Tytuł: Metoda w grupie przedszkolnej Wiadomość wysłana przez: przedszkolAnka Lutego 05, 2014, 01:20:37 Droga Pani Profesor, jestem nauczycielka w przedszkolu i od niedawna dyrekcja podjęła decyzję o nauce czytania dzieci metodą symultaniczno - sekwencyjną. Wiem, że bez ćwiczeń ogólnorozwojowych nie ma to sensu, więc chciałam prosić o kilka wskazówek:
1. czy jak wprowadzam dzieciakom pierwsze samogłoski to od razu na tej samej lekcji mam prosić ich o rozpoznawanie? (np. pokaz gdzie, A, U,I?) czy to robi się dopiero po kilku lekcjach? 2. czy z takimi 3,5 latkami i 4 latkami mam zaczynać układanie sekwencji/ szeregów od naśladowania czy kontynuowania? pytam, gdyz widzę, że jak sie bawimy to potrafią kontynuować ciąg np. 3 elementów, ale nie wiem czy nie powinno być tak, że najpierw naśladują? 3. jak ćwiczyć z nimi kategoryzację? wiem na czym polega to ćwiczenie, ale nie wiem jak to w grupie zorganizować. chodzi mi o materiał obrazkowy i symboliczny. 4. jakie wierszyki można czytać dzieciom, czy może Pani Profesor coś polecić ( chodzi mi o jakieś zbiory, które będą miały wartość edukacyjną ). czy wierszyki mogę też czytać dzieciom, które mają 5 lat, czy tu już powinnam wprowadzać jakieś krótkie teksty? 5. czy powinnam uczyć 4 latków czytania globalnie wyrażeń dźwiękonasladowczych? czy lepiej tylko samych wyrazów? Przeczytałam polecane artykuły z Bliżej przedszkola, są świetne. Znam metodę z książek i szkoleń i nie chcialabym czegoś przeoczyć, albo robić źle, dlatego proszę o pomoc. Pozdrawiam serdecznie, Ania K. Tytuł: Odp: Metoda w grupie przedszkolnej Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lutego 09, 2014, 07:22:36 Droga Pani Aniu, bardzo się cieszę, że Pani udziałem będzie radość jaka płynie z nauczania czytania małych dzieci.
Odpowiadam na zadane pytania: Ad 1. można spróbować na pierwszej lekcji rozpoznawanie samogłosek, pomagając dzieciom poprzez wskazanie układu ust i gestu artykulacyjnego. Z pewnością znajdą się w grupie takie dzieci, które będą umiały wskazać przeczytaną przez Panią samogłoskę. Pozostałe dzieci dzięki temu będą miały okazję zapamiętać "wygląd" samogłoski. Ad. 2 Słusznie Panie sądzi, że skoro dzieci potrafią już kontynuować sekwencje, to nie trzeba wracać do naśladowania, a należy przejść do uzupełniania. Ad. 3 w grupie można poprowadzić kategoryzacje tematyczne układając zabawki, segregując klocki, lub tylko językowo np. co należy do : mebli, owoców, kwiatów, ubrań itp. Materiał symboliczny warto wprowadzić z użyciem klocków, figur geometrycznych. Ad. 4 wierszyki warto czytać takie, które poza wartością melodii i rytmu pozwolą także na prowadzeni rozmowy o świecie. Wciąż niezastąpione są wiersze Brzechwy i Tuwima, gdzie jest także wypełniona funkcja wychowawcza. Warto także czytać 5 latkom krótkie teksty polecam : G. Kasdepke "101 zabawnych historyjek, które pozwalają zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń", książka otrzymała nagrodę „Edukacja XXI”. Po przeczytaniu każdej historyjki zadaniem dziecka jest wyjaśnić znaczenie każdego związku frazeologicznego (powiedzenia). ad. 5 Gdy oglądałam, a także sama prowadziłam zajęcia z czterolatkami, dzieci świetnie się bawiły podczas czytania wyrażeń dźwiękonaśladowczych, sądzę, że warto je wprowadzać, bo są one łatwe dla dzieci zagrożonych dysleksją. Bardzo serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska |