Tytuł: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Sierpnia 20, 2013, 08:41:06 Witam! Mam pytanie do Pani Profesor. Od około miesiąca pracuję z Lolkiem. Jak do tąd mały z programu do słuchania powtarza sporadycznie. Zdarza się powtórzyć : pi,pi - jak robi kurczak? lub miał - jak mówi kotek? Staram się zadawać pytania do tego co akurat powtarza. Samogłoski ćwiczymy na książeczkach, piszę na kartce, mówię do rączki - dopiero chyba to mówienie do rączki daje efekty, bo mały nie zawsze, ale powtarza.
Z ćwiczeń ładnie wychodzi sortowanie, dopasowywanie obrazka do drugiego takiego samego i dopasowywanie nakrętek - "pokaż taki sam". Próbuje z nim sekwencji, jak na razie na nakrętkach. Idzie średnio. Ćwiczymy ok 2 godzin dziennie plus 30 - 40 minut słuchania. Nadal jeździmy na fizjoterapię. Moje pytanie: co teraz wprowadzić? jakie ćwiczenia? program słuchowy rozumiem dalej ten sam? Pozdrawiam mama Lolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Sierpnia 20, 2013, 03:07:19 Droga Mamo Lolka, nie wiem, czy Pani wprowadziła wszystkie 17 technik metody krakowskiej. One wszystkie są ważne. Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),, - ćwiczenia spostrzegania wzrokowego, - ćwiczenia dużej i małe motoryki, - ćwiczenia pamięci, - stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów), - ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię, - ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp) - ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!), - ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń, - nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej"). Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer). Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl Nie wiem, co oznacza, że Pani zadaje pytania gdy dziecko powtarza??? Gdy powtarza słuchając płyty nie zadajemy pytań, bo to zaburza proces słuchania. Pytanie może Pani zadawać gdy dziecko ogląda obrazki np. "co robi / jak mówi/ co mówi ? kotek?" lub gdy dziecko widzi kotka na ulicy. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Sierpnia 20, 2013, 07:09:06 Witam! Pani Profesor chyba rzeczywiście wyraziłam się nie bardzo precyzyjnie. Pytania zadaję, gdy razem oglądamy książeczki "Kocham czytać" bądź dołączone do płyt. Mały nie chce oglądać ksiązeczek podczas słuchania. Cwiczymy pokazywanie takiego samego obrazka lub klocka, rysowanie linii poziomych i pionowych - tylko tych, bo Lolek jeszcze niedawno nie potrafił trzymać przyboru do pisania. Teraz chętnie rysuje od kropki do kropki. ?To jeszcze nie zawsze linia prosta ale rysuje.
Nasza Pani terapeutka SK mówiła, że jeszcze poczekamy z dziennikiem... ponieważ Mały nie wskazał na zdjęciu siebie ani mnie. Gdy pytała gdzie mama to Mały patrzył na mnie. Ćwiczenia pamięci jeszcze słabo wychodzą... nadal mały nie chce pokazywać paluszkiem gdy pytam gdzie Jula (siostra) patrzy tylko na nią i się uśmiecha... Motoryka bardzo dobra. Tak jak pisałam słuchamy w słuchawkach 30-40 minut dziennie pierwszych dwóch płyt. Ćwiczenia to około 2 godziny dziennie. Pozdrawiam mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Sierpnia 23, 2013, 07:37:03 Witam! Pani Profesor właśnie kupiłam Pani książkę " Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" czytam i wiem już co i jak robić! Pozdrawiam
Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Sierpnia 26, 2013, 11:34:53 Pani Profesor! Mam kolejne pytanie odnośnie dzieci ze spektrum autyzmu. Chodzi o dietę takich dzieci. Wyczytałam, że powinnam u synka stosować dietę bezglutenową i bezmleczną. Czy może Pani się na ten temat wypowiedzieć? Czytałam też na temat farmakologii, ale wiem, że jej Pani nie poleca. Poproszę o odpowiedź. mamalolka
Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Sierpnia 28, 2013, 09:48:10 Droga Mamo Lolka, odpowiadam po kolei. Lolek ma cztery lata i dlatego dziennik jest tak ważny. To właśnie te zapisy pozwolą mu nauczyć się wskazywania osób na zdjęciu. Po to jest dziennik, by pokazać dziecku realność zdarzeń. Nie można czekać, aż będzie wskazywał palcem osoby na zdjęciach. Teraz, gdy ma Pani książkę, będzie Pani łatwiej samej prowadzić dziennik. Proszę jednak przekazać terapeutce, że sugeruję zapisywanie jednej kartki z dziennika podczas zajęć i w domu każdego dnia. To ma być na razie jedno, dwa zadania. Do takich obrazków z tekstem będzie Pani mogła zadawać pytania tak jak do książeczek "Kocham czytać".
Zawsze polecam rezygnację z białego cukru, bo pobudza dzieci i powoduje nadaktywność i zaburzenia koncentracji. Co do diety bezglutenowej i bezmlecznej, to trzeba eksperymentować. Wiele matek potwierdza, że dzieci po zastosowaniu diety bardzo się uspokoiły i można było spokojnie usiąść do stolika. Niezwykle ważne jest przygotowywanie posiłków w domu i nie stosowanie gotowych produktów zawierających zbyt duże ilości glutaminianu sodu. Proszę też pamiętać o usuwaniu toksyn z organizmu, to oznacza picie herbatek: z pokrzywy, z bratka trójbarwnego. Nie ma żadnych badań dotyczących skuteczności farmakologii, bo nie można wprowadzać do organizmu dziecka dawek chemii, obciążać wątrobę. Nawet kwasy omega 3 - niby takie zdrowe zawierają zbyt dużo metali ciężkich, bo kapsułki produkowane w Norwegii i USA są produkowane z ryb poławianych na zatrutych wodach. Musimy w sytuacji spektrum autyzmu stosować dietę naszych babć i starać się uchronić dzieci przed negatywnymi skutkami wysokich technologii. To my, dorośli musimy podejmować decyzję, co jest dla dziecka zdrowe, a co nie. Żadna reklama nie może nam mówić, czym karmić dziecko. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Serdecznie pozdrawiam Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Sierpnia 30, 2013, 07:01:46 Witam Panią Profesor!
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź na nurtujące mnie pytania. U nas stosujemy kuchnię tradycyjną, czyli unikamy dań gotowych z puszki, czy ze słoika. Mały właściwie nie zna smaku słodyczy, pije herbatki z melisy i rumianku. Chlebek w małych ilościach, za to mleko w dużych. Postaramy się systematycznie zmieniać mu dietę, na początek wprowadzę zalecane herbatki. ;) Co do ćwiczeń: jak na razie ćwiczymy zgodnie z zaleceniami, wprowadziłam zabawy tematyczne (gotowanie obiadku, picie herbatki). Lolek całkiem fajnie naśladuje, choć myślałam, że w ogóle nie załapie o co chodzi. Rozumiem, że do dziennika mogę wklejać i kolorowe i czarno - białe rysunki. Podpisy drukuję z komputera. Pozdrawiam Mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Donata Sierpnia 30, 2013, 08:51:34 Dziennik to FANTASTYCZNA sprawa, nauczyłam dzięki niemu Gabryśka dni tygodnia , umie już odpowiedzieć na wyrywki np co jest po piątku lub jeżeli dzisiaj jest środa jaki dzień tygodnia był wczoraj. Notujemy w dzienniku wydarzenia z danego dnia, krótkim konkretnymi zdaniami. Piszę zdania każde innym kolorem pisaka, żeby było ciekawiej. Najpierw pytam Gabryśka co się dzisiaj wydarzyło, a potem on dyktuje mi zdania jakie mam pisać. Do tego wyklejamy, malujemy palcami, kredkami, wklejamy zdjęcia nawet wydrukowane na czarno biało, wszystko zgodnie do wydarzeń z dnia. To na prawej kartce a na lewej stronie wklejam kartkę z grafopercepcji (zeszyt ćwiczeń p.Małgosi Bali), którą Gabryś robi zaraz po opisach w dzienniku. Polecam!
Donata Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Wrzenia 01, 2013, 11:04:34 Wielkie dzięki Pani Donato, za bardzo ważny wpis. Dziennik, to rzeczywiście bardzo ważna technika.
Tylko jedna uwaga pani Bala ma na imię Agnieszka! Je wszystkie zeszyty są świetne, bo to doświadczony logopeda, kochający dzieci i swoją pracę. Serdecznie pozdrawiam Gabrysia JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Donata Wrzenia 02, 2013, 12:51:44 Oczywiście że Agnieszka ! Mam tyle jej pomocy a taki błąd :-{ Dziękuję za pozdrowienia, 24 września będziemy w Krakowie u Pani Marty Korendo na diagnozie byłoby cudownie gdybym i Pani mogła uścisnąć dłoń za tyle dobra które Pani czyni dla wszystkich dzieci !
Pozdrawiam serdecznie Donata Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Wrzenia 07, 2013, 10:04:12 Pani Donato, jestem na urlopie w Grecji, po powrocie sprawdzę, co robię 24.
Serdecznie pozdrawiam JAgdoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Padziernika 10, 2013, 04:55:04 Witam!
Po dłuższej nieobecności na forum, chciałabym się podzielić refleksjami i spostrzeżeniami. Mija właśnie 3 miesiąc terapii mojego Lolka: -nadal słuchamy dwóch pierwszych płyt, tylko z tym, że mały teraz dużo wokalizuje, zwłaszcza podczas słuchania, prawie wszystkie samogłoski powtarza ale po mnie, czy w ten sam sposób mam wprowadzać wyrażenia dźwiękonaśladowcze? - to znaczy mały ma powtarzać po mnie? - motoryka dobrze, mały chętnie rysuje linie poziome i pionowe, krzyżyk, kółko nie wychodzi;) - ćwiczymy pamięć jak na razie z jednym kartonikiem zasłoniętym, mały wybiera z trzech swoich - rzadko się myli, czy wprowadzić kolejny zasłonięty kartonik? - szeregi na razie tematyczne dwuelementowe wychodzą dobrze, sekwencje dwu -lepiej trzy -elementowe nieco gorzej, ale ćwiczymy, - mały układa obrazki rozcięte na trzy elementy wzdłuż i wpoprzek, na skos wychodzą gorzej, - kategoryzacje duży - mały na dwa koszyczki, kolory na dwa koszyczki, kształty na trzy np. koła, trójkąty, prostokąty - wychodzą bardzo ładnie, czy mogę wprowadzać podział na trzy kategorie? np. trzy kolory? - dziennik robimy, choć trudno powiedzieć, czy mały rozumie o co chodzi;( - wprowadziłam zabawy tematyczne: w kuchni - mały fajnie się bawi, gorzej z zabawą kto gdzie mieszka? może zbyt wiele elementów naraz? - spełnianie poleceń - lepiej choć dalekie od ideału, mały podaje to, co akurat ma w rączkach ale nie podnosi wskazanego przedmiotu, - czytam mu ksiązeczki" Kocham czytać" 1 i2 ale mały nie powtarza za mną czytanych słów, muszę skłonić go do popatrzenia na mnie - wtedy powtórzy ale tylko samogłoski, jak już pisałam wcześniej, Ogólnie Lolek zachowuje się inaczej - lepiej niż przed terapią. Jest bardziej otwarty, bardziej cierpliwy, dłużej wytrzymuje przy stoliku. z ciekawością przyjmuje nowe ćwiczenia. Zagląda co dla niego przygotowuję. To tyle. Bardzo proszę o rady, co ćwiczymy dalej. Pozdrawiam mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Padziernika 12, 2013, 08:26:01 Droga Mamo Olka, proszę wprowadzić Sylaby i rzeczowniki", bo skoro Olek powtarza sylaby a wyrażeń dźwiękonaśladowczych nie to warto przejść dalej. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze nie są obecne w języku rodziców, bo do 4 latka już tak nie mówimy jak do dziecka rocznego. Jeśli dziecko nie słyszy tych wypowiedzi w życiu codziennym, to nie ma motywacji do ich powtarzania.
Pozostałe, opisane przez Panią ćwiczenia nalęzy kontynuować zwiększając poziom trudności. Jednak ćwiczenie "Gdzie kto mieszka" jest zbyt trudne na tym etapie, to czysta abstrakcja dla niemówiącego dziecka opowiadanie o tym że pszczółka mieszka w ulu. Olek ma podawać zdjęcia domowników, zdjęcia , na których Olek, mama, tata śpi, je, pije, stoi, siedzi, idzie. tylko to, co jest dla dziecka ważne, a na psa w budzie i wiewiórkę w dziupli przyjdzie czas. Nadal trzeba ćwiczyć podawanie przedmiotów, ale może trzeba zacząć od piosenek do figurek zwierząt i zabawek (tego typu ćwiczenia dokładnie opisałam w ostatniej książce). Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Grudnia 02, 2013, 04:40:33 Witam ponownie!
Po kolejnym miesiącu ćwiczeń mój Lolek potrafi: - słuchamy pierwszej płyty rzeczowniki... ostatnio niestety mały płacze podczas słuchania płyt, pomaga, gdy wezmę go na kolana; czasem podczas słuchania przysypia;) - wprowadziłam ćwiczenia grafomotoryczne, za radą naszej Pani Basi, mały bardzo chętnie rysuje, linie pionowe i poziome prawie sam, - ćwiczenia pamięci z dwoma zasłoniętymi kartonikami, doszliśmy do siedmiu kartoników u synka - gdy żądane obrazki leżą obok siebie - mały praktycznie bezbłednie wskazuje, natomiast gdy obrazki, które ma wskazać leżą daleko od siebie, to nieco gorzej, ale ćwiczymy, -zaczeliśmy ćwiczyć szeregi z wyd. WIR, pierwsze karty już całkiem dobrze idą, teraz wprowadzam następne, - kategoryzacjez wyd WIR, wydawały mi się o wiele za trudne, dla mojego Lolka, tymczasem pierwsze kategorie: co lata (samolot, balon, itd)? meble domowe - bardzo ładnie rozdziela, - polecenia podaj... zaczęłam ćwiczyć na układance - mały podawał wskazaną figurę geometyczną, potem zwierzaki, potem samogłoski, jak na razie idzie całkiem nieźle , - wprowadziłam układanki lewopółkulowe - fajnie wychodzą z czterech elementów jadno - lub dwukolorowych, Tyle nowości. Jak opisuję kolejno osiągnięcia mojego Lolka, to sama widzę jak ogromne postępy poczyniło moje dziecko przez ten czas. Niestety jak na razie nie ma mowy. Mały jedyne, czego się nauczył to - nee ;) (nie) Bardzo proszę Panią Profesor o wskazówki do dalszej terapii. Pozdrawiam mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Stycznia 30, 2014, 02:26:03 Pani Profesor!
Chciałabym sie podzielić refleksjami i spostrzeżeniami na temat mojego synka. Od kilku tygodni mały inicjuje zabawy z rodzeństwem. Tego nie było wcześniej. Nauczył się sam! zapalać światło włącznikiem. Gdy mówię do niego podniesionym głosem, bo właśnie coś nabroił - biegnie do kanapy i nakrywa główkę kocem. Gdy ja przestaję - wychodzi i dalej robi swoje. Czy to symptomy kolejnych zaburzeń? Czy tylko chęć uniknięcia skarcenia? Ostatnio adekwatnie do sytuacji używa słówka ja. Zwłaszcza gdy coś chce, np. chce pić - przynosi swój kubek i mówi ja! Dalej ćwiczymy według ustalonego schematu. Mały zaczął dużo wokalizować, również podczas słuchania - np. do do do, da, da da, di di di itp. Dziś bawił się ze mną w zakładanie i zdejmowanie czapki - zakładał i zdejmował ją mi. Mam pytanie odnośnie pomocy do pracy z Lolkiem. Czy zalecałaby Pani jakieś dodatkowe materiały? Dodam, że pracujemy na Kategoryzacjach i Szeregach i sekwencjach wyd. WIR, Taki sam, Samogłoski, Kolory wyd Arson, grafomotyka, figurki zwierząt. Na ostatnim spotkaniu z naszą terapeutką mały pracował na materiale Moje pierwsze słowa (chyba taki był tytuł) wyd WIR czy warto na tym pracować, jeżeli Pani sugerowała, by nie uczyć małego wyrażeń dźwiękonaśladowczych? Czy może są jeszcze inne materiały, które warto byłoby wprowadzić? Pozdrawiam cieplutko. mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lutego 03, 2014, 11:06:17 Droga Mamo Lolka, warto poćwiczyć powtarzanie samogłosek dopasowanych do obrazków ("Samogłoski" - www.konferencje-logopedyczne.pl), może to przełamie niechęć Synka do powtarzania. Choć z ostatniego wpisu wynika, że jednak powtarzanie sylab, po programie słuchowym jednak się pojawia. Ważny jest wszakże aspekt czasu, bo Lolek jest już duży dlatego należy zintensyfikować te ćwiczenia. Gdyby to było moje dziecko zastosowałabym MTG.
Fakt, że Lolek zakrywa głowę kocem wyraźnie pokazuje, że nie chce słuchać Pani upomnień i próbuje przejąc kontrolę. Jeśli po upomnieniu nadal powtarza zakazaną czynność, albo przytrzymujemy dziecko, albo uniemożliwiamy wykonywane zabronionych działań. Pomoce z WIR-u ("Moje pierwsze słowa" są bardzo dobre). Proszę też pamiętać o składaniu obrazków z części oraz o grafomotoryce. Rysowanie linii pionowej i poziomej to dopiero pierwszy malutki krok. Polecam Agnieszka Bala - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu Zeszyt ćwiczeń 4 - Grafopercepcja... (www.arson.pl). Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Lutego 19, 2014, 07:43:18 Witam!
Czy istnieje szansa na umówienie się w Krakowie na MTG? Może faktycznie to pomoże mojemu Lolkowi. Pozdrawiam Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Marca 02, 2014, 02:24:34 Dzień dobry Mamo Lolka w Krakowie MTG prowadzą - Elzbieta Wianecka, Dominika Adamczyk, Katarzyna Sedivy, Agnieszka Fabisiak-Majcher - kontakt przez mgr Magdalenę Gaweł kierującą biurem Centrum.
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Lipca 09, 2014, 01:04:27 Pani Profesor!
Na początku czerwca byliśmy u pani Wianeckiej na MTG. Podczas zajęć pani Wianecka powiedziała nam, że właściwie wszystkie głoski i sylaby są naszemu Lolkowi znane (wymawia je). Natomiast problem leży w braku umiejętności łączenia ich. Nie wiem ,jak mu pomóc. W tej chwili pracujemy nad: - wymową samogłosek i sylab, myślę że łatwiej dla małego byłoby zacząć od ma, me itd bo to już jest tylko musimy pracować nad rozpoznawaniem i powtarzaniem tych sylab, dobrze myślę? dodam, że pa nie wychodzi zupełnie, - zestaw "Moje pierwsze słowa" 1 przerobiliśmy, mały rozpoznaje napisy i dopasowuje je do obrazków, kładłam obrazek i mówiłam co to i jak mówi, podawałam Lolkowi kartonik z napisem np "miał" nie czytając napisu, mały sam dopasował go do rysunku kota, tak samo do wszystkich rysunków, - zeszyt A. Bali "Grafomotoryka" przerobiliśmy cały, ćwiczenia na końcu ze splątanymi drogami są jeszcze trudne dla Lolka, co teraz? Pomyślałam, że może prostsze ćwiczenia z 7 zeszytu i z 5? - przez pewien czas mały miał trudność z odworowywaniem szeregów, odłożyłam te ćwiczenia, po pewnym czasie wróciłam do nich, o dziwo Lolek nie tylko odworowuje szeregi tematyczne i atematyczne, ale i kontynuuje i uzupełnia sekwencje dwuelementowe, trójelementowe tylko naśladuje, - maly układa obrazki rozcięte w każdą możliwą stronę, również konturowe (bez wypełnienia kolorem) - układa obrazki konturowe wycięte z kartki i porozcinane na części, - obrazki dwustronne zwłasza, gdy są obrócone sprawiają jeszcze trochę trudności, - dopasowuje głowy do zwierząt, - dopasowuje do obrazka jego kontury oraz cień, - układanki lewopółkulowe układa coraz lepiej, - dopasowuje napisy mama, tata do zdjęć rodziny, - ćwiczenia typu podaj czerwonego misia, wykonywane na rysunkach sprawiają trudności, - podaje przedmiot na żądanie, czasem wymaga podpowiedzi co podać, - dopasowuje obrazek do figurki zwierzaka,(wcześniej dopasowywał obrazek do obrazka i zwierzaka do zwierzaka) - kontynuujemy program słuchowy: sylaby i rzeczowniki 1-4 oraz sylaby i czasowniki 1(2 część była niedostępna w sprzedaży), - jje samodzielnie przy użyciu sztućców, probuje nowe smaki, zjada kanapki ze skórką! wszystko co my jjemy go interesuje, niestety nadal nie chce pić z kubeczka Najbardziej martwi nie brak mowy, mały mówi po chińsku i do siebie, tylko gdy coś mu się dzieje to woła mamo, tato! czasem mówi daj am, czasem nie. Podczas ćwiczeń nie wymawia sylab, ale po skończonej pracy mruczy je pod nosem. Bardzo proszę o wskazówki do dalszych ćwiczeń. Pozrawiam Ania mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 18, 2014, 07:50:42 Droga Pani Aniu, pewnie pani Elżbieta Wianecka, to mówiła, ale na wszelki wypadek piszę, że można włączyć do słuchania samodzielnie nagrane na dyktafon wyrazy, które składają się z dwóch sylab otwartych (z serii "Powtarzam, rozumiem, nazywam"), może to ułatwi Lolkowi powtarzanie.
Zauważyła Pani, że wcześniejszy wysiłek nie poszedł na marne, skoro Lolek tak dobrze radzi sobie teraz z sekwencjami. Widać, że wszystko musi się "uleżeć", utrwalić. Pokazujemy setki razy, wydaje się, ze dziecko nie potrafi, ale wystarczy odłożyć ćwiczenia na kilka dni, a potem postawić dziecko przed zadaniem. Aby ułatwić łączenie sylab proszę porozcinać na sylaby imiona domowników oraz słowa 'mama' i 'tata' i prosić o układanie wyrazów z sylab. W 7 zeszytach A. Bali proszę szukać różnych zadań, z którymi Lolek może się zmierzyć. Jeśli uda się nagrać Lolka jak wymawia sylaby byłoby dobrze gdyby usłyszał siebie w słuchawkach. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: mamalolka Lipca 31, 2014, 04:11:35 Witam!
Pani Profesor! Właśnie wyszliśmy z Lolkiem ze szpitala, w którym byliśmy na diagnozie autyzmu. Zespół specjalistów orzekł, że mój synek cierpi na autyzm dziecięcy. Pani Doktor podkreśliła jednak, że Lolek nie prezentuje wielu z zachowań ze spectrum autyzmu i wyraziła przypuszczenie iż to dzięki terapii w której się znajduje. W toku diagnozy mieliśmy spotkanie z panią neurologopedą, która również zajmije się terapią SI. Po wywiadzie powiedziała, że opóźnienie mowy u mojego synka może wynikać z niedojrzałości przedsionka. Wspomniała również o nadwrażliwości dłoni i stóp. Zaleciła szereg ćwiczeń. Mój synek urodził się o czasie, lecz z wrodzonym zapaleniem płuc. Ten fakt oraz hiperbilirubinemia miałby być głowną przyczyną obecnego stanu rzeczy. A oto postępy mojego malucha: - bezbłednie wskazuje samogłoski, podaje tę o którą pytam, nazywa je - składa podpisy sylabowe pod zdjęciami członków rodziny, - wymawiania sylab "na żądanie" nie ma ale tak jak pisałam poprzednio powtarza po chwili lub zupełnie po skończonych ćwiczeniach - uzupełnia obrazki o brakujące elementy ( kolorowe i czarno - białe), - dopasowuje przedmioty do ich cieni - układanki lewopółkulowe te w 9 - elementowym kwadracie układa wszystkie, - układanki według wzoru z 5 kostek jednokolorowych - układa klocki jw z pamięci: układam wzór, zakrywam go mały układa z pamięci, - kontynuuje, uzupełnia i naśladuje sekwencje trójelementowe, czteroelementowe naśladuje i kontynuuje, najwięcej trudności sprawia mu uzupełnianie tych ostatnich - wykonuje polecenia podaj lalę i piłkę, misia i piłkę itp - ćwiczenia z zeszytu nr 7 A. Bali ćwiczymy, proste wzory już opanowane Ogólnie Lolek mówi więcej nowych słów typu: dziś, tup tup (to rozumie), taki (podczas ćwiczeń) a ti (ty) itd. to chyba wszystko... Jak zwykle proszę o cenne wskazówki. Pozdrawiam Ania mamalolka Tytuł: Odp: 4 -latek nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Sierpnia 04, 2014, 07:34:09 Droga Pani Aniu, wiele dzieci rodzi się z wrodzonym zapaleniem płuc i wysokim poziomem bilirubiny, nie stwierdzono, by takie kłopoty we wczesnych fazach były przyczyną zaburzeń autystycznych. Przykro mi, że "specjaliści" mogą opowiadać rodzicom takie brednie, że zaburzenia przedsionkowe powodują opóźnienie rozwoju mowy. Zakłócenia pracy przedsionka mogą powodować opóźnienia motorki dużej (siadanie, chodzenie itp).
Myślę, że już jest Pani gotowa, by rozpocząć intensywną terapię z zastosowaniem MTG. Teraz podczas wakacji wielu Polków z zagranicy przyjeżdża na intensywne zajęcia prowadzone Metodą Krakowską. Mamy w Krakowie kilka terapeutek, które mają już duże doświadczenie, dzieci zaczynają rozumieć na czym polega łączenie sylab w wyrazy i budowanie dzięki temu komunikacji językowej. Lolek jest już duży i nie może Pani czekać. Bez języka nie można rozwijać funkcji poznawczych, a więc rozumienia ludzi i świata. Na takim tygodniowym spotkaniu, gdy dziecko ma 2 godziny dziennie zajęć Pani także nauczy się, jak pracować. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska |