Wróć do strony głównej.
Maja 03, 2024, 01:46:17 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: terapia głoski "sz" i ""r"  (Przeczytany 8761 razy)
miki0401
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Stycznia 19, 2013, 04:13:18 »

Chciałabym zapytać doświadczonych logopedów najpierw o głoski szumiące. Mianowicie prowadzę dziewczynkę z zespołem Downa. Dziewczynka mówi już dość poprawnie - wywołałam i utrwaliłam wszystkie głoski poza szumiącymi i "r". Ma 7 lat. Pięknie już pionizuje język, trzyma go bardzo długo na podniebieniu, więc ten etap mamy już za sobą. Próbuję teraz wywołać głoskę "sz" - ćwiczymy już 4 miesiące i za każdym razem, gdy już wymawia "sz" język spada w dół. Robię ćwiczenie ze szpatułką, gdy jest szpatułka i podtrzymuje język wychodzi piękne "sz" , ale gdy wyjmę dziewczynka ułoży język do góry to przy wymowie jest już "s" i język na dole. Proszę o jakieś wskazówki, bo bardzo mi na niej zależy?Co?
Zapytam o jeszcze jeden przypadek - też po  raz pierwszy się z tym spotkałam. Chłopiec mówi wszystkie głoski poza "r" , spionizowałam język, cały przylega do podniebienia , jest szeroki więc warunki są spełnione. Chłopiec wymawia "r" ale jest ona bezdźwięczna. Próbowałam łączyć z dźwięcznymi np. "d"  - to głoskę "d" powie dźwięcznie a za nią idzie bezdźwięczne "r". Proszę o rady.
Zapisane
Alicja Kabała
Newbie
*
Wiadomości: 1


« Odpowiedz #1 : Lutego 03, 2013, 10:22:45 »

Szanowna Pani,w przypadku dziecka z zespołem Downa wyrazista,normatywna artykulacja jest często nieosiągalna z powodów anatomicznych, fizjologicznych (mniejsza jama ustna, podniebienie gotyckie, słabsze napięcie mięśniowe, w tym mięśni języka, słaba pionizacja , makroglosja etc.)Głoski dziąsłowe wymagają dobrej pionizacji SZEROKIEGO języka, który bocznymi krawędziami mocno przylega do górnych zębów trzonowych i dziąseł. Pytanie- czy jest to wykonalne przez dziecko z zespołem Downa? Jeśli uzna Pani, że tak, proszę spróbować ćwiczyć głoskę dziąsłową zwarto-szczelinową , czyli -cz. Dla wielu dzieci ta głoska jest łatwiejsza z powodu momentu zwarcia czubka języka z wałkiem dziąsłowym.
Jeśli zaś chodzi o drugie pytanie: z opisu wnioskuję, że chłopiec ma słabą pionizację języka.Pionizacja dla głoski -r polega na tym, że "szeroki" język przylega mocno bocznymi krawędziami do  górnych zębów trzonowych i dziąseł, a porusza się tylko apex. Jeśli boki języka będą odrywać się od zębów, cała masa języka opadnie na dno jamy ustnej, co będzie dawało wrażenie ubezdźwięcznienia głoski.Sugeruję zatem sprawdzenie i ewentualne wzmocnienie sprawności motorycznej języka.
Pozdrawiam serdecznie
Alicja Kabała
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!