Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Karolla1 Padziernika 27, 2018, 09:45:14



Tytuł: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Karolla1 Padziernika 27, 2018, 09:45:14
Witam,

bardzo proszę o poradę jak stymulować moje 3-miesięczne dziecko, które prawdopodobnie nie rozwija się prawidłowo.

Córka urodziła się w 40 tc przez cc ze względu na brak postępu porodu. Otrzymała 10 pkt. Początkowo wydawało nam się, że jej rozwój jest prawidłowy. Od samego początku była stymulowana książeczkami kontrastowymi. Obserwowała je. Później zaczęła głużyć, pojawiło się dialogowanie. Bardzo rzadko jednak patrzyła na twarze. Daliśmy jej jednak czas.

W 9 tyg byliśmy jednak już mocno zaniepokojeni bo w dalszym ciągu mało obserwowała twarze, nie nawiązywała kontaktu wzrokowego.  Obecnie świetnie wodzi wzrokiem za zabawkami, głuży jednak tylko z ulubioną zabawką. Nie głuży do rodziców, przestała dialogować. Kontakt wzrokowy utrzymujemy w zasadzie tylko w poziomie, na dodatek często jest on wymuszany śpiewem, kolorową opaską lub kolorowymi oprawkami. Nie patrzy na mnie w trakcie karmienia piersią, nie patrzy na noszącego. Dopiero uczymy się uzyskiwać jakikolwiek kontakt w pionie bo nie nosimy jej pionowo, próbujemy łapać z nią kontakt gdy unosi głowę w ułożeniu na brzuchu.
Córka rzadko się również uśmiecha, czasem zdarza jej się do po przebudzeniu i w trakcie zabawy na przewijaku. Nie odwzajemnia jednak uśmiechu.

Podstawowym problemem jest właśnie ten słaby kontakt wzrokowy, rzadki uśmiech i dialogowanie, które zanikło. Odnosi się wrażenie, że bardziej interesują ją zabawki, otoczenie niż ludzie.

Poza tym dziecko rozwija się prawidłowo. Nie stwierdzono problemów z napięciem mięśniowym. Córka lubi kąpiele, nie płacze przy przebieraniu, lubi wszelkie pieszczoty np. całusy.

Rozpoczęliśmy już od jakiegoś czasu (mniej więcej 3 tyg) ćwiczenia z kartami "Stymulacja..." oraz zawartymi w książce "Wczesna...". Ponadto puszczamy jej płyty "Samogloski i.." oraz "Wyrazy dźwiękonaśladowcze". Na razie skutek marny, córka nie wykazuje zainteresowania.

Co więcej możemy zrobić żeby chociaż zaczęła znowu głużyć do nas a nie do zabawek?




Tytuł: Odp: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Natalia Antosz Padziernika 29, 2018, 08:26:23
Szanowna Pani,

Dobrze, że wprowadziła Pani w życie ćwiczenia z "Wczesnej interwencji terapeutycznej" oraz program słuchowy. To bardzo ważny krok! Proszę się nie poddawać i wykonywać ćwiczenia systematycznie. Bardzo ważne jest, aby na tym etapie starać się nawiązywać kontakt twarzą w twarz z dzieckiem. Aby wzbudzić zainteresowanie dziecka, proszę zmieniać elementy w wyglądzie, np. proszę pomalować usta czerwoną szminką, kiedy mówi Pani do Dziecka,  czasami zakładać okulary, następnie je zdejmować. Przydatny jest też czerwony, zakładany nos. Proszę nadsyłać się nad dzieckiem i wypowiadać ciągi samogłosek, sylab, z charakterystyczną wynoszącą intonacją. Polecam również zakup wózka, który podczas spacerów umożliwi Państwu bezpośredni kontakt twarzą w twarz z Córką. Polecam również kontakt z terapeutą, który po obserwacji dziecka pomoże Państwu ułożyć plan działania. Lista terapeutów MK znajduje się na stronie www.szkolakrakowska.pl

Pozdrawiam serdecznie,
Natalia Antosz


Tytuł: Odp: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Karolla1 Listopada 07, 2018, 03:44:36
Witam,
po kilku tygodniach stymulacji dziecka słuchowiskami, gdy dziecko patrzy na moją twarz jak powtarzam samogłoski, wykrzyknienia i wyrazy dźwiękonaśladowcze, córka zaczęła ponownie głużyć i dialogować. Jest też pewna poprawa w patrzeniu na twarz, leżąc na przewijaku lub w wózku patrzy bez konieczności ściągania na siebie uwagi opaskami, okularami itp. Nie patrzy natomiast w dalszym ciągu na osobę, która trzyma ją na rekach oraz podczas karmienia, jak to wypracować? Poza tym nie interesują jej obce twarze lub te z ktorymi ma rzadki kontakt, omiata je tylko wzrokiem, patrzy wówczas tylko na moją, czy to prawidłowo jeśli ćwiczę z nią tylko ja?


Tytuł: Odp: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Karolla1 Listopada 19, 2018, 09:22:53
Witam ponownie. Jesteśmy właśnie po spotkaniu z terapeutą metody krakowskiej. W zasadzie nic nowego nam nie pokazano, nie uzyskaliśmy również odpowiedzi na podstawowe pytania... 
Ile razy dziennie należałoby prowadzić stymulację w celu uzyskania kontaktu wzrokowego? Jak długo powinna trwać jedna "sesja"? Pytam bo jest to jednak małe dziecko, które dużo śpi w ciągu dnia, a w trakcie jego okresów czuwania nie mogę tak ciągle nad nim "wisieć" bo w pewnym momencie moje dziecko zaczyna się tym irytować i płakać...
Nie otrzymaliśmy również odpowiedzi odnośnie ćwiczenia uśmiechu społecznego...czy ćwiczyć go dopiero po uzyskaniu dobrego kontaktu wzrokowego? Córka coraz częściej uśmiecha się rozbawiona ale nadal nie odpowiada na nasz uśmiech.


Tytuł: Odp: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Monika Kafel Listopada 22, 2018, 11:58:47
Szanowna Pani,

stymulacja wzrokowa powinna przebiegać w sposób naturalny, przez cały dzień - podczas przewijania, kąpieli czy karmienia dziecka. Proponuję zaangażować w stymulację osoby, które mają kontakt z dzieckiem - tata, dziadkowie czy starsze rodzeństwo.
Co do ćwiczeń uśmiechu społecznego - proponuje często zmieniać wyraz twarzy (uśmiechać się, robić złą, groźną czy zdziwnioną minę - wypowiadając jednocześnie samogłoski z różną intonacją) tak, aby dziecko zauważyło zmiany.

Pozdrawiam serdecznie,
Monika Kafel


Tytuł: Odp: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Zmartwiona_mama Stycznia 09, 2019, 10:42:42
Witam,
Mam identyczną sytuację z moją obecnie 3 miesięczną córeczką. Czy program słuchowy dla 3 miesięcznego dziecka można puszczać w słuchawkach ? Czy ta MK działa w przypadku Pani córeczki ?  Będę wdzięczna za wypowiedź również mam które ćwiczyły z takimi małymi dziećmi.
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: 3-miesięczna córka
Wiadomość wysłana przez: Monika Kafel Stycznia 11, 2019, 11:30:57
Szanowna Pani,

oczywiście może Pani stosować program słuchowy. W przypadku niemowląt stymulację słuchową przeprowadzamy ustawiając po bokach łóżeczka małe głośniki, jak najdalej od głowy dziecka. Głośność nie może przekraczać 50 dB. Nie należy stosować całego programu jednorazowo - zalecane są częste zmiany. Proszę korzystać z płyt Samogłoski i wykrzyknienia oraz Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Polecam zapoznać się z pozycjami autorstwa Prof. J. Cieszyńskiej - Rożek pt. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego - Słuch oraz Wczesną interwencją terapeutyczną. Znajdzie tam Pani propozycje wielu ćwiczeń stymulujących rozwój Pani Córeczki.

Pozdrawiam serdecznie,
Monika Kafel