Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Gajownik Sylwester Czerwca 14, 2014, 12:56:32



Tytuł: autyzm Zuzi
Wiadomość wysłana przez: Gajownik Sylwester Czerwca 14, 2014, 12:56:32
witam mam na imie Sylwek jestem ojcem Zuzi która mam 2 latka w maju tego roku dostała w fundacji synapsis diagnoze autyzm dzięcency od półroku chodzi na terapie. U Zuzi jest porawa ale nadal bardzo martwie się o córeczkę bo nadal nic nie mówi chodzi na paluszkach i się kręci i nieraz niezwraca uwagi na dzwięki.Niewiem jaką terapie w domu mam stosować u Zuzi i gdzie mam szukać pomocy.
Dziękuje z góry za pomoc


Tytuł: Odp: autyzm Zuzi
Wiadomość wysłana przez: karchow Czerwca 14, 2014, 01:31:58
Panie Sylwestrze,

nazywam się Ola Chowaniak, jestem mamą Adasia. Jakiś czas temu napisał Pan do mnie list na adres mailowy ze strony adasia.juniora.pl. Czy dotarł do Pana?

Pozdrawiam,
Ola


Tytuł: Odp: autyzm Zuzi
Wiadomość wysłana przez: Gajownik Sylwester Czerwca 14, 2014, 09:11:38
Tak  pani  wiadomość dotarła i  dziękuje za wiadmość.Mam pare pytań jeszcze jak mam stosować  terapie i co mam dokładnie robić.


Tytuł: Odp: autyzm Zuzi
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Czerwca 20, 2014, 04:03:19
Dzień dobry Panie Sylwestrze, w fundacji Syanpsis terapia prowadzona jest metodą behawioralną, co oznacza brak stymulacji rozwoju mowy. Z pewnością pani Ola napisała Panu, że najważniejszy jest program słuchowy.
Niezwykle ważna jest też eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy w ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20-30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze"(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka powtarzania sylab ("Kocham czytać" (www.we.pl)   "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska