Tytuł: 2-letnia Zuzia nie mówi Wiadomość wysłana przez: gosiak Padziernika 19, 2013, 09:56:39 Mam 2-letnią córkę Zuzię, która praktycznie nie mówi, nie chce powtarzać wyrazów. Potrafi mówić tylko kilka słów mama, tata, baba, nie. Wskazuje i wymawia wybrane spółgłoski i samogłoski (b, z, a, e, y). Wszystko pokazuje, potrafi wskazać rzeczy, o które ją pytam np. gdzie jest nos, oko, pies..., gdy chce pić przynosi kubek. Często mówi po swojemu, a gdy ją o coś proszę zdarza się, że nie reaguje np. nie pokazuje papa, a potrafi. Wiem, że na tym etapie powinno być inaczej. Nie wiem co zrobić, aby pomóc jej zacząć mówić. Nie wiem czy może mieć znaczenie fakt, że Zuzia oglądała codziennie bajki tylko po angielsku. Proszę o radę.
Tytuł: Odp: 2-letnia Zuzia nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Padziernika 23, 2013, 08:34:55 Droga Mamo Zuzi, dwuletnie dziecko powinno już budować zdania i pytać o dostrzegane w otoczeniu obiekty i zdarzenia. Bez wątpienia stymulacja wysokimi technologiami miała negatywny wpływ na rozwój dziecka, ale być może Córeczka ma jeszcze inne problemy rozwojowe, które należy właśnie teraz niwelować.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje: - program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),, - ćwiczenia spostrzegania wzrokowego, - ćwiczenia dużej i małe motoryki, - ćwiczenia pamięci, - stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl), - ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię, - ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp) - ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!), - ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń, - nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa" (www.wir-wydawnictwo.com). Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer). Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce Wczesna interwencja terapeutyczna - www.we.pl oraz w książce Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (www.konferencje-logopedyczne.pl). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: 2-letnia Zuzia nie mówi Wiadomość wysłana przez: gosiak Padziernika 26, 2013, 10:17:25 Bardzo dziękuję za odpowiedź. Zamawiamy książki i zabieramy się do pracy. Pozdrawiam.
|