  dB ubytku pozwoli dziecku rozpoznawać słuchem, już poznane słowa.
Ponieważ w tej chwili rozwój mowy jest nieco opóźniony radzę:
1. program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach. Wówczas zdejmujemy aparaty. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
2. Zabawę zwierzątkami z użyciem wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
3. Wspólne codzienne "czytanie" 5 pierwszych książeczek z serii "Kocham czytać". Jedna książeczka dziennie.

Od 14 miesiąca życia rozpoczynamy ćwiczenia samodzielnego rozpoznawania (podawania) plakietek z samogłoskami i dobieranie wyrażeń dźwiękonaśladowczych do obrazków. Taką pomoc znajdzie Pani w zakładce "sklep".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!