Wróć do strony głównej.
Maja 12, 2024, 08:55:31 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]
  Drukuj  
Autor Wątek: proszę o radę w sprawie 2-letniego chłopca  (Przeczytany 61274 razy)
KasiaJ
Newbie
*
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #15 : Grudnia 20, 2012, 10:59:49 »

Droga Pani Profesor,
ćwiczenia idą pełną parą, gromadzimy coraz to nowe pomoce i zestawy. Mati doskonale opanował dobieranie takich samych obrazków, dobieranie takich samych kolorów, segreguje klocki wg koloru niebieski-żółty, wkłada klocki o różnych kształtach w otwory i już prawie potrafi kopać piłkę (a to wszystko dzięki Pani książce) Uśmiech
W słowniku Mateusza zaczynają pojawiać się słowa tj: tak, nie, nie chcę i daj oraz zaczyna używać palca wskazującego. Wykonuje moje polecenia typu: pozbieraj zabawki, ułóż ksiązki na półce, wyrzuć do kosza, daj kubek, zanieś talerz do zmywarki. Kiedy chce żeby mu poczytać to przynosi książkę i mówi czytać a jak chce, żeby babcia mu śpiewała to mówi kotek (wlazł kotek na płotek). Powtarza bardzo dużo nowo usłyszanych słów. Powtarza wszystkie samogłoski, większość wyrażeń dźwiękonaśladowczych, niektóre sylaby i łatwiejsze wyrazy. Wczoraj wstał we wannie i powiedział: Kasia pać (Kasia patrz) Uśmiech Mateusz chyba zapamiętał słowa do obrazków z książeczek Pani Profesor bo jak otwiera na konkretnej stronie to mówi co jest podpisane np. na stronie z zegarem mówi bim bom itp. Ogólnie Mati grzecznie i chętnie ćwiczy przy stoliku z malutkimi tylko ucieczkami ale to chyba normalne u 2-latków.
Pisała Pani do jednej z mam, że po zepsuciu telewizora wróci reakcja na imię. Chciałabym się zapytać po jakim mniej więcej czasie to nastąpi?
Chciałabym prosić Panią o prywatny adres e-mail jeśli jest to możliwe. Z góry dziękuję.
Pozdrawiam serdecznie,
Kasia
Zapisane
KasiaJ
Newbie
*
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #16 : Stycznia 03, 2013, 10:11:47 »

witam serdecznie w Nowym Roku,
Pani Profesor pojawiają się w mojej głowie nowe pytania dotyczące Mateuszka i jego rozwoju. Obserwuję, że odkąd zaczęliśmy ćwiczyć Pani metodą Mati jest innym dzieckiem-nie złości się, rozumie praktycznie wszystko co się do niego mówi:) powtarza bardzo dużo słów ale nie jestem do końca pewna czy jest to rozwojowe czy echolalie. Chciałabym wiedzieć czy mogę wprowadzić synkowi płyty z czasownikiem ponieważ on używa już kilku czasowników np. czytać, śpiewać, spać, jeść i czy mogę kupić mu kolejne książki KOCHAM CZYTAĆ bo chyba tamte pierwsze już trochę mu się znudziły(ale oczywiście cały czas będziemy do nich wracać)?
Mati uwielbia zabawy w dobieranie takiego samego obrazka, robi to bezbłędnie:) nazywa też to co jest na danym obrazku. Ładnie segreguje kolorami, kształtami i według wielkości. Na zdjęciach rozpoznaje MAMA, TATA, MATI i dokłada podpisy:)może powinnam zrobić mu zdjęcia członków rodziny wykonujących jakieś czynnośći żeby Mati uczył się czasowników(tak jak opisuje to mama Jasia w Pani książce)? Mati karmi zwierzaki podczas kiedy sam zjada kolację, parkuje samochód w garażu który mu zbudowałam i bawi się ludzikami-udaje, że idą, witają się, mówi wtedy cześć, co słychać. Wydaje mi się jednak, że mało jest zainteresowany innymi zabawkami ale za to bardzo polubił książeczki i pokazuje na obrazkach palcem wskazującym praktycznie wszystko o co jest poproszony a wcześniej tego nie robił, wręcz nie lubił książeczek, zaraz je zamykał i odkładał a teraz sam przynosi żeby mu czytać i opowiadać. Dużo z nich zapamiętuje słów i powtarza.

Największy problem oczywiście mamy z szeregami i sekwencjami, Mati płacze i chce uciekać ale robimy jego ręką dwa pierwsze a dwa kolejne dokłada sam, wtedy bijemy brawo, chwalę go i jest zadowolony Uśmiech no i naśladowanie linii pionowej - ja rysuję, on przygląda się ale nie naśladuje tylko rysuje swoje bazgroły, rysuję więc jego ręką.

Mam jeszcze jedno pytanie - Mati od pewnego czasu zaczął zgrzytać zębami głównie podczas zasypiania, czym to może być spowodowane?

Serdecznie pozdrawiam,
Kasia

Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #17 : Stycznia 03, 2013, 11:22:30 »

Droga Pani Kasiu, reakcja na imię powinna się pojawić po 2-3 tygodniach po zlikwidowaniu telewizora i radia.
Widzę, że terapia postępuje bardzo dobrze. Proszę skorzystać ze wszystkich pomysłów mamy Jasia, szczególnie to ważne wobec czasowników, bo bez tej części mowy nie może pojawić się zdanie.
Proszę wprowadzić czasowniki do słuchania, i nowe książeczki  z serii "Kocham czytać".
Co do powtarzania słów i zwrotów, to jest to naturalny sposób uczeni się języka, charakterystyczny, co prawda dla dzieci młodszych, ale Synek musi przejść przez ten etap. Z echolaliami mamy do czynienia, gdy są one odroczone i gdy dziecko powtarza swoje wypowiedzi, a nie sformułowania usłyszane od rodziców, czy innych osób podczas interakcji.
O adres może Pani poprosić moderatorkę strony.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska 
Zapisane
KasiaJ
Newbie
*
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #18 : Lutego 09, 2013, 10:18:52 »

Droga Pani Profesor,

chciałabym podzielić się z Panią naszymi kolejnymi sukcesami:) to dzięki Pani Mati tak pięknie idzie do przodu, jestem niezmiernie wdzięczna.

1. Mati czyta wszystkie samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze oraz sylaby z P i M (zrobiłam mu plakietki z drukiem czarnym i kolorowym), odczytuje co mówią zwierzątka i dokłada podpisy.

2. Rozpoznaje ok 30 czasowników (zrobiłam mu zdjęcia domowników oraz inne obrazki), dodatkowo zadaję mu też inne pytania do obrazka np. co czyta dziewczynka? kto czyta książkę? - ładnie odpowiada.

3. Potrafi podawać po 2 obrazki z tym, że jako pierwszy podaje ten który ja wypowiadam jako drugi-czy to prawidłowo?

4. Pięknie wskazuje palcem.

5. Kiedy rozleje coś mówi, że mokro a jak wieczorem wygląda przez okno to mówi, że ciemno. Sam zaczął tego używać, nikt specjalnie go tego nie uczył. Ostatnio jak babcia zawołała Mateusza na kolacje to jej odpowiedział "Nie czasu".

6. Naśladuje sekwencje 4-elementowe, żeby sie nie znudził obrazkami robimy też na guzikach, kasztanach, orzechach, muszlach - czy może tak być?

7. Ostatnio bardzo protestuje przy szeregach, robimy kontynuowanie z 5 elementów i jak ma dobry dzień to zrobi pięknie a czasami nawet spojrzeć nie chce. Jak mogę go zachęcić?

8. Składa obrazki z 4 części pionowo i poziomo w kolorze, wcześniejsze już potrafi.

9. Ładnie odpowiada na pytania jak ma na imię babcia dziadzia mama i tata, czyj jest wnusio a czyj synuś. Mówi, że np. światełko świeci kiedy widzi za oknem latarnię albo ptaszek siedzi, przyleciał, odleciał, jest ptaszek, nie ma ptaszka kiedy obserwujemy ptaki w naszym karmniku, to chcę, nie chcę, nie mogę, otwórz i inne.

10. Stara się opowiadać treść książeczki jakoś tak jednym dwoma słowami ale wiemy mniej więcej o co chodzi i lubi jak mu się śpiewa, próbuje się włączać wtedy do wspólnego śpiewania.

11. Cwiczenie gdzie śpiewa się do zabawki zrozumiał od pierwszego razu, zawsze wybierał odpowiedni przedmiot i poruszał nim-czy nadal mamy robić to ćwiczenie?

12. Rysuje linie lionowe i poziome a czasem nawet coś na kształt kółka ale na takiej tablicy z pisakiem magnetycznym - może tak być czy mamy zastosować kartkę i ołówek?

13. Wykonuje ze mną prace domowe - odkurzamy, rozpakowujemy zmywarkę, wkłada pranie do pralki, ładnie segreguje sztućce i nazywa je.

Jest ogólna wielka poprawa ale są też i gorsze dni kiedy Mati jest marudny ale powoli nadchodzi wiosna a z nią i lepszy nastrój u każdego z nas Uśmiech planujemy zabrać Mateuszka do zoo żeby mógł zobaczyć te wszystkie ciekawe zwierzęta które dotychczas zna tylko z książek. Myślę, że będzie to dla niego fajna przygoda Uśmiech
Dodam jeszcze, że Mały uwielbia książeczki KOCHAM CZYTAĆ - jest to strzał w 10, każdy maluch powinien mieć je w swojej domowej bibliotece.
I na koniec jeszcze jedno pytanie, czy myśli Pani, że powinnam zapisać Mateuszka do przedszkola od września?
Serdecznie pozdrawiam,
Kasia
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #19 : Lutego 24, 2013, 12:21:13 »

Droga Pani Kasiu, z przedszkolem należy poczekać aż dziecko osiągnie wiek przedszkolny. Powinno też budować proste zdania. Nie należy śpieszyć się z dużą grupą społeczną dopóki dziecko nie funkcjonuje w małej (w rodzinie).
Mati pięknie podjął współpracę i efekty terapii są znakomite.
Sekwencje może Pani robić na czym Pani chce, im więcej nowych elementów tym lepiej (mogą być sztućce, kubeczki).
Jeśli dziecko protestuje przy jakichś zadaniach robimy tylko dwa, przedzielone takimi jakie lubi.
Ćwiczeń, które dziecko już potrafi nie powtarzamy!!
Może być pisak! najważniejsze jest naśladownictwo.
Gratuluję, jest coraz lepiej!!!!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
KasiaJ
Newbie
*
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #20 : Lipca 17, 2013, 11:55:30 »

witam serdecznie po długiej nieobecności Uśmiech
myślę, że nadszedł czas aby podzielić się z Panią Profesor osiągnięciami Matiego a jest ich ku mojej radości dość sporo. Dodam jeszcze, że raz na dwa tygodnie korzystamy z pomocy wspaniałej terapeutki, którą Mati bardzo polubił i chętnie z Nią współpracuje. Nawet w zabawie często wykorzystuje jej imię:)
1. Najważniejsze i największe osiągnięcie Mateuszka to sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych - dość szybko nauczył się korzystać z nocnika a od około miesiąca używamy sedesu.

2. Szeregi - bardzo chętnie układa, lubi to, zestaw SZEREGI opanował perfekcyjnie więc teraz korzystamy z zestawu SZEREGI I RELACJE ale też dobrze mu idzie Uśmiech

3. Sekwencje - nie ma tragedii ale są dni kiedy nie chce układać, obecnie układamy 4-elementowe.

4. Składanie obrazków z części - bardzo ładnie układa różne obrazki rozcięte na przeróżne sposoby. Pani terapeutka pozwoliła dać od czasu do czasu Mateuszkowi puzzle do ułożenia, przyznam szczerze że trochę się tego bałam ale synek układał bardzo ładnie opowiadając przy tym "tu jest kawałek ręki Puchatka" albo "o a tu jest słoń".

5. Korzystamy z pomocy PYTAM I ODPOWIADAM - Mati ładnie odpowiada na pytania, myli się tylko przy pytaniu kto? odpowiada wtedy ostatnim wyrazem zdania ale jak wydłużę mu pytanie to wtedy odpowiada prawidłowo.

6. Ćwiczymy też przyimki ale coś mu nie przypadły do gustu jak na razie. Bunt pojawia się też przy ćwiczeniach pamięci ale sądzę, że jest on spowodowany tym, że zna już wszystkie obrazki na których pracujemy i po prostu opatrzyły mu się. Ogólnie ćwiczenia pamięci robił zawsze chętnie i bardzo ładnie, sama Pani terapeutka mówiła, że Mati ma świetną pamięć.

7. Mati bardzo lubi śpiewać, szybko zapamiętuje słowa śpiewanych mu piosenek. Lubi też grać (o ile można tak powiedzieć) ale wystukuje rytmy i chętnie włącza się jak jego chrzestny gra na gitarze.

8. Mati mówi dużo i bez przerwy, mówi jak tylko otworzy rano oczy i tak przez cały dzień Uśmiech "wstajemy na śniadanko mamusiu" pytam go "co będziesz jadł na śniadanko?" a on na to "bułeczkę z ziarenkami i szyneczką". Ogólnie Mati mówi jeszcze cały czas w 3 osobie np: Mati jedzie koparą, Mati je zupkę, Mati idzie do babci ale nasza terapeutka powiedziała że to prawidłowo bo on dopiero od niedawna zaczął mówić i wszystko musi mieć swój czas i albo Mati sam przestawi się na 1 osobę albo mu w tym pomożemy ale to dopiero za jakiś czas(chociaż zdarza mu się już mówić niektóre czasowniki w 1 osobie, np. śpię, zrobiłem siusiu, chcę).

9.Mateusz potrafi ładnie się bawić (np. w lekarza, bawi się że tankuje samochód, że wysypuje węgiel, piasek, że ładuje coś na przyczepę, łowi ryby, gotuje, obiera jajka podczas zabawy, karmi zabawki, domowników, sam naśladuje że zjada sztuczne jedzenie, budujemy drogi, tunele). Chętnie pomaga mi przy robieniu śniadanka czy kolacji, ostatnio nawet miksuje ze mną owoce(robimy jogurty ze świeżymi owocami i jogurtem naturalnym żeby było bez cukru ale normalnie Mati też zjada mnóstwo owoców), wiesza ze mną pranie.

10. Układanki lewopółkulowe - Mati naśladuje wzory z 5 klocków, układamy też wzory z figur geometrycznych, np. pajaca, psa, auto, motyla-potrafi ładnie naśladować.

11.Mati pięknie kopie piłkę, długo nie chciał czy nie potrafił tego robić aż w końcu pewnego dnia udało mu się i teraz woła mnie mamusia idziemy grać w piłkę na podwórko:) po schodach wchodzi krokiem przestawym już od bardzo dawna ale na rowerze jeździć nie potrafi(bardzo chętnie wsiada i chce jechać na spacer ale wydaje mi się, że ma jeszcze zbyt mało siły w nogach i dlatego nie pedałuje) ale póki pogoda sprzyja będziemy wytrwale trenować.

Zarówno osiągnięć jak i problemów jeszcze pewnie trochę by się znalazło ale pora spać. Chciałabym tylko na koniec dodać kilka słów do mam, które zaczynają dopiero pracę ze swoimi pociechami: Kobietki nie zniechęcajcie się, potrzeba wiele cierpliwości, trudu i wytrwałości ale ta ciężka praca zaprocentuje w przyszłości. Mati zaczynał praktycznie od zera, niewiele potrafił a dziś jest całkiem innym dzieckiem. Na początku też byłam przerażona ale to forum podniosło mnie na duchu i dodało sił do walki. Codzienne ćwiczenia prowadzą mojego synka na drogę z której zboczył, mam nadzieję, że wkrótce będzie wszystko całkowicie wyprostowane i życzę tego samego wszystkim Wam kochane mamy. Trzymam się tego co powiedziała nam nasza wspaniała terapeutka "Pani Kasiu za rok o tej porze nikt nie będzie pamiętał, że z Matim był jakiś problem"
Pozdrawiam serdecznie Panią Profesor oraz wszystkich czytelników,
Kasia
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #21 : Lipca 19, 2013, 09:05:41 »

Droga Pani Kasiu, bardzo serdecznie dziękuję za takie cudowne wieści. Tak dużo Pani osiągnęła od grudnia!!! I jakie to cudowne pomóc własnemu dziecku w rozwoju! to ważne dla wszystkich Mam. Jeśli tylko przeczytają wszystkie Pani listy zobaczą , że terapia wymaga czasu i KONSEKWENCJI.
Proszę się nie martwić tą 3. osobą. Tak jak mówi terapeutka, Mati musi przejść przez naturalne okresy rozwojowe. Jeśli już pojawiają się formy pierwszej osoby, będzie coraz lepiej.
życzę udanych, zasłużonych, cudownych wakacji, podczas których też trzeba ćwiczyć i koniecznie pisać dziennik wydarzeń.
serdecznie pozdrawiam Panią i całą Rodzinę oraz Terapeutkę.

JAgoda Cieszyńska
Zapisane
KasiaJ
Newbie
*
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #22 : Lipca 20, 2013, 08:30:55 »

Pani Profesor,
pierwsza osoba pojawia się chociaż bardzo sporadycznie jak na razie. Mati mówi zrobiłem, chcę, mam, jestem itp., czasami jak patrzymy oboje w lustro zdarza mu się powiedzieć "mama i ja", cierpliwie czekamy na dalszy rozwój mowy a w sytuacjach kiedy Mati mówi niepoprawnie poprawiam go w taki sposób jak pisała Pani Marcie żeby poprawiała Huberta. Prowadzimy też dziennik wydarzeń, wklejam Mateuszkowi zdjęcia i robię podpisy w czasie teraźniejszym (tak zalecała terapeutka), np: Mati i tata łowią ryby, Mati czyta książkę. Czy tak ma na razie pozostać?
Mam jeszcze pytanie odnośnie rysowania, Mati potrafi naśladować linie pionowe i poziome ale krzyżyk i kółko już nie za bardzo. Kółko stara się rysować ale robi to zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, ja wtedy robię jego rączką poprawnie. Czy tak mamy ćwiczyć? Połączy też kropki pionowo lub poziomo, nie zawsze równo ale daje radę. Czy mogłaby mi Pani Profesor polecić jakieś fajne łatwe zeszyty dla takiego 2,5 latka w których mógłby ćwiczyć rysowanie (dobrze byłoby gdyby były one wielokrotnego użytku tzn. żeby można było w nich pisać specjalnym pisakiem i zmazywać)? Poza tym ja rysuję Matiemu jakieś przedmioty a on musi dokończyć, tzn. ja dokańczam jego ręką. Zauważyłam też przewagę prawej ręki (nawlekanie koralików, kopanie łopatką w piaskownicy, jedzenie widelcem), wcześniej obie ręce były jednakowo aktywne.
Zaobserwowałam ostatnio że Mateusz chciałby dużo opowiadać ale nie potrafi jeszcze używać czasu przeszłego. Byliśmy na wycieczce w zoo i po powrocie Mati opowiadał dziadkom kilka razy że jechał tam kolejką i widział słonie, foki i inne zwierzęta. Innym razem wybraliśmy się na taki piknik rodzinny i tam Mati jechał na kucyku i na karuzeli - było to dla niego fajne nowe przeżycie i do dziś mi opowiada jak mu się przypomni że Mati jechał na biedroneczce i na kucyku Uśmiech
Pozdrawiam serdecznie i również życzę udanych wakacji (choć pewnie u Pani Profesor będą one pracowite) Uśmiech
Kasia
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #23 : Lipca 26, 2013, 06:15:33 »

Droga Pani Kasiu, proszę w dzienniku wydarzeń rysować dymki od postaci i wpisywać tam ich wypowiedzi w w pierwszej osobie.
Np. pod obrazkiem z tekstem MATI ŁOWI RYBY, Dymek i wpis: ŁOWIĘ RYBY.
na drugiej stronie, bez obrazka tekst w czasie przeszłym
Mati łowił ryby.
Zeszyty do ćwiczeń przygotowała pani Agnieszka Bala (www.arson.pl) są tam kartki do wyrywania, można zafoliować, albo kserować, by użyć kilka razy, Tylko po dwa wzory dziennie!!!
Pani Kasiu, proszę nie ćwiczyć rysownia kółka przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Niech rysuje, jak chce, mnóstwo ludzi robi to odwrotnie!
Wybór ręki dominującej znacznie przyśpieszy rozwój mowy.
Dziękuję za życzenia, choć prawdziwy urlop będę miała we wrześniu. Cóż, Pani też nie może przestać ćwiczyć nawet podczas wakacji. Ale warto!


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Justyna Leszka
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #24 : Wrzenia 27, 2013, 07:54:56 »

Dobry wieczór,

Chciałabym tylko dodać, że praca z Mateuszkiem i Jego Mamą przebiega modelowo. Zaniepokojony rodzic, zdeterminowany do działania to dla nas terapeutów najcenniejsze wsparcie. Chłopiec rzeczywiście czyni postępy i wybranych zakresach rozwoju wyprzedza rówieśników. Niezwykle cenną pomocą w pracy z Matim jest Dzienniczek wydarzeń, ale o tym będę dużo opowiadała jutro podczas III Forum Autyzmu w Poznaniu.Jeszcze raz dziękuje za zgodę na wykorzystanie materiałów (dzienniczka, zdjęć i filmu)

Pozdrawiam serdecznie
Justyna
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #25 : Padziernika 02, 2013, 12:45:59 »

Droga Pani Doktor, bardzo dziękuję za wpis. To nam wszystkim pokazuje, że metoda działa, tylko trzeba ją stosować. Trzymałam kciuki za konferencje, podczas mojej konferencji we Francji. Mogę z dumą powiedzieć, że nasza metoda potrzebna jest też w świecie.
serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: 1 [2]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!