Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Zaburzony rozwój mowy => Wątek zaczęty przez: madalena Sierpnia 02, 2016, 12:18:56



Tytuł: Pytanie o rozwój
Wiadomość wysłana przez: madalena Sierpnia 02, 2016, 12:18:56
Witam,

   Mam pytanie odnośnie rozwoju mojej 18-miesięcznej córki. Zauważyłam, że odkąd zaczęła mówić skraca wypowiadane wyrazy. Zamiast chodź (mniej lub bardziej wyraźnie/po swojemu) mówi cho, zamiast podłoga po, zamiast pani pa. Przy tym czasem mówi cho cho cho, po po po, pa pa pa. Dodatkowo chodzi na palcach. Kiedy stoi na całych stopach jej postawa jest niejako wychylona ku przodowi. Poza tym nie lubi nowych miejsc. Najlepiej czuje się w swoim domu. Ostatnio byliśmy poza domem gdzie były też inne dzieci w jej wieku, wiele nowych zabawek. Niestety nie chciała rozstać się z mamą lub inną osobą, z którą mieszka (mieszka z mamą, tatą, babcia i dziadkiem). Próby zainicjowania zabawy przez kogoś innego z reguły kończyły się chęcią wyjścia z pokoju. Od września planujemy oddanie jej do żłobka co prawdopodobnie nie będzie łatwe w związku z powyższym. Dodatkowo napiszę, że urodziła się o czasie siłami natury, 10/10 Apgar. Poza tym nie zauważyłam niczego co by mnie dodatkowo niepokoiło. Czy powinnam skonsultować jej rozwój ze specjalistą?


Tytuł: Odp: Pytanie o rozwój
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Sierpnia 02, 2016, 05:38:12
Dzień dobry, wypowiadanie pierwszej lub ostatniej sylaby w wyrazach jest w tym wieku zjawiskiem rozwojowym. Natomiast powtarzanie sylab już nie. Fakt, że córeczka nie chciała zostać z innymi dziećmi bez opiekuna jest naturalny, natomiast niechęć do zabawy jest niepokojący.
Proszę pamiętać o całkowitym wyłączeniu mediów, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Oczywiście żłobek nie ułatwi nabywania mowy, ale jeśli nie ma innego wyjścia to trudno. Warto jednak stymulować rozwój mowy.
Co do specjalisty, to cóż, warto poprosić o konsultację ale kogoś, kto ma doświadczenie w badaniu małych dzieci i wie jak prowadzić stymulację rozwoju.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Jagoda Cieszyńska