Wróć do strony głównej.
Maja 07, 2024, 02:59:12 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Afazja czy SLI  (Przeczytany 26584 razy)
Batkaa
Newbie
*
Wiadomości: 5


« : Marca 13, 2016, 11:57:10 »

Szanowna Pani Profesor. Bardzo proszę o pomoc. Michał ma 5 lat, jest dzieckiem gadatliwym, niestety jego mowa jest niezrozumiała. Wygląda to tak jakby syn rozmawiał we własnym języku.
Michał pojedynczo powie poprawnie wszystkie literki włącznie z R, ale nie umie tego złożyć w wyraz. Zjada literki na początku , lub końcu wyrazu. Był badany w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej przez psychologa. Badanie psychologiczne wskazują na prawidłowy rozwój funkcji poznawczych pozawerbalnych u dziecka. W Teście Rozwoju Językowego syn osiągnął bardzo niski wynik zarówno w podtekstach oceniających rozumienie języka jak i produkcję słów i zdań. Mowa zaburzona w aspekcie fonologicznym. Psycholog podejrzewa u syna afazję. Konsultowaliśmy się z foniatrą słuch jest w porządku. Pani doktor stwierdziła afazję, natomiast neurolog stwierdził , że syn jest neurologicznie zdrowy a jego kłopoty z mowa wynikają z Specyficznego zaburzenia rozwoju mowy i języka SLI. Taką dostaliśmy diagnozę. Michał ma również problemy z napięciem mięśni. Trudności sprawia jemu rysowanie i kolorowanie, stanie na jednej nodze i jazda na rowerku. Uczęszczamy 2 x w miesiącu do logopedy syn bardzo ładnie z panią pracuje niestety ze mną w domu nie chce zamyka się w sobie i nic nie mówi. Natomiast bardzo chętnie słucha na słuchawkach płyty z książeczek ,,Słucham i uczę się mówić,, Chciałam posłać synka do przedszkola integracyjnego, ale w poradni powiedzieli mi ze na SLI nie można dostać orzecznictwa o kształceniu specjalnym. Pani profesor czy SLI to nie to samo co afazja? W poradni mówią , że to zupełni cos innego i orzecznictwo można otrzymać tylko na afazję motoryczno sensoryczną. Co mam robić gdzie szukać pomocy by pomóc synkowi.
Bardzo proszę o poradę. Z góry bardzo dziękuję.
Pozdrawiam Gosia.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 01, 2016, 01:08:59 »

Droga Pani Gosiu, SLI (w polskiej terminologii alalia dziecięca - brak mowy) to zaburzenie funkcjonalne spowodowane, najogólniej mówiąc, brakiem przetwarzania linearnego w lewej półkuli mózgu. Alalię (SLI) stwierdzamy gdy dziecko nie ma żadnych uszkodzeń kory mózgowej, a w testach niewerbalnych ma wyniki w normie już poniżej normy.
Nie wiem jakim testem Synek był badany, to ważne na podstawie jakiego testu obliczono iloraz inteligencji.
Niepokoi mnie obniżone napięcie mięśni, które może wskazywać na mikrouszkodzenia kory ruchowej, które w badaniu u neurologa mogły się nie ujawnić, ale  mają wpływ na budowanie planu ruchu.
W wielu takich sytuacjach stwierdzam afazję ruchową, tym bardziej, że w wieku pięciu lat analiza jakościowa sposobów rozwiązywania zadań niewerbalnych pozwala na postawienie ostatecznej diagnozy.
Proszę zwrócić się do pani doktor, która afazję stwierdziła o dokument i z nim udać się do poradni. Zajęcia 2 x w miesiącu są zbyt rzadko, by mogły mieć wpływ na funkcjonowanie chłopca.
serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Kwietnia 01, 2016, 02:33:25 »

Droga Pani Gosiu, przeczytałam Pani wpis w wątku "Rozmowy" i radzę Pani diagnozę u prof. Marty Korendo.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Batkaa
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #3 : Kwietnia 01, 2016, 11:44:39 »

Szanowna Pani profesor.
  
      Bardzo dziękuję za odpowiedz na moje pytanie. Synek był badany testem SON-R , ale nie wiem czy to było do badania inteligencji. Synek bardzo ładnie rozwijał się do 2 lat. Mając 10 miesięcy sam już chodził, ładnie się bawił był ruchliwy. W wieku 2 lat miał wypadek i uraz głowy w okolicy zewnętrznego brzegu oczodołu lewego obrzęk i zasinienie. Stwierdzono dodatni obj.Babińskiego po stronie prawej. TK nic nie wykazało. Od tamtej pory mowa się zatrzymała. Badanie u neurologa trwało jedynie 10 min. Diagnoza SLI została postawiona bez żadnych szczegółowych badań. Być może bardzo dokładne badania neurologiczne ujawniłyby dysfunkcje w pracy mózgu. Neurolog przepisał nam jedynie Nootropil i zalecił intensywną terapię logopedyczną i pocieszył mnie, że być może syn dogoni rówieśników z mową. Nasza Pani logopeda odradziła mi podawanie tego specyfiku więc ani razu nie podałam Nootropilu synowi. Jednak im bardziej przyglądam się synkowi tym bardziej martwi mnie jego mowa i ogólne zachowanie. Michał ma problemy aby skupić się na zabawie. Klocki, samochody układa w pewien schemat. źle reaguje na nowe sytuacje, wpada w złość kiedy codzienne czynności nie odbywają się zgodnie ze schematem. Lubi chodzić tymi samymi drogami. Ma trudności z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Nie lubi być przytulany, całowany, chyba, że sam tego chce. Ma problemy z motoryką małą i dużą. Martwi mnie również , że syn czasem nieadekwatnie wykonuje polecania, tak jakby nie zawsze rozumiał. W ciągu 2 dni nauczył się liczyć do 15 i poznał 3 kolory. Foniatra wydała mi zaświadczenie gdzie wpisała: Afazja motoryczno – sensoryczna, niestety PPP domaga się zaświadczenia od neurologa. Tu gdzie mieszkamy jest bardzo ciężko z jakąkolwiek pomocą. Sama przekopuję Internet aby pomóc synkowi. Obecnie słuchamy ,, Słucham i uczę się mówić,,, ,,Kocham czytać,, oraz układamy układanki rozwijając lewą półkulę mózgu. Co jeszcze mogę zrobić aby pomóc synkowi.
  Bardzo przepraszam, że się tak rozpisałam, ale jestem załamana całą tą sytuacją, martwię się o przyszłość synka. Na pewno skontaktuję się z prof. Martą Korendo. Jeszcze raz bardzo dziękuję.
Pozdrawiam Gosia
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 08, 2016, 05:26:43 wysłane przez Batkaa » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #4 : Kwietnia 12, 2016, 11:06:50 »

Droga Pani Gosiu, powinna Pani otrzymać po badaniu testem SON-R dokładny opis poziomu funkcji poznawczych oraz określony poziom inteligencji. Kiedy wykonuję badanie tym testem rodzice otrzymują dokładny opis 6 funkcji i ćwiczenia do stymulacji.
Koniecznie trzeba sprawdzić czy to afazja czy spektrum autyzmu.
Najważniejsze jest teraz kształtowanie komunikacji językowej - a więc program słuchowy i nauka mowy.
Słusznie nie podała Pani nootropilu.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Batkaa
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #5 : Kwietnia 23, 2016, 09:57:45 »

Szanowna Pani Profesor.
Niestety z ppp nie otrzymałam żadnego opisu i tym bardziej ćwiczeń. Sama jak mogę pomagam synkowi i nie bardzo wiem gdzie szukać pomocy. Syn ma jedynie zajęcia logopedyczne teraz raz w tygodniu po 45 min i terapię SI. Obecnie czekamy na orzeczenie o wszesnym( późnym) wspomaganiu rozwoju. Bardzo dużo pracujemy. Synek ruszył z mową. Buduje zdania, nawet dośc długie. Nie zawsze sa one poprawne i logiczne. Mowa jest nadal niewyrażna. Martwi mnie również , że syn zaczął się jąkać. Tak z dnia na dzień. Stało sie to w środę. Może za dużo od niego wymagam. Jestem załamana i niedługo ja będe potrzebowała psychologa.
Pani profesor w piątek odebrałam ponowna opinię. Michałek brdzo dobrze wykonuje zadania wymagające myślenia indukcyjnego (odtwarzanie z pamięci i uzupełnienie sekwencji, serii), oraz zadanie wymagające operowania symbolami.Pani psycholog powiedziała , że nie zdążyła mu powiedzieć co ma zrobić a on juz ułożył jak trzeba. Bardzo duzo ćwiczymy układanik lewopółkulowe. Syn ma ogromne trudności w nazywaniu przedmiotów na obrazkach, nie uzupełnia prostego opowiadania z lukami. Jak mu w tym pomóc ? co robić. Co może być powiodem nagłego jąkania. Prosze o pomoc!
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #6 : Kwietnia 24, 2016, 11:04:05 »

Droga Pani Gosiu, z opisu wyników badania wnioskuję, że Synek był diagnozowany Międzynarodową Wykonaniową Skalą  Leitera, a nie testem SON-R. Jednakowoż jeden i drugi test pozwala wyliczyć iloraz inteligencji, co jest konieczne do postawienia diagnozy afazji. Diagnozowanie dziecka dla samej diagnozy jest absurdalne. Ponieważ Michał jest już duży trudno mi dobrać dla niego zestaw ćwiczeń, ale bez wątpienia ważny jest program "Słucham i uczę się  mówić - Trudne głoski, Fleksja, Przyimki, Czasowniki liczba pojedyncza (www.arson.pl).
Nie wiem jak wygląda sprawność manualna, ale zwykle przy zaburzeniach artykulacji i ona jest niska. Polecam do ćwiczeń zeszyty Agnieszki Bali z tego samego wydawnictwa.
Terapii SI nie polecam, bo utrwala oburęczność, co niekorzystnie działa na formowanie się lewej kory jako dominującej dla funkcji językowych i uczy dzieci, ze nie władają swoim ciałem.
Logopeda prowadzący powinien Pani dać wskazówki do ćwiczeń programowania języka.
Pisze Pani " nie uzupełnia prostego opowiadania z lukami", co to znaczy, czy Syn czyta? Nie wydaje mi się to możliwe, nie mogę sobie tych ćwiczeń wyobrazić.
Oczywiście Michał powinien uczyć się czytać, to poprawia nie tylko artykulację, ale buduje cały system językowy (słownictwo i gramatykę). polecam "Kocham czytać (www.we.pl)

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!