Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Zaburzony rozwój mowy => Wątek zaczęty przez: Marylami Stycznia 11, 2021, 07:14:05



Tytuł: Zaburzenie mowy 12 miesięcy, autyzm?? Pomocy
Wiadomość wysłana przez: Marylami Stycznia 11, 2021, 07:14:05
Dzień dobry, bardzo proszę o info jakie pierwsze objawy Was zaniepokoiły? Synek 23.01 kończy 12 miesięcy. Prawie w ogóle nie gaworzy tylko jakies ooooo yyyy. Kontakt wzrokowy chyba dobry, ale nie cieszy się gdy tata wraca z pracy, gdy ja wracam bo wyszłam do sklepu. Nie pokazuje palcem na przedmioty gdy pytam gdzie coś jest mimo że 100 razy mu pokazywalam i nazywałam. Nie pokazuje gdzie jest tata gdy go zapytam. Raczej nie naśladuje, odwzajemnia uśmiech, reaguje na imię( nie zawsze) , robi brawo. Jednak gdy go za coś chwale to jak by nie kuma. Nie robi papa


Tytuł: Odp: Zaburzenie mowy 12 miesięcy, autyzm?? Pomocy
Wiadomość wysłana przez: Małgosia Stycznia 19, 2021, 12:19:33
Dzień dobry,

Opisywane przez Panią zachowania Synka są niepokojące, zwłaszcza takie jak: brak pierwszych słów, brak wyraźnej reakcji emocjonalnej w przypadku rozłąki z rodzicem lub reakcji na jego powrót, brak gestu wskazywania palcem, brak naśladowania oraz brak gestów intrazytywnych. Zalecam jak najszybsze podjęcie działań mających na celu stymulację rozwoju dziecka.

W pierwszej kolejności zachęcam do konsultacji ze specjalistą, który oceni rozwój dziecka i dobierze odpowiednie ćwiczenia. Listę terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

W czasie oczekiwania na wizytę, należy  samodzielnie zacząć działać. W pierwszej kolejności położyć nacisk na pracę nad gestem wskazywania palcem i nad umiejętnością naśladowania.  Zachęcam do wspólnego, aktywnego czytania książek, wskazywania paluszkiem elementów, o które pytamy. Ponadto, zachęcam do zabawy z Synkiem opartej na naśladowaniu czynności i wykonywaniu poleceń (usypianie/karmienie/pojenie lali, jeżdżenie autem itp.). W  trakcie zabawy komentujemy to, co robimy, czyli nazywamy czynności (3 osoba liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. śpi, siedzi, je, pije) oraz opowiadamy, budujemy proste zdania (Lala śpi./ Miś pije. Mama je.) i zachęcamy dziecko do ich powtarzania.

Aby wspomóc naukę powtarzania i rozumienia nowych słów, zachęcam również do rozpoczęcia pracy z programem słuchowym „Słucham i uczę się mówić” wyd. Arson, części: Samogłoski i wykrzyknienia oraz Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Słuchamy około 15-20 minut dziennie w kilku sesjach, koniecznie w słuchawkach.

Pomysłów na ćwiczenia i zabawy z dzieckiem można szukać  w publikacjach profesor Jagody Cieszyńskiej-Rożek z serii "Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego"  w częściach "Słuch", "Wzrok", "Ruch" (https://sklep.centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/zestawy/zestaw-sluch-wzrok-ruch-174.html) oraz w publikacji profesor Jagody Cieszyńskiej-Rożek i profesor Marty Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia".

Życzę owocnych ćwiczeń,
Małgosia Lasak