Wróć do strony głównej.
Maja 03, 2024, 08:17:16 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 20-miesięczny synek nie mówi  (Przeczytany 11852 razy)
agnieszka_a
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Padziernika 22, 2014, 07:40:47 »

Dzień dobry Pani Profesor,
jestem mamą 20-misięcznego Bartusia. Synek od kilku miesięcy przestał w ogóle mówić, oprócz mówienia "po swojemu". Kiedyś mówił "mama", "tata", "dada", "baba", "nie", kiedy uczyłam go naśladować dźwięki zwierzątek umiał powtórzyć "au-au" (na pieska) i "ko-ko" (na kurkę). W tej chwili nie mówi nic, jak coś chce to bierze mnie za rękę i pokazuje jakąś rzecz, np. pokazuje kubek, jeśli chce, żebym nalała mu soczku albo podaje mi pudełeczko, żebym mu je otworzyła. Czytam mu codziennie bajeczki, ale nie jest tym za bardzo zainteresowany, woli kartkować książkę, szybko ją zamyka. Czasami pokazuje palcem na obrazki i coś komentuje, oczywiście w swoim języku. Kompletnie nie chce powtarzać słów, które wypowiadam, staram się mówić do niego powoli, nic to nie daje. Próbowałam ćwiczyć z nim dobieranie obrazków w pary, udaje mu się połączyć te same obrazki, ale nie wiem czy to po prostu przez przypadek, ponieważ ta zabawa nie trwa długo. Synek jest bardzo ruchliwy, lubi wspinać się na krzesła, łóżko, stół. Lubi bawić się z innymi dziećmi, ale jeśli pójdziemy z nim np. do sali zabaw, w której już był, nie jest zainteresowany zabawkami, tylko zaczyna otwierać szafki na rzeczy, chce otwierać drzwi, nawet jeśli są zamknięte na klucz, bez problemu go przekręca. Nie wiem, czy to jest istotne, ale chcę opisac dokładnie zachowanie synka. Bardzo martwi mnie to, że kiedyś potrafił wypowiedzieć jakiekolwiek zrozumiałe słowa, a w tej chwili nie powtarza kompletnie nic. Po przebudzeniu, kiedy chce nas zawołać krzyczy: "Ej" albo "E". Bardzo proszę o pomoc, chciałam udac się z synkiem do logopedy, niestety w każdym gabinecie oznajmiają mi, że takimi maluchami się nie zajmują. Mieszkamy w Gliwicach i jeśli sytuacja wymagałabym konsultacji osobistej z Panią, to bardzo chętnie umówilibyśmy się na wizytę. Chciałabym po prostu wiedzieć czy z synkiem dzieje się coś niedobrego i czy powinnam coś z tym zrobić. Znajomi i rodzina twierdzą, że szukam dziury w całym, iże Bartuś będzie miał czas, żeby zacząć mówic. Bardzo proszę o Pani zdanie.
Pozdrawiam, Agnieszka
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Padziernika 22, 2014, 12:14:41 »

Droga Pani Agnieszko, mimo, iż za godzinę muszę wyjść na wykłady zdecydowałam się natychmiast Pani odpowiedzieć, ponieważ musi Pani natychmiast rozpocząć terapię!
Regres w rozwoju mowy, zanikanie słów, których dziecko używało jest bardzo niepokojącym objawem i jeśli teraz Pani nie podejmie działań pozwalających dziecku powrócić na prawidłową ścieżkę rozwoju, to za kilka miesięcy będzie coraz trudniej, nieprawidłowe połączenia w mózgu utrwalą się.

Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

Radziłabym umówić się w Centrum na diagnozę do pani Agaty Dębickiej-Cieszyńskiej.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
agnieszka_a
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Padziernika 24, 2014, 06:14:12 »

Dziękuję bardzo Pani Profesor za odpowiedź. Już skontaktowałam się z biurem w Krakowie, czekam na ustalenie terminu wizyty.
Pozdrawiam,
Agnieszka
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!