Wróć do strony głównej.
Maja 11, 2024, 12:11:42 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Afazja a dwujęzyczność  (Przeczytany 8594 razy)
nikita21
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Stycznia 23, 2016, 02:38:06 »

Witam Pania

 Jestem matka 6,5 letniej Nadii. Corka ma orzeczenie o afazji rozwojowej motorycznej. W wieku 5 lat mowila pare slow. Przez rok uczeszczala do neurologopedy w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej i zostala tez objeta wczesnym wspomaganiem rozwoju. Od tego roku szkolnego uczeszcza do Niepublicznego Przedszkola dla Dzieci Niepelnosprawnych, gdzie jest pod opieka neurologopedy, pedagogow, psychologa i innych specjalistow, wwr takze jest kontynuowane .Wczesniej, przez rok chodzila do zwyklego przedszkola. Corcia w tej chwili mowi calymi zdaniami, chociaz niewyraznie i slowa zlewaja sie w jedno. Skladnia tez nie zawsze jest poprawna. Nie uzywa przyimkow prostych. Dziecko uczy sie czytac, jest na etapie sylabizacji prostych wyrazow.
Corka jest bardzo wesolym dzieckiem. Chetnie i latwo nawiazuje kontakty z rowiesnikami. Jest otwarta i nie ma problemow z przystosowaniem sie do zmian otoczenia.
 Niestety, mozemy zostac zmuszeni do wyjazdu na stale do Anglii. I tu prosze o pomoc i rady. Jak wszyscy rodzice chcemy jak najlepiej dla naszego dziecka. Prosze podpowiedziec nam, co mamy dla corki zrobic, by nie zaprzepascic tego co juz osiagnelismy i by nadal umozliwic jej rozwoj? Gdzie powinnismy sie zglosic, by corka miala nadal nalezyta opieke? Wiemy juz, ze w Luton i Londynie znajduje sie polski osrodek, ktory stosuje metode krakowska. Tu znow moje pytanie: Nadia w lipcu skonczy 7 lat, czy jest to jakas przeszkoda w korzystaniu z pomocy specjalistow tych osrodkow? Jak powinny wygladac nasze dalsze treningi z corcia na obczyznie? Z jakich pomocy dydaktycznych mamy korzystac? Jak i czym sie bawic, by stymulowac lewa polkule mozgu? Czy powinnismy tez od razu poszukac neurologopede angielskiego, ktory pracowalby z Nadia? Jesli nie, to kiedy nalezy to zrobic? I jeszcze pytanie od pedagogow z obecnego przedszkola Nadii:czy powinni oni  nadal uczyc Nadie czytac, czy moze powinni oswajac juz corcie z angielskimi slowami i zwrotami?
Bedziemy wdzieczni za kazda pomoc i wskazowke.

Z powazaniem
 Monika
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 25, 2016, 12:39:14 »

Droga Pani Moniko, polscy nauczyciele absolutnie nie powinni uczyć Nadii języka angielskiego. To będą robić naturalni użytkownicy języka, z poprawnym akcentem, wymową i użyciem całych fraz, tak jak uczą się wszystkie dzieci języka drugiego/obcego.
W tej chwili najważniejsza jest stymulacja rozwoju języka polskiego. "Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego" (Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters).
Warto w tej chwili korzystać z programu słuchowego (www.arson.pl) by popracować nad wyrazistością mowy. Nie wiem z jakich technik korzysta neurologopeda, ale polecam: Program "Słucham i uczę się mówić" -  Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, Trudne głoski i Przyimki, ok.  20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Nauka czytania metodą sylabową (np. "Moje Sylabki" - Wydawnictwo WIR).
Dziecko w każdym wieku może pracować metodą krakowską, jeśli ma trudności z opanowaniem języka mówionego i pisanego. Im wcześniej rozpoczyna się stymulację, tym szybsze efekty.
Proszę pamiętać, że metoda krakowska to 17 technik, a nie tylko Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania.
Z pewnością Nadii mogą pomóc Gesty Artykulacyjne.
Pomoc anglojęzycznego logopedy będzie oczywiście potrzebna po zaaklimatyzowaniu się Dziecka w nowym świecie.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
 
Zapisane
nikita21
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Stycznia 26, 2016, 03:22:03 »

 Witam

 Dziekuje bardzo za szybka i wyczerpujaca odpowiedz. Oczywiscie bedziemy postepowac scisle wg Pani wskazowek.
 Mam jeszcze pytanie odnosnie serii "Kocham czytac". Czy powinnam takze zakupic dla corci te zeszyty, a jesli tak, to ktore numery? I w jaki sposob powinnam stymulowac lewa polkule mozgu dziecka? Czy ukladanki lewopokulowe beda odpowiednie dla 6,5 letniej dziewczynki? Trudno mi dobrac pomoce odpowiednie dla wieku corci, wiec bede wdzieczna za pomoc.

Pozdrawiamy goraco

Nadia i mama
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Lutego 01, 2016, 08:05:10 »

Droga Pani Moniko, proszę wykorzystać pierwszą serię (zeszyty od 1-18), ponieważ naukę czytania należy wprowadzać systemowo; od samogłosek, przez sylaby do wyrazów i zdań. ćwiczenia lewopółkulowe to nie tylko układanie klocków wg wzorów, ale także: ćwiczenia myślenia przez analogię, wykluczanie ze zbioru, ćwiczenia pamięci sekwencyjnej,
Nie należy dobierać ćwiczeń do wieku dziecka, ale do jego już osiągniętych umiejętności. Powinna Pani sprawdzić jaki jest obecny poziom i stymulować wprowadzać kolejne poziome.
Do ćwiczeń lewopółkulowych należą też wszystkie ćwiczenia grafopercepcji i sprawności manualnej; polecam zeszyty Agnieszki Bali wydane w Wydawnictwie Arson.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda CIeszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!