Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Tarnowska Lipca 29, 2013, 02:37:33



Tytuł: Jaś 4,5 roku nie mówi
Wiadomość wysłana przez: Tarnowska Lipca 29, 2013, 02:37:33
Dzień dobry. Proszę o poradę mój syn ma aktualnie 4.5 roku gdy miał pół roku zdiagnozowano u niego wzmożone napięcie mięśniowe od tego czasu do teraz jest rehabilitowany metodą Bobath, bardzo częste były także napady bezdechu afektywnego które obecnie w zasadzie ustąpiły.W czasie badań EEG zapis jest nieprawidłowy, diagnozy lekarzy oscylują pomiędzy spektrum autyzmu a upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.Gdy miał 2,5 roku objęty został programem wczesnego wspomagania rozwoju, opieką logopedy,psychologa,oraz zajęciami SI,hipoterapią wszystkie te działania niestety nie przyniosły praktycznie żadnych rezultatów jeśli chodzi o rozwój mowy.Proszę o jakąkolwiek pomoc lub wskazówki które pomogłyby synowi w nauce mowy.
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Jaś 4,5 roku nie mówi
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 29, 2013, 03:56:23
Dzień dobry, konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska



Tytuł: Odp: Jaś 4,5 roku nie mówi
Wiadomość wysłana przez: Tarnowska Lipca 31, 2013, 06:11:55
Dziękuję bardzo za szybka odpowiedz.
Zaopatrzymy się w zaleconą literaturę i oczywiście poszukamy terapeuty,syn w zasadzie nie lubi oglądać telewizji za to uwielbia muzykę,mam jeszcze pytanie czy terapia systemowa jest opisana w wymienionych książkach, czy zaleci ją terapeuta?
Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Jaś 4,5 roku nie mówi
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Sierpnia 01, 2013, 08:40:47
Dzień dobry, tak w książkach dokładnie omawiam wszystkie techniki terapeutyczne. W ostatniej książce każda technika przedstawiona jest w sposób teoretyczny oraz opisane są rozwiązania praktyczne, czyli jak ćwiczyć.
Terapeuta omawia zawsze program i określa na co należy położyć szczególny nacisk. Na razie odradam słuchanie muzyki.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska