Wróć do strony głównej.
Maja 20, 2024, 10:21:28 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: synek 18 mcy... obawy o autyzm  (Przeczytany 17875 razy)
SylwiaSt
Newbie
*
Wiadomości: 5


« : Maja 23, 2016, 11:24:32 »

Witam serdecznie Panią Profesor
Mój synek niedługo skończy 18 mcy i od jakiegoś czasu mam obawy o jego rozwój... niepokojące zachowania zaczęłam zauważać ok 15mca gdy zaczął się bujać (siada na łóżku lub krzesełku do karmienia i odbija się o oparcie łóżka). Opiszę po krótce zachowania które mnie niepokoją:
1. wspomniane bujanie- robi to dość często i czasami ma z tego ubaw, zwłaszcza wtedy gdy do niego mówię żeby tak nie robił
2. nie bawi się zabawkami- trudno mi jest powiedzieć jaką zabawkę lubi, bardziej interesuje się rzeczami z otoczenia lub bawi się garkami, patelnią. To co mogę powiedzieć to to, że lubi czytać i oglądać książeczki- ma kilka ulubionych i bez problemu potrafi wskazać na nich niektóre zwierzęta czy rzeczy
3. przez pierwsze miesiące życia był wrażliwy na niektóre głośne dźwięki- odkurzacz, sprzęty agd- obecnie to minęło, sam chętnie odkurza a sprzęty agd zaczęły go interesować. Boi się głośnych nagłych krzyków dzieci lub "piłujących" dźwięków- reaguje płaczem
4. czasami gdy coś chce to macha rączkami jak ptaszek- ale robi to sporadycznie
5. miał mały zastój w mowie- w wieku ok 12 mcy mówił mama, tata, potem jakby o tym zapomniał a teraz znowu zaczyna mówić, woła tatę, mówi mama- ale mam wrażenie że nie wie ze mama to mama i nie woła mnie gdy czegoś potrzebuje lub jak mnie zobaczy - przyczyną tego zastoju wg mnie był moment kiedy mąż zaczął małemu dawać telefon do zabawy i włączać komputer z muzycznymi teledyskami tłumacząc że przecież muzyka rozwija- walczę z tym do tej pory
6. synek nie bawi się z dziećmi- obserwuje je, czasem podejdzie bliżej ale nie nawiązuje z nimi relacji- gdy jakieś dziecko podchodzi żeby dać mu  cześć odwraca się i ucieka lub reaguje płaczem, zwłascza jak zrobi to szybko i nagle
7. ma problem z koncentracją uwagi na dłuższy czas- nie potrafi na dłuższą metę zająć się jakąś zabawką lub czynnością, szybko się nudzi i zmienia pomieszczenia lub zabawki
8. wg mnie ma problem z motoryką małą- dość chaotycznie wrzuca klocki przez określone otwory do pudełka (kwadrat, kółko, trójkąt itp)  nie potrafi rozeznać jaki ma kształt w rączce i wrzucić go przed odpowiedni otwór- muszę mu pokazać gdzie ma wrzucić
 
a teraz rzeczy które potrafi
1. reaguje na swoje imię właściwie w tempie natychmiastowym- ma bardzo dobry kontakt wzrokowy  i nie da się tego nie zauważyć
2. wykonuje polecenia- przynieś, podaj, wyrzuć do kosza, podnieś, chodź, daj rączkę
3. lubi pomagać w domowych czynnościach- ścielenie łóżka |(chętnie wrzuca poduszki do środka), odkurzanie, mycie podłóg (uwielbia bawić sie też mopem i naśladować mycie podłóg), rozwieszanie prania na suszarce
4. wie do czego służy suszarka do włosów, grzebień (sam się czesze), lusterko (pokazuje jak mama robi makijaż)
5. pokazuje gdzie ma rączki, nóżki, nos, buzię ,zęby, ucho, włosy, brzuszek
6. wskazuje palcem to co chce- również jak jesteśmy na spacerze to uwielbia autobusy i cieszy się na ich widok, lubi również psy i naśladuje ich szczekanie- również pokazuje je palcem
7. pokazuje jaki ma kłopot, że czegoś nie ma, jaki jest duży,jaki silny, jak mu coś smakuje, jak kocha, no no no, brawo brawo, jak jest zimno ,jak gorąco, że coś jest kwaśne albo si (czyli gorące- dmucha gorące potrawy), robi papa, daje cześć przybija piątkę
8. na placu zabaw lubi huśtawkę, karuzelę, zjeżdżalnię i zabawy w piasku- obecnie uczy się robić babki z piasku- jednak nadal krótko bawi się na poszczególnych urządzeniach i często je zmienia
9. potrafi naśladować zwierzątka- krowę, owieczkę, świnkę, konia i psa
10. uczy się wymawiać samogłoski- a, o, i, e (rozpozna je także na kartce gdy je narysuję)

byliśmy z nim w poradni która psychologicznej i stwierdzono niewielkie opóźnienie w rozwoju ze wzgl na brak mowy i brak wykonywania czynności charakterystycznych dla dzieci w jego wieku (chodziło głównie  o zabawy). Obecnie robimy diagnozę SI - jutro tj. 24.V. będziemy mieli ostateczną diagnozę ale już wcześniej nam wspomniano że synek na pewno ma lekką nadwrażliwość słuchową i dotykową.

Proszę mi powiedzieć co powinnam zrobić aby pomóc mojemu dziecku?? diagnozę w kierunku autyzmu mamy dopiero w czerwcu ale chciałabym wcześniej zainterweniować jeśli dzieje sięcoś niepokojącego.
Z góry dziękuję za opdowiedź i udzielone wskazówki
Pozdrawiam
Sylwia Stanisławczyk
Zapisane
mamachcewiedzieć
Newbie
*
Wiadomości: 13


« Odpowiedz #1 : Maja 24, 2016, 09:05:11 »

Ja tylko chciałam napisać, że mój syn jest starszy o 2 miesiące, a nie potrafi połowy co Pani dziecko. Dwóch psychologów i neurologopeda wykluczyli autyzm.
Zapisane
SylwiaSt
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #2 : Czerwca 06, 2016, 08:26:41 »

a czy Pani synek ma inne zaburzenia rozwojowe?? co potrafi wykonywac?? słyszałam wiele historii kiedy u dziecka widac bylo ewidentne objawy autyzmu a niektorzy lekarze to wykluczali- zarówno psychiatrzy jak i psycholodzy. Trzeba udac sie do osób specjalizujących sie w diagnozie bo to naprawde ciezko jest wyłapać...
Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedź.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Czerwca 16, 2016, 07:37:25 »

Droga Pani Sylwio opisała Pani wystarczająco dużo zaburzonych zachowań Synka, bu rozpocząć terapię. Najpierw informacje dla męża:
Proszę pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
   
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/


Na forum wiele Matek pisało o natychmiastowej poprawie funkcjonowania dziecka natychmiast po wyłączeniu wysokich technologii. Jeśli Tata chce stymulować rozwój dziecka powinien SAM mu śpiewać.

Pani Sylwio, synek powinien już łączyć dwa elementy wypowiedzi językowych.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Należy też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
SylwiaSt
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #4 : Czerwca 21, 2016, 10:48:10 »

Dziękuję Pani Profesor za odpowiedź. Zastosujemy się do Pani wskazówek. Proszę mi jeszcze powiedzieć czy te zaburzenia mogą wskazywać na zagrożenie autyzmem??
Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Czerwca 22, 2016, 10:29:30 »

Droga Pani Sylwio w opisie zachowania dziecka znalazłam dwie niepokojące zachowania (ze spektrum autyzmu): - uderzanie głową o oparcie krzesła, zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej. to może wskazywać na zagrożenie autyzmem, ale może to być wtórne na skutek nadmiernej stymulacji wysokimi technologiami.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
SylwiaSt
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #6 : Lipca 01, 2016, 11:32:25 »

Witam serdecznie
Piszę bo chciałam zdać relację z tego co dzieje się z naszym synkiem od kiedy zaczęłam z nim ćwiczyć.
Po pierwsze wyeliminowaliśmy wszystkie technologie w domu- radio, tv na szczęście nie mamy, telefony (choć wiem że mąż pod moją nieobecność nadal daje synkowi ... nie wiem jak z tym walczyć) i wszystkie grające zabawki. Zakupiłam książkę o wczesnej interwencji i program Słucham i uczę się mówić- sylaby i rzeczowniki wszystkie 4 części. Nie mam w domu odtwarzacza do cd i czytam synkowi sama, posłuchałam jak to brzmi na płycie i staram się czytać sama bo włączanie płyt w komputerze sprawia większe zainteresowanie komputerem. Oczywiście zamierzam zaopatrzyć się w odtwarzacz cd żeby synek mógł słuchać w słuchawkach. Jednak chcę powiedzieć że już po kliku dniach takiego mojego czytania synek zaczyna więcej gaworzyć i mówić- zaczął mówić mama, tata... słowa baba,da (daj) powie gdy go poproszę... ponadto często mówi a,o,e,i,u i uczymy się rozpoznawać te literki na kartce. Idzie mu bardzo dobrze. Synek rozpoznaje dużo obrazków i potrafi całkiem nieźle współpracować tylko jego koncentracja jest bardzo krótka. Gdy bawię się w nim w jakąś zabawę wg książki o wczesnym wspomaganiu musze pilnować aby nic nie było w zasięgu jego ręki bo od razu potrafi się oderwać i zająć się czymś innym, równie krótko. Proszę mi powiedzieć co mogę zrobić aby poprawić jego koncentrację??

Jesteśmy również na etapie diagnozy w kierunku zaburzeń ze spectrum. Mamy za sobą dwa spotkania z psychologiem i pedagogiem specjalnym. Obie Panie współpracowały z synkiem przez 4 h i wstępnie wykluczyły zaburzenia ze spectrum. Muszę przyznać że sama byłam zaskoczona że synek tak dobrze współpracował z paniami podczas spotkań. Wykonywał wszystkie polecenia, naśladował, pokazywał... wszystko. Jedyne co pozostaje wątpliwością to stymulacje.... Proszę mi powiedzieć czy samo występowanie stymulacji już kwalifikuje dziecko do zaburzen ze spectrum autyzmu?? Mój chrześniak jest zdrowym dzieckiem i długo po tym jak zaczął chodzić biegał i chodził na palcach. Mój synek najczęściej uderza plecami o oparcie łóżka lub krzesła... robi to ewidentnie w chwilach nudy kiedy się nim nie zajmuję, ale nie tylko. Co jest przyczyną tego że dziecko się stymuluje. Mieliśmy zrobioną diagnozę SI i wyszła nam nadwrażliwość dotykowa i słuchowa- ćwiczymy z synkiem i robimy masaże na poprawę czucia głębokiego i płytkiego. Terapeuta SI powiedziała że uderzanie powoduje wyładowanie nadmiaru bodźców z którymi dziecko sobie nie radzi. Zauważyłam że po wyeliminowaniu technologii synek trochę mniej się buja, i nie buja się wogóle gdy jest w nowym miejscu i nie wie gdzie mógłby to robić. Zauważyłam też że masaże również pomagają bo synek częściej się przytula i polubił zabawy w łaskotki. Minęły również lęki przed głośnymi dźwiękami.

Proszę o wskazówki jak jeszcze mogłabym pomóc mojemu dziecku i czy nadal powinnam się obawiać autyzmu u synka.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #7 : Lipca 21, 2016, 09:49:19 »

Droga Pani Sylwio, przede wszystkim proszę pamiętać, ze nagrania w programie "Słucham i uczę się mówić" zostały dokonane w studio z wykorzystaniem programu cyfrowego, który wydłuża czas trwania spółgłosek. Pani czytając wolniej przedłuży czas trwania samogłoski, ale nie spółgłoski. Proszę spróbować przedłużyć brzmienie spółgłoski p lub b, czy k, g.
Proszę odwrócić monitor komputera, tak by dziecko nie widziało ekranu i stosować program, tak jak napisano w instrukcji.
Rozwój mowy synka jest opóźniony i bez względu na przyczyny konieczna jest stymulacja. Fakt, że dziecko lepiej współpracuje obcymi niż z mamą jest bardzo niepokojący.
Koncentracja wzrokowa jest bardzo silnie uzależniona od rozwoju języka i dlatego raz jeszcze podkreślam wagę słuchania w słuchawkach.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
SylwiaSt
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #8 : Lipca 22, 2016, 02:35:14 »

Droga Pani Profesor
Zakończyliśmy etap stawiania diagnozy mojemu synkowi (19,5 mca). Psycholodzy i psychiatra wykluczyli autyzm. Pojawił się inny problem ponieważ podczas obserwacji mój synek "zawiesił się" na chwilę... lekarz zlecił eeg i niestety wynik wskazuje na niewielkie zmiany zlokalizowane. Czy to może być przyczyną opóźnionej mowy synka i zaburzeń koncentracji? czy nadal są podstawy do podejrzenia autyzmu?? Nie widzę po zachowaniu synka aby coś sie pogorszyło. Synek obecnie stał się bardzo energiczny i zaczął więcej mówić, choć jak na jego wiek mówi trochę mało ale za to więcej gaworzy i widać że próbuje uczyć się nowych słów. Nie wiem czy powinnam się martwić tym małym zasobem słów, synek mojej koleżanki jest starszy o 1,5 miesiąca i nie mówi zupełnie nic, nawet mama ani tata a rozwija się dobrze i jest zdrowy. Moj synek w ostatnich 2 tygodniach zrobił duże postępy jeśli chodzi o mowę. Nadal ćwiczę z nim wskazane przez Panią rzeczy.
Jedyne co mnie ostatnio zaniepokoiło to to, że synek ostatnio źle sypia, popłakuje przez sen chwilami ale potem przestaje, gdy trwa to dłuzej uspokaja się tylko wtedy gdy dostanie mleko, potem śpi dalej bez przerwy. Podczas dnia synek śpi ładnie przez 3-4h i budzi się w dobrym humorze. Czasami gdy przychodzą do nas goście to nie chce wejsć do pokoju i nie pozwala mi posiedziec z gośćmi tylko muszę z nim być i się z nim bawić. Ale nie zawsze tak jest. Są osoby które bardzo lubi i bez problemu sie z nimi wita i bawi. Często złości się gdy coś nie jest po jego myśli, ale gdy odwróce jego uwagę to szybko się uspokaja.
Co do współpracy z osobami obcymi to nie do końca tak jest że synek ze mną nie wspołpracuje, bo zwykle nie lubi bawić się sam... ale byłam zaskoczona że chętnie współpracował z paniami. Zaobserwowałam że mój synek jak kogoś na dzień dobry dobrze odbierze czy polubi to bez problemu przekonuje sie do tej osoby. Natomiast jesli kogos nie lubi wówczas długo musi się przekonywać i oswajać. Czy takie zachowania są niepokojące, jeśli tak to dlaczego??

Proszę mi powiedzieć czy powinnam dalej szukać konsultacji w zwiazku z zachowaniem mojego synka?? Wiele osób mówi mi że jestem przewrażliwiona ale nie mogę zaznać spokoju....

z góry dziękuję za odpowiedź
pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #9 : Lipca 28, 2016, 02:22:08 »

Droga Pani Sylwio, proszę się nie przejmować pewnymi nieprawidłowościami w eeg, nie podawać dziecku żadnych leków psychotropowych, ale także proszę pamiętać, że psychiatra i psycholog jeśli nie mają doświadczenia w stawianiu diagnozy spektrum autyzmu małym dzieciom, to przegapią subtelne symptomy, które teraz możemy zniwelować, a potem będzie za późno.
Co do Synka koleżanki, to nie rozwija się dobrze, bowiem dziecko w tym wieku powinno już mówić wiele słów i łączyć dwa elementy (mama da/daj, tu auto, baba am itp).
Fakt, że jak Pani pisze nie może "zaznać spokoju.... " jest dla mnie wystarczający by się niepokoić, bowiem zawsze wierzę w biologicznie daną intuicję matek.
To, że Synek wybudza się w nocy może być związane z tym, że zbyt długo śpi w dzień. W tym wieku wystarczy 1;5-2 godziny.
Proszę nie ulegać manipulacjom dziecka, jeśli są goście trzeba dać dziecku czas na oswojenie się z nimi, ale nie może Pani zamykać się z Synkiem w innym pokoju. Może go Pani wziąć na ręce, by miał poczucia bezpieczeństwa, ale dziecko nie może sterować zachowaniem matki.
Na tym etapie nie warto mnożyć diagnoz, ale wązne by codziennie ćwiczyć.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda CIeszyńska
Nie ma niczego niepokojącego w fakcie, że dziecko nie wszystkich od razu akceptuje. Dzieci szybko wyczuwają nie tylko osoby lubiące dzieci, ale także silne osobowości.
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!