Tytuł: moj 2letni synek malo mowi Wiadomość wysłana przez: karolina1989 Marca 19, 2014, 12:00:06 witam serdecznie, bardzo martwie sie o mojego synka. Jas za tydzien konczy 2 latka i bardzo malo mowi. razem z mezem mieszkamy w uk. synek uczeszcza do przedszkola od roku. w domu rozmawiamy po polsku, zas przedszkole jest anglojezyczne. synek jest bardzo pogodnym dzieckiem, uwielbia zabawy z dziecmi, w ogole bardzo lubi przedszkole. od pierwszego dnia nie mial z tym problemu. niestety co mnie martwi, jasiek bardzo malo mowi. jedynie mama, tata, baba, lala, dada, dzidzi, nie, jasiu,lili na smoczek, cici na picie, no i ostatnio po angielsku car, bus, bird, kilka razy zdazylo sie, ze powiedzial narazie lub jakies pojedyncze zaslyszane wyrazy. jednak wiem ze wyrazy wypowiada tak po prostu, a nie ze uzywa ich by nazwac cos lub kogos. lubi bawic sie w a kuku, lubi mnie szukac, gdy sie przed nim chowam, lub gdy ja mam szukac jego, uwielbia malowac, rysowac, bawic sie samochodami, klockami, udawac ze dzwoni przez telefon , uwielbia muzyke i tance, ale przede wsszystkim towarzystwo, im wiecej ludzi tym lepiej. lubi takze ogladac bajki, jednak niestety nie jest za bardzo zainteresowany ksiazkami, kiedy probuje cos mu przeczytac bierze ksiazke w raczki, szybko przeglada i odklada.
niedlugo synek przechodzi w przedszkolu do starszej grupy, wiele dzieci w tej grupie juz mowi. boje sie, ze synek moze stac sie nerwowy, gdyz zauwazylam niedawno, ze gdy z mezem nie mozemy czegos zrozumiec co pokazuje lub nie moze dostac tego, czego chce, zaczyna plakac lub rzuca przedmiotem, ktory akurat ma w reku. po urodzeniu lekarze mysleli ze ma niedosluch, lecz po kolejnych badaniach stwierdzono, ze slyszy dobrze. czy moglaby mi pani profesor poradzic jak moge zmotywowac swoje dziecko do mowienia i jak z nim pracowac by te cwiczenia po prostu sprawialy mu przyjemnosc ale rowniez go rozwijaly. dziekuje z gory szczerze za odpowiedz pozdrawiam serdecznie Tytuł: Odp: moj 2letni synek malo mowi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Marca 21, 2014, 01:23:04 Droga Pani Karolino, gdy policzy Pani godziny zanurzenia w języku polskim i angielskim bez wątpienie zobaczy Pani,że nawet polskie weekendy nie zrównoważą przewagi języka angielskiego. Jeśli istnieje taka konieczność dzieci chodzą do żłobka/przedszkola po ukończeniu pierwszego roku, ale wówczas trzeba stymulować rozwój języka etnicznego. Brak łączenia dwóch wyrazów w 18 miesiącu życia wskazuje na kłopoty dziecka opanowaniem mowy.
Oczywiście dzieci dwujęzyczne powinny mieć dodatkowe wsparcie, by mogły rozwijając swój język budować także intelekt. Radzę Pani obejrzeć w sieci, jak dzieci z mamami czytają książeczki "Kocham czytać" (www.we.pl). Kolorowe ilustracje i teksty składające się z sylab skłaniają dzieci do samodzielnego powtarzania. Trzeba także zastosować program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Najważniejsze, by podczas zabaw używać wyrażeń dźwiękonaśladowczych (proszę obejrzeć pomoce na tej stronie), sylab i samogłosek. Warto poczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at , jak wspierać rozwój języka etnicznego dzieci dwujęzycznych. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska |