Tytuł: Dziecko z rozszczepem a klasa integracyjna Wiadomość wysłana przez: kasiap Czerwca 05, 2013, 05:50:16 Witam serdecznie Pani Profesor,
Zwracam sie z ogromna prosba o pomoc.Jestem logopeda i mam na terapii dziewczynke z rozszczepem podniebienia po zabiegu zszycia.Ola bardzo nosuje,mowa,mimo cwiczen, jest niezrozumiala. W tamtym roku dziewczynka otrzymala z mojej poradni orzeczenie, na podstawie ktorego moze uczeszczac do grupy integracyjnej na terenie przedszkola i korzystac z pomocy specjalistow.W tym roku pani doktor chirurg plastyk nie chciala wypisac zaswiadczenia do integracji.Integracja przysluguje miedzy innymi dzieciom z niepelnosprawnoscia ruchowa, i tu mowi sie o motoryce malej i duzej.W tamtym roku mozna bylo artykulatory "podpiąć" pod motoryke małą i tym sposobem Ola dostala orzeczenie i mogla uczeszczac do integracji.W tym roku nasza dyrekcja wyczytala,ze artykulatory nie zaliczaja sie do motoryki malej i dlatego Ola musi isc do normalnej klasy,gdzie nie bedzie miala zadnej pomocy. W literaturze mozna wyczytac rozne opinie.Niektorzy autorzy zaliczaja artykulatory do motoryki malej, inni nie. Bardzo zalezy mi na poznaniu zdania autorytetu jakim jest Pani Profesor Serdecznie pozdrawiam Kasia P. Tytuł: Odp: Dziecko z rozszczepem a klasa integracyjna Wiadomość wysłana przez: Jagoda Czerwca 08, 2013, 09:46:33 Droga Pani Kasiu, ja na ten problem patrzę bardziej ogólnie. Jeśli dziecko nie ma obniżenia sprawności intelektualnej, to nie widzę konieczności edukacji w grupie integracyjnej. W wielu wypadkach nawet po zabiegu pozostaje nosowanie i wówczas najważniejsze są ćwiczenia poprawiające wyrazistość.
Z teoretycznego punktu widzenia mała motoryka to sprawność manualna. Można jednak mówić ogólnie o motoryce, w skład której wchodzą: duża, mała i sprawność oralna. Serdecznie pozdrawiam Jagoda Cieszyńska |