Tytuł: wybór ręki Wiadomość wysłana przez: m_k Stycznia 24, 2015, 10:35:50 Szanowna Pani Profesor,
bardzo proszę o poradę w sprawie chłopca 5,5-letniego. Chłopiec ma wiele deficytów, zaburzone jest rozumienie, oczywiście także tworzenie wypowiedzi, zaburzone jest artykulacja, zaburzone jest postrzeganie relacji czasowych oraz przestrzennych, występuje u niego jąkanie. Chłopiec jest lewouszny, lewonożny, w czterech próbach na oko, dwa razy wybrał oko lewe, dwa razy ustawiał narzędzie centralnie. Duża trudność jest z wyborem ręki - w zadaniach z narzedziem pisarskim wybiera prawą rękę, jednak w innych próbach zmiania ręce, a w próbie z "wkrecaniem żarówek" i opuszczeniem jednej ręki, w górze zostawia rękę lewą. Czy w takiej sytuacji zasadne jest, by wybrać za chłopca rękę prawą? Bardzo dziękuję za odpowiedź i będę wdzęczna za wszelkie wskazówki, Małgorzata Kowal Tytuł: Odp: wybór ręki Wiadomość wysłana przez: Jagoda Stycznia 24, 2015, 06:24:55 Droga Pani Małgorzato wybór ołówka czy kredki nie może być diagnostyczny, ponieważ istniej wysokie prawdopodobieństwo, że zostało to społecznie wymuszone. Należy przypuszczać, że chłopiec w duszy (czyli w mózgu) jest leworęczny, ale ponieważ jest już tak duży, być może precyzja wykonywana działań pokaże preferencje ręki prawej.
Lewouszność jest częsta u dzieci jąkających się. Proszę zrobić po 4 próby dla każdej ręki odrysowywania wzorów, a także 4 próby wyboru ręki do zadań nietypowych - wkładanie klocków lego do butelki plastikowej z użyciem szczypców do cukru, przybijanie młoteczkiem gwoździka do deseczki, wbijaniem kilku pinesek do korkowej podstawki oraz użycie krajarki do pizzy (zębate kółeczko). Jeśli upewni to Panią w wyborze ręki lewej to proszę się nie obawiać tej decyzji. W sytuacji jąkania trzeba być bardzo ostrożnym. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: wybór ręki Wiadomość wysłana przez: morelek Lutego 26, 2019, 12:38:20 Szanowna Pani Profesor, bardzo proszę o poradę w sprawie chłopca 5,5-letniego. Chłopiec ma wiele deficytów, zaburzone jest rozumienie, oczywiście także tworzenie wypowiedzi, zaburzone jest artykulacja, zaburzone jest postrzeganie relacji czasowych oraz przestrzennych, występuje u niego jąkanie. Chłopiec jest lewouszny, lewonożny, w czterech próbach na oko, dwa razy wybrał oko lewe, dwa razy ustawiał narzędzie centralnie. Duża trudność jest z wyborem ręki - w zadaniach z narzedziem pisarskim wybiera prawą rękę, jednak w innych próbach zmiania ręce, a w próbie z "wkrecaniem żarówek" i opuszczeniem jednej ręki, w górze zostawia rękę lewą. Czy w takiej sytuacji zasadne jest, by wybrać za chłopca rękę prawą? Bardzo dziękuję za odpowiedź i będę wdzęczna za wszelkie wskazówki, Małgorzata Kowal u nas np. było tak, że pani przedszkolanki próbowały narzucić córeczce aby rysowała i pisała prawą ręką, dopiero we wakacje w domu zauważyliśmy że córka znacznie sprawniej robi to lewą, choć już wcześniej mieliśmy podejrzenia że jest leworęczna |