Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: lexus Sierpnia 07, 2014, 12:12:31



Tytuł: 5 latek - nieprawidłowe relacje z innymi dziecmi
Wiadomość wysłana przez: lexus Sierpnia 07, 2014, 12:12:31
Witam!

Chciałbym zapytać w jaki sposób można poprawić kompetencje jezykowe u 5 latka z autyzmem. Syn bardzo chce nawiazywać kontakty z innymi dziecmi. Dzieci są z reguły do niego bardzo przyjaznie nastawione, zagadują go. Natomiast syn komunikuje sie w sposób bardzo ubogi i do tego dziwny dla otoczenia np. w rozmowie z dziewczynką (a raczej jej próbą nawiązania rozmowy) nagle zaczął mówić do niej kilkakrotnie słowo "piosenkę" - ta zrozumiała to że chce aby ona zaśpiewała mu piosenkę, inny przykład syn jadł kanapkę na balkonie i zobaczył z daleka jakiegoś chłopca i zaczął do niego krzyczeć "spróbuj", innym razem przy dokładnie takiej samej sytuacji krzyczał do niego "am".Pozatym czesto pojawiaja sie u niego niezrozumiale dzwieki typu "yczyyy"
Jeżeli chodzi o terapie to ma w przedszkolu t.behawioralną, z tym że nie jest ona jakoś bardzo restrykcyjna, duzo jest tez elementów zabawy i pochwał. Syn wykonuje ćwiczenia liczenia na konkretnych przedmiotach i obrazkach, opisywanie obrazków - buduje zdania 3-5 wyrazowe, chetnie współpracuje z terapeutami, panie bardzo go chwalą.
Rzadko sie jednak zdarza aby globalizował nowo poznane słowa a juz praktycznie wcale nie uzywa ich w relacjach z rowiesnikami


Tytuł: Odp: 5 latek - nieprawidłowe relacje z innymi dziecmi
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Sierpnia 12, 2014, 10:08:08
Dzień dobry, ponieważ terapia behawioralna nie przewiduje stymulacji sytemu językowego, wcale mnie to nie dziwi, że Synek nie mówi.
Małe dziecko uczy się mówić w komunikacji a przeliczanie zbiorów jest stosunkowo późną umiejętnością, pojawiającą się już po opanowaniu mowy.
W terapii metodą krakowską kładzie się nacisk na rozwój systemu językowego poprzez program słuchowy, programowanie języka i dziennik wydarzeń. O tym wszystkim piszę dokładnie w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Jak pisać dziennik wydarzeń proszę poczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska