Wróć do strony głównej.
Maja 17, 2024, 03:59:08 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Autyzm u 3 latka  (Przeczytany 6239 razy)
jola10121974
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Padziernika 14, 2015, 04:01:57 »

Witam serdecznie,syn w listopadzie skończy 3 latka.Autyzm zdiagnozowano u niego jak miał 2 lata 5 miesięcy.Bawił się sam głównie samochodzikami,którymi poruszał w prawo i w lewo,nie reagował na swoje imię, nie wykonywał poleceń,nie wskazywał palcem,kontakt wzrokowy słaby,krótkotrwały,nie wymawiał ani jednego słowa, tylko pojedyncze sylaby,czasami samogłoski i dużo mówił ale po "chińsku".Wypowiadał wszystkie litery oprócz-r i dwuznaków.W maju poszedł do przedszkola terapeutycznego,gdzie chodził 2 miesiące,obecnie od 1 września do przedszkola integracyjnego.Chodzimy raz w tygodniu na SI, raz w tygodniu do terapeuty MK i raz w tygodniu do logopedy.W przedszkolu ma również wczesne wspomaganie-po 1 godzinie w miesiącu psychologa,pedagoga ,logopedę,SI,rehabilitanta.Od maja słuchamy płytek z nagraniami,od sierpnia w słuchawkach bo wcześniej nie chciał.Obecnie słuchamy SYLABY I RZECZOWNIKI,SYLABY I CZASOWNIKI,ok.30 minut dziennie,w 3 sesjach,w każdej sesji jest  ta sama część SYLAB I RZECZOWNIKÓW  i w 1 sesji czasowniki,codziennie słuchamy innej części SYLAB I RZECZOWNIKÓW.Korzystamy też z książeczek KOCHAM CZYTAĆ.Powoli wprowadzam też inne elementy MK,ale ciężko dziecku się na nich skupić, jedynie przy słuchaniu przez słuchawki siedzi spokojnie.Bardzo dobrze idzie mu kategoryzowanie,na początku nie chciał tego robić ze zwykłymi klockami,ale gdy 2 miesiące temu zakupiłam klocki w Centrum MK tam gdzie są 52 sztuki różnych kolorów i kształtów kategoryzował je od razu wg kształtu ,koloru, wielkości itp.Próbuję z nim szeregów i sekwencji,ale nie łapie tego.Obecnie syn nawiązuje kontakt wzrokowy nawet bardzo długo,obserwuje inne osoby,patrzy na ich twarze,czasami zareaguje na imię,wykonuje niektóre polecenia,np wyrzuca pampersy do kosza (w przedszkolu już po 2 tygodniach sikał do nocnika w domu nie chce usiąść na nocnik i nadal robi w pampersy),dużo więcej rozumie co się do niego mówi,naśladuje niektóre gesty,próbuje pokazywać paluszkiem,jeszcze nieudolnie,autkami już się nie bawi,ale lubi drobne przedmioty,np kamyczki,koraliki i wkłada je czasami do nosa.Gdy tylko wysiądziemy z samochodu schyla się po kamyczki.Jest bardzo samodzielny,sam je,pije,sam się rozbiera i próbuje sam się ubierać.W przedszkolu radzi sobie bardzo dobrze.Czasami zdarza mu się śmiać bez powodu,albo dostaje głupawki.Nie ogląda telewizji i nie używa tableta,laptopa itp.Nie komunikuje się również,jak coś chce bierze kogoś za rękę prowadzi w dane miejsce i dalej trzeba się domyślać o co chodzi.Kiedyś często rzucał się na podłogę i płakał z nieznanego nam powodu,teraz zdarza mu się to znacznie rzadziej.Wszystko idzie do przodu za wyjątkiem mowy.Do tej pory nic nie mówi,powtórzył czasami niektóre samogłoski,wyrwało mu się czasami ACH ,OCH ,AM ,BI-BI i nic więcej,teraz nawet tego nie mówi,jakby go coś tam blokowało,Pani od MK zaleciła masaż dłoni kulkami sensorycznymi,co ma pobudzić mowę,zaleciła również wymowę samogłosek wraz z gestami i słuchanie tylko 1 części SYLAB I RZECZOWNIKÓW.Kilka razy coś tam  powtórzył ( z sylab) i tyle.I tu moje pytanie.Dlaczego wszystko jakoś ruszyło do przodu tylko nie to najważniejsze-MOWA i KOMUNIKACJA?Jest bystrym chłopczykiem,mocno zaburzony nie jest,wie co się wokół dzieje, dużo rozumie a jakoś nie może z siebie wydobyć słowa.Proszę o radę co jeszcze można zrobić,a może coś ja robię źle? Bardzo mnie to martwi,bo syn ma już prawie 3 lata.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Padziernika 26, 2015, 12:35:01 »

Droga Pani Jolu, przede wszystkim nie można używać tylko jednej części sylab i rzeczowników, bo wszystkie głoski pojawiają się w otoczeniu dziecka. Wielokrotnie to mówię podczas szkolenia z MK.

Nie może Pani pozwolić na to, by dziecko używało nocnika w przedszkolu a w domu nie. Stawia się Pani od razu na przegranej pozycji. Proszę przeznaczyć jeden weekend na naukę sikania na nocnik. Zdjąć pieluchę, ubrać majtki i rajtuzy albo stare spodnie i pokazać, dziecku, że albo sika na nocnik albo ma mokre majtki.

Może Pani zamiast nocnika sadzać na toalecie z podtrzymywaniem albo z wkładką.

Jeżeli po 4 miesiącach stosowania programu słuchowego (w słuchawkach) nie pojawią się słowa wypowiadane spontanicznej konieczne będzie zastosowanie MTG.  Prowadzić je może jedynie certyfikowany terapeuta MTG. Proszę o tym pamiętać, że to skuteczna metoda, ale  trzeba ją umieć.
Ważne, by podczas terapii SI nie stymulować użycia obu rąk, aby pojawiła się mowa jedna ręka musi być dominująca. Ważne by dziecko było aktywne, a to oznacza, że samo powinno się huśtać, czy popychać deskorolkę. Wykonywanie działań za dziecko skutkuje bezradnością, co się przekłada na brak mowy.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!