Tytuł: 4,5 dziecko prawie nie mówi Wiadomość wysłana przez: ola1983 Marca 08, 2015, 07:41:36 Witam, pewnie niejednokrotnie wątek ORM czy afazji u dzieci był poruszany, ale każde dziecko jest inne. Moje dziecko ma 4,5 r., ze względu na opóźniony rozwój mowy ma terapię logopedyczną raz na tydzień. Stosowane u niej były metody tradycyjne dla takiego problemu: wyjście od samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, ćw. rytmiczne, kąpiel słowna. I można powiedzieć, że dziecko się zatrzymało. Samo z siebie mówi wyr.dźwiękonaśladowcze i potrafi powtórzyć sylaby (podstawowe spółgłoski+ a,o,u,e,i), niestety nie potrafi je łączyć w całość. Pojedyncza sylaba brzmi pięknie, jeśli jest już wyraz 2-sylabowy to nie wiadomo o jaki wyraz chodzi. Stąd pytanie: Czy należałoby zastosować program Słucham i uczę się mówić?Jeśli tak to jak długo słucha się jednej książeczki, by przejść do drugiej?Jeśli przejdzie się do następnych książeczek, to czy wraca się do poprzednich? i jeszcze jedno: Czy w trakcie słuchania tych książeczek stosować jakieś inne pomoce typu układanki lewopółkulowe? Dziękuję za odpowiedź
Tytuł: Odp: 4,5 dziecko prawie nie mówi Wiadomość wysłana przez: Jagoda Marca 09, 2015, 11:30:06 Droga Pani Olu, nie wiem jakimi metodami, do tej pory logopeda ćwiczył z dzieckiem, jak Panią wspierał w codziennym kontynuowaniu pracy w domu, jak przebiegała praca nad budowaniem biologicznych filarów na bazie których dziecko buduje system językowy?
Terapia systemowa obejmuje: - program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH, 30 minut podzielone na 3 sesje, 4 zeszyty z rzeczownikami plus jeden Czasowniki liczba pojedyncza, potem w razie potrzeby Fleksja i Przyimki)) - ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR) poziom musi ustalić terapeuta diagnozujący, - ćwiczenia dużej i małej motoryki, - ćwiczenia pamięci, - stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl), - ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię, - ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp) - ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!), - ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń, - nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp). Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl Serdecznie pozdrawiam Jagoda Cieszyńska |