Wróć do strony głównej.
Maja 02, 2024, 01:26:27 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Chłopiec 30 miesięcy  (Przeczytany 5696 razy)
Mała Mi
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Czerwca 11, 2015, 03:33:09 »

Szanowna Pani Profesor,

Pisze do Pani z prośbą o pomoc techniczną Uśmiech, ale może najpierw po krótce opisze sytuację synka. Wychowujemy chłopca w rodzinie dwujęzycznej. Tata mówi do niego po angielsku, mama po polsku. Mieszkamy w Polsce, a syn uczęszcza do żłobka. Każde z nas przemawia do dziecka w innym języku, nie oglądamy przy nim TV, nie słuchamy radia. Synek ma zasób słów mocno ograniczony w stosunku do rówieśników, ale stosuje mama, tata, wyrazy dźwiękonaśladowcze, Pisia (Patrick - jego imię), kilka zdań typu "nie chcę, gdzie jest?"). Jest oburęczny, ale od kilku tygodni, od kiedy zaczęłam łyżkę czy kredki kłaść po prawej stronie jego prawej rączki, zaczął częściej sięgać po nie właśnie prawą rączką.
Uważam, że mały nie potrzebuje jeszcze terapii, ale chciałam wspomóc jego rozwój. Zainteresowałam się metodą krakowską, ale nie znalazłam na Państwa stronie logopedy w Łodzi, który by ta metodą pracował, więc samodzielnie kupiłam płyty "Słucham i uczę się mówić". Ku mojemu zaskoczeniu synek chętnie włożył słuchawki, by po tygodniu je odrzucić. Mamy dwie płyty "wyrażenia dźwiękonaśladowcze", które chętnie powtarza i "samogłoski wykrzyknienia" na które nie chce nawet patrzeć i których nie powtarza. Mam wrażenie, że uznał, że są dla niego za łatwe, a po przerobieniu "wyrażeń" teraz myśli, że już nie potrzebuje codziennie siedzieć i słuchać ich w słuchawkach.
Ciężko mu jest także usiedzieć mi na kolanach. Jego uwagę rozprasza dosłownie wszystko, w trakcie nauki prosi mnie np. żebym przyniosła mu kredki do pokolorowania obrazków w książeczce albo zaczyna się bawić moim zegarkiem na ręce.
Zamówiłam kolejne części programu "sylaby i rzeczowniki" i liczę na to, że to go zainteresuje. Jak zachęcić synka do słuchania płyt przez słuchawki? Obecnie praca przy płycie trwa 6 minut - jaki byłby optymalny czas słuchania? Czy w razie gdyby nie chciał używać słuchawek należy zrezygnować ze wspólnej pracy? W jaki jeszcze inny sposób mogłabym stymulować jego rozwój?

Serdecznie dziękuję za pomoc.

Z poważaniem,
Kamila M. mama małego chłopca
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Lipca 09, 2015, 07:31:25 »

Droga Pani Kamilu, z całkowitą pewnością rozwój mowy Patricka jest opóźniony, a sama dwujęzyczność nie wyjaśnia tak znacznego opóźnienia. Słusznie  wprowadziliście Państwo metodę OPOL, ale widać, że synek potrzebuje dodatkowego wsparcia.
Dziecko w wieku 18 miesięcy łączy już dwa elementy (np. mama am, tata tu, nie ma, lampa tu), a w wieku 24 miesięcy pojawia się fleksja a w języku dziecku jest od 200-500 wyrazów. Jak obliczono średnio są to 272 wyrazy.Proszę oprócz płyt "Sylaby i rzeczowniki" wprowadzić "Sylaby i czasowniki liczba pojedyncza" . Patrick powinien słuchać około 15 minut dziennie, po 5 minut, nie dłużej, czyli 3 sesje. Optymalnie: jedna rano, jedna po południu i jedna wieczorem.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania
Warto także stymulować pozostałe funkcje poznawcze, które budują podłoże biologiczne dla mowy;
o   Ćwiczenia sprawności manualnej prawej ręki- zabawa masą solną. Bardzo ważne jest użycie narzędzi - łyżka, plastikowy nożyk, widelec, pałeczki do cymbałek lub bębenka, chochelka, śrubokręt itp. należy skorzystać z  A. Bala Rozwojowy model terapii. Myślę, czytam, rysuję - Zeszyt 1  (www.arson.pl)(dwa zadania jednorazowo)
o   Rysowanie równoległe - zamiast ołówka czy zwykłych kredek należy użyć kredek-kamyczków (są w sklepie internetowym),  Dorosły rysuje na swojej kartce, a dziecko na swojej - linie poziome, pionowe, łączenie kropek, dorysowywanie kół do samochodów, sznurków do baloników, łodyżek do kwiatków.
Naśladowanie układu linearnego ułożenia klocków (Układanki lewopółkulowe - www.konferencje-logopedyczne.pl). Bardzo ważne ćwiczenie uczące linearnego porządkowania!
o   Wykonywanie poleceń: połóż klocek na stole, na szafie, na łóżku (do ćwiczeń wykorzystuje się mebelki dla lalek, by nie odchodzić od stolika).
o   Ćwiczenia zabawy  tematycznej - w sklepie, u lekarza, budowanie domu z klocków, gotowanie itp. Podczas zabawy tematycznej także można zastosować sekwencje dwóch wyrazów, np. daj misiowi mleko i pomidora, załaduj na ciężarówkę jabłko i pieska itp.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!