Wróć do strony głównej.
Maja 11, 2024, 08:17:39 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Oburęczność  (Przeczytany 6787 razy)
AgnieszkaJ
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Wrzenia 20, 2015, 04:53:33 »

Moja córka ma 3 lata i 8 miesięcy i nadal jest oburęczna - je, rysuje raz prawą raz lewą ręką. Wydaje mi się jednak, że lewą ręką rysuje trochę lepiej, precyzyjniej. Próbowałam sprawdzić, które oko jest u niej dominujące podając jej rulonik i prosząc, aby popatrzyła przez niego na różne przedmioty. Za każdym razem przystawiała rulonik do prawego oka. Czy oburęczność w tym wieku jest nadal normą? Czy powinniśmy w jakiś sposób stymulować wytworzenie się dominacji 1 ręki, czy dziecko z czasem samo do tego dojdzie? Czy biorąc pod uwagę dominację prawego oka, powinno się stymulować prawą rękę nawet jeśli zdaje się, że dziecko rysuje chyba lepiej lewą ręką? Jeśli powinno się stymulować  wytworzenie dominacji jednej ręki to w jaki sposób można to robić? Córka rozwija się bardzo dobrze, szybko zaczęła mówić, jak na swój wiek ładnie rysuje, nie ma żadnych problemów z koncentracją. Jedyna rzecz, która mnie martwi to ta oburęczność.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Wrzenia 26, 2015, 08:06:47 »

Droga Pani Agnieszko, dominacja prawego oka może wystąpić u dziecka leworęcznego, konieczne jest więc dokładne sprawdzenie preferencji ręki. Po trzecim roku życia oburęczność jest zjawiskiem wskazującym na  problem w ustalaniu się dominacji korowej w stosunku do różnego rodzaju informacji.
Przede wszystkim należy zdiagnozować precyzję ręki lewej i prawej. Proszę przygotować próby z użyciem narzędzi: widelec (nabijanie kostek z plasteliny), nożyk plastikowy(smarowanie kromki masłem), nożyczki (wycinanie wzdłuż linii). Trzeba obserwować precyzję wykonania i czas dla ręki lewej i prawej. Kolejne próby - rozkładanie, po jednej 24 kart ręką lewą i prawą oraz dorysowywanie połówek obrazków ręką lewą i prawą, łączenie kropek (linia, trójkąt koło).
Na podstawie porównania czasu i precyzji wykonania podejmuje się decyzję o wyborze ręki dominującej.
Prawidłowy poziom koncentracji powinna Pani sprawdzić na różnych zadaniach (wzrokowych i słuchowych). Dziecko, które ma trudności z koncentracją czasem aż do momentu pójścia do szkoły tego nie objawiają ponieważ ich aktywność dotyczy zadań które lubią, którymi są zainteresowane. Potem, gdy trzeba słuchać np. czytanego przez nauczyciele tekstu pojawiają się reakcja wskazująca na kłopoty w słuchaniu.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
AgnieszkaJ
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Padziernika 03, 2015, 06:09:56 »

Pani Jagodo, dziękuję bardzo za odpowiedź. Wykonałam opisane przez Panią próby i wynika z nich, iż lewa ręka jest dominująca. Zadania lewą ręką były wykonane precyzyjniej, do tego córka w trakcie niektórych zadań sama przekładała np. kredkę, czy też karty do lewej ręki. Próbowałam sprawdzić również dominującą nogę - poproszona o skakanie na jednej nodze zawsze robi to na lewej nodze. Gdy prosiłam, aby pokazała jak skacze na drugiej (prawej) zrobiła to, ale nieporadnie i przewróciła się. Położyłam również kilka dużych klocków na dywanie i poprosiłam, aby podbiegła i je kopnęła do mnie - robiła to raz prawą, a raz lewą nogą. Poproszona o popatrzenie przez rulonik niezmiennie przystawia go do prawego oka. Gdy dałam jej telefon i powiedziałam, aby sprawdziła czy coś tam słychać, przystawiała telefon do prawego ucha.
Wydaje się więc, że dominuje prawe oko i prawe ucho, oraz lewa ręka i lewa noga (na podstawie skakania, bo w przypadku kopania nie dało się tego określić). Nadal jednak jedząc i rysując używa obu rąk, często wręcz koloruje dwiema rączkami na raz - trzymając 2 kredki jednocześnie. Co powinniśmy robić w tym przypadku? Czy zwracać jej uwagę, aby robiła rzeczy precyzyjne jedną ręką - lewą, czy może jednak ćwiczyć prawą rękę? Czy zaczekać aż córka sama wypracuje tę dominację? Jak można jej w tym pomóc? Czy dziecko ze skrzyżowaną lateralizacją zawsze jest skazane na późniejsze problemy z czytaniem i pisaniem? Czy taka lateralizacja może mieć wpływ na koordynację ruchową? Córka ruchowo rozwijała się szybko, chodziła mając roczek, jest szybka i sprawna fizycznie, jak miała 2,5 roku zaczęła bez problemów jeździć na rowerku biegowym, dobrze się wspina, skacze z dość wysokich konstrukcji. Jest jednak, że tak powiem, gapowata - często potyka się 'o własne nogi', uderza o drzwi, albo framugę w przejściu, rozlewa picie itp. Będę wdzięczna za wszelkie rady.
Pozdrawiam serdecznie,
Agnieszka J.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Stycznia 04, 2016, 09:38:00 »

Droga Pani Agnieszko, Pani list nie pokazywał mi się jako nowy, przypadkowo robiąc przegląd listów trafiłam na pytanie, na które nie odpowiedziałam. Problem Córeczki wyraźnie dotyczy opóźnienia kształtowania się dominacji stronnej, co jest przyczyną opisanych przez Panią trudności. Takie kłopoty bardzo często generują kłopoty dyslektyczne. Kierując się dominacja oka i ucha ćwiczyłabym rękę prawą.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!