Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: claudiaclaz Marca 27, 2020, 08:52:45



Tytuł: Autyzm F84.0
Wiadomość wysłana przez: claudiaclaz Marca 27, 2020, 08:52:45
Witam mamy potrzebuje pomocy jesteśmy po diagnozie autyzm f84.0. Także syn ma do usunięcia trzeci migdał ale niestety wizyta u laryngologa odwołana mieliśmy na wizycie ustalić termin zabiegu. Syn w dodatku ma bardzo przerośnięte węzidełko. Na badanie słuchu też czekamy już 5 miesięcy mieliśmy już niedługo iść na dobę na szpital do kajetan na badania dokładniejsze ale wszystko wiadomo odwołane. Syn słyszy bębenek czy muzykę ale nie reaguje na imię zawsze nie wskazuje palcem nie mówi nie rozumie poleceń znaczy jak coś powiem nie można czasami zrozumie puzzle czy klocki rozrzuca bierze do buzi książki pucia np lubi słuchać ale nie potrafi wskazać palcem jak o coś zapytam czy powtórzyć i książki często ogląda do góry nogami. Byliśmy też u okulisty prawdopodobnie syn ma wadę ale jaka to tylko podczas uśpienia bo nie da się inaczej zbadać bd usypiany na 10 minut w centrum zdrowia dziecka na lipca mamy termin ale pewnie się to wydluzy. Chcemy dla syna zastosować metodę krakowska ćwiczyć z synem w domu bo terapii nawet nie zaczęliśmy Ponieważ wszystko no zamknięte syn ma 2 lata i 2 miesiące :) potrzebuje pomocy od czego zacząć w co się zaopatrzyć :) ma fiks na kółkach i stuka czym się da. Syn jest radosnym dzieckiem często chce się przytulać jak tylko widzi tatę wracającego z delegacji to odrazu na ręce chce nie chce odejść od niego. Bardzo prosimy o pomoc od czego zacząć.


Tytuł: Odp: Autyzm F84.0
Wiadomość wysłana przez: aneswiatek Marca 30, 2020, 01:55:02
Szanowna Pani,

Na początek gorąco zachęcam do zapoznania się z publikacjami Profesor Jagody Cieszyńskiej, mianowicie: "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska" oraz "Metoda Krakowska wobec rozwoju zaburzeń dzieci" W podanej literaturze znajdzie Pani wiele wskazówek jak pracować z dzieckiem. Natomiast w odniesieniu do informacji o rozwoju Pani synka, przede wszystkim należy skupić się na wypracowaniu pola wspólnej uwagi i gestu wskazywania palcem, wskazówki na blogu: https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/
Należy również hamować wszystkie fiksacje, jak zabawa kółkami czy stukanie przedmiotami.
Nie napisała Pani czy syn utrzymuje kontakt wzrokowy i jak wygląda rozwój jego mowy? Czy posługuje się pojedynczymi wyrazami lub czy łączy dwa wyrazy w zdania np. "mama am", "mama daj"; czy powtarza po Pani słowa,wyrażenia dżwiękonaśladowcze? Proszę o więcej informacji, abym mogła w pełni odnieść się do Pani prośby. Nie należy pozwalać synowi na oglądanie bajek i używanie smartfonów, tabletów, itp. (jeśli do tej pory funkcjonowały w użyciu), proszę wyeliminować grające i święcące zabawki. Stanowczo sprzeciwiać się takim zachowaniom jak rzucanie klockami i manipulacjom.
Proszę wprowadzić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić"; zacząć od części "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", następnie "Sylaby i rzeczowniki", "Sylaby i czasowniki". Synek powinien słuchać programu słuchowego ok. 30 min dziennie w sesjach po 5-8 minut, koniecznie w słuchawkach!

Pozdrawiam,
Aneta Świątek



Tytuł: Odp: Autyzm F84.0
Wiadomość wysłana przez: claudiaclaz Marca 30, 2020, 08:42:19
Syn nie mówi, nie powtarza nic :( czytam książki pucia słuchać lubi je ale nie powtórzy nie wskaże palcem, kontakt wzrokowy np jak mu śpiewam piosenki takie dla synka to tak lubi śmieje je ale jak już chce np ułożyć coś z nim puzzle to już nie brak kontaktu wzrokowego.


Tytuł: Odp: Autyzm F84.0
Wiadomość wysłana przez: Małgosia Kwietnia 22, 2020, 11:03:37
Szanowna Pani,

Tak jak pisała Pani Aneta pisała we wcześniejszym poście. Najpierw  należy skoncentrować się na wypracowaniu:
- pola wspólnej uwagi  i gestu wskazywania palcem, aby Synek patrzył na prezentowane przez Panią  fragmenty rzeczywistości, konkrety czy później obrazki (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/gest-wskazywania-palcem/),
- kontaktu wzrokowego (zachęcanie/przyzwyczajanie do oglądania twarzy – świetnie sprawdzi się pomalowanie ust mocno czerwoną szminką, założenie czegoś na nos, założenie  kolorowych/ przeciwsłonecznych okularów lub kolorowej opaski na włosy. Może Pani również używać grzechotki, pokazując ją blisko swojej twarzy lub posługiwać się pacynką). Patrzenie na twarz jest bardzo ważne, ponieważ uruchamia cały proces uczenia się przez naśladownictwo. Kiedy Pani syn uśmiecha się podczas śpiewania piosenki, to dobrze, ale warto pamiętać, że nie jest to interakcja z Pani twarzą.

Zachęcam do wprowadzenia programu słuchowego , w takiej kolejności, jak opisała to  Pani Aneta we wcześniejszym poście.

Proponuję również podejmowanie zabaw w naśladowanie czynności (jazda samochodem/karmienie/pojenie/usypianie misia). Podczas takich zabaw komentujemy czynności używając do tego czasowników w 3 osobie liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. jedzie, je, pije, śpi  oraz opowiadamy, budujemy proste zdania, np. Miś jedzie. Miś śpi. W taki sam  sposób postępujemy podczas codziennych czynności, w uczestniczy lub towarzyszy Pani Synek.

Przypominam również konsekwentnym stosowaniu reguł wychowawczych i wyznaczeniu granic (nie ulegać zachowaniom manipulacyjnym), hamowaniu autostymulacji oraz o całkowitej rezygnacji z prawopółkulowej stymulacji (TV, tablet, telefon, komputer i in.).

Pozdrawiam,
Małgorzata Lasak


Tytuł: Odp: Autyzm F84.0
Wiadomość wysłana przez: claudiaclaz Maja 10, 2020, 08:19:07
Dobry wieczór jeszcze chciałam się zapytać bo my mieszkamy okolice Kozienice Radom do Kozienic mamy 24 km Radom 30 km dokładnie j to Studnie 8 okolice Głowaczowa i czy jest tu w pobliżu terapeuta co pracuje tą metodą krakowską?


Tytuł: Odp: Autyzm F84.0
Wiadomość wysłana przez: Elena Palinciuc-Dudek Maja 13, 2020, 10:38:36
Szanowni Państwo,

listę terapeutów pracujących MK znajdą Państwo na stronie http://www.szkolakrakowska.pl/2,a,terapeuci.htm.

Łączę pozdrowienia

Elena Palinciuc-Dudek