Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Dysleksja => Wątek zaczęty przez: tooj Czerwca 15, 2013, 08:13:03



Tytuł: Trudności z czytanie u dwunastolatka
Wiadomość wysłana przez: tooj Czerwca 15, 2013, 08:13:03
Witam.
Syn kończy właśnie podstawówkę, ma korepetycje praktycznie ze wszystkiego, łącznie z językiem polskim u swojej nauczycielki. Zdiagnozowano u niego dysleksję, ale szkoła jakby się tym nie przejmuje, a on czyta na poziomie drugoklasisty i nie rozumie, co czyta. Nikt nam nie pomógł nie skierował na terapię, nie wiemy gdzie szukać pomocy. Chciałabym mu pomóc, znaleźć specjalistę, zakupić pomoce do nauki czytania inną metodą niż ta tradycyjna szkolna. Jestem z Wrocławia i będę wdzięczna za podpowiedź co, gdzie, jak. Podstawówka to była katorga, chcę dać mu szansę na nowy start w gimnazjum.
Anna


Tytuł: Odp: Trudności z czytanie u dwunastolatka
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Czerwca 16, 2013, 11:47:02
Droga Pani Anno, szczerze współczuję dziecku, które musi uczestniczyć w korepetycjach, a tymczasem potrzebuje tylko jednej, jedynej umiejętności niezbędnej do nabywania wiedzy, czyli czytania. Jednak zanim rozpocznie naukę czytania sylabami (szybkiego rozpoznawania całych sylab) musi odbudować poczucie własnej wartości i wiarę, że może nauczyć się czytać. Proszę zakończyć korepetycje, bo tylko umacnia w dziecku myślenie, że niczego nie umie,. Wytłumaczyć, że metod była zła i rozpoczynamy nowe życie. Muesi jednak podczas wakacji ćwiczyć 2 godziny dziennie, ale żadnych karnych czytań, żadnych lektur, książek, tylko sma technika czytania sylab, potem wyrazów.

1.   Ćwiczenia czytania wyrazów poza kontekstem (zapisać różnorodnymi czcionkami przypadkowe wyrazy i odczytywać je głośno (10 minut dziennie). Można skorzystać z gotowej pomocy K. Sedivy "Czytanie programowane" www.we.pl, Jeśli to nie wystarczy są jeszcze "Sylaby inaczej" na naszej stronie.
2. Z. Orłowska-Popek - Czytanie ze zrozumieniem dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Cz 1. i 2.  www.wir-wydawnictwo.com
3.  Ćwiczenia głośnego czytania - teksty krótkie i przyjemne w czytaniu - np. Grzegorz Kasdepke 101 zabawnych historyjek, które pozwalają zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń,  książka otrzymała nagrodę „Edukacja XXI”. Po przeczytaniu każdej historyjki zadaniem dziecka jest wyjaśnić znaczenie każdego związku frazeologicznego (powiedzenia).

We Wrocławiu pracuje moja doktorantka Joanna Łozowicka - 606 701 628 (joanna@terapia-logopedyczna.pl)

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Tytuł: Odp: Trudności z czytanie u dwunastolatka
Wiadomość wysłana przez: tooj Czerwca 18, 2013, 08:35:59
Bardzo dziękuję Pani za wyczerpującą odpowiedź. Odnalazłam już namiary do Pani "przedstawicielki" i z pewnością będziemy się kontaktować.
Pozdrawiam
Anna Jankowska