Tytuł: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: AnnaKubińska Lipca 23, 2015, 10:58:45 Witam Pani Profesor,
jestem mamą 2,2 letniego synka. Bardzo martwi mnie jego rozwój mowy. Moje obawy się zaczęły kiedy synek miał 1,9 roku. Bardzo mało mówił, dosłownie parę słów, dużo mówił „po swojemu”. Nie wskazywał części ciała, nie pokazywał paluszkiem, miał dziwne zainteresowania, lubił kable, dosłownie ciągle z nimi łaził i szukał gdzie wepchnąć, dopasować. Zaniepokojona zaczęłam szukać informacje w internecie, wszędzie gdzie było o zaburzeniach w rozwoju mowy było też o autyzmie. Trochę chyba nakręciłam sama siebie, w kwietniu byliśmy na spotkaniu w poradni dla dzieci z autyzmem, Pani psycholog wykluczyła autyzm. Co prawda do tego momentu dużo nadrobił, zostało tylko to dziwne zainteresowanie kablami. Obecnie sytuacja wygląda następująco, nadal bardzo mało mówi, chociaż potrafi dużo powtórzyć, ale to nie prowadzi do używania tego słowa. Mówi auaa ( do niedawno mówił tak do wszystkich), teraz mówi do wszystkich tata, mówi bam,muuu, ko ko ko, hauuu,brumm, patrz, och, dużo spółgłosek, potrafi powiedzieć mama, ale i tak mówi do mnie tata, mówi też włącz, potrafi łączyć - tata włącz, tata patrz, mówi też - co to jest ( praktycznie ciągle chce wszystko wiedzieć), nadal dużo mówi po swojemu, mów amm - gdu chce jeść lub pić. Mamy za sobą etap odpieluchowania, ale nie mówi siku, przynosi nocnik, albo ja pytam czy chce siku, a on odpowiada tak/nie. Co ciekawe nie mówi tak, tylko tac. Mały wszystko rozumie, pokazuje, komunikuje. Dużo wie, ćwiczę z nim od 2 miesięcy. Chodzi do żłobka. Oczywiści telewizja/ radio/ komputer wszystko jest wyłączone już dawno. Jesteśmy pod opieką dwóch logopedów, od miesiąca intensywnie ćwiczymy: książeczki do słuchania "Słucham i uczę się mówić" wyd. Arson Samogłoski i wykrzyknienia Wyrażenia dżwiękonaśladowcze Sylaby i rzeczowniki 1-4 ćwiczenia według książki: "Wczesna interwencja terapeutyczna" J. Cieszyńska, M. Korendo KATEGORYZACJE - rozdzielanie na 3 lub 4 grupy (wg koloru, rodzaju, kształtu) TAKI SAM - dokładanie takiego samego + nasze nazywanie PUZZLE - najpierw duże pojedyncze obrazki na jasnym tle, też zdjęcia Idzie mu bardzo dobrze, ale to do niczego nie prowadzi. W mówieniu nie robi żadnych postępów. Jestem załamana i proszę o radę. Jesteśmy umówieni do Pani na diagnozę, ale termin jest dopiero na jesień, nie chce tracić cennego czasu. Z góry dziękuję a odpowiedź. Pozdrawiam, Anna Kubińska Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 24, 2015, 11:14:52 Droga Pani Anno, ponieważ istnieją obawy, że Synek ma cechy zespołu Aspergera konieczna jest intensywna praca nad rozwojem systemu językowego. Jeśli Pani mieszka w okolicach Krakowa dobrze byłoby zobaczyć jak terapeuci metody Krakowskiej prowadzą zajęcia (teraz podczas wakacji można się umówić na kilka spotkań).
Bardzo ważne jest stosowanie programu słuchowego, W SŁUCHAWKACH, a po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl). Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ważna dla rozwoju artykulacji jest sprawność manualna, naśladowanie rysowania linii pionowej, poziomej, koła. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: AnnaKubińska Lipca 27, 2015, 04:16:45 Pani Profesor,
wszystkie obawy o autyzm, jak też ZA zostały rozwiane przez psychologa. Ćwiczę z nim od miesiąca, ale chodzi o to że to nie daje żadnych efektów, mały dużo powtarza, ale zupełnie nie używa tego w mowie. Czy jest na to sposób? Jesteśmy z Warszawy, tak że niestety nie będziemy mogli się stawić na zajęcia. Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 27, 2015, 09:56:32 Droga Pani Anno, w Warszawie też może Pani zobaczyć zajęcia prowadzone w filii Centrum Metody Krakowskiej. Warto sprawdzić przebieg formowania się dominacji stronnej.
Nietypowe zainteresowanie kablami, bardzo mnie niepokoi, tym bardziej iż wiem, że dla diagnozy, który nie ma doświadczenia w badaniu małych dzieci objawy ze spektrum zespołu Aspergera mogą zostać niezauważone. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: AnnaKubińska Lipca 28, 2015, 07:25:26 Pani Profesor,
badania były przeprowadzone w ośrodku dla dzieci autystycznych, przeprowadziła je Pani psycholog która ma ogromne doświadczenie w pracy z małymi atystykami. Mówiłam jej o tej dziwnej fascynacji kablami, lubi je, zawsze gdzieś jakiś zgarnie i szuka gdzie podłączyć. Jest to obecnie jedyny niepokojący objaw, oprócz oczywiście opóźnionego rozwoju mowy. Pani psycholog powiedziała że być może to dlatego że w domu jest dużo sprzętu, ciągle coś ładujemy, podłączamy. Czy mam się o coś martwić i dalej badać małego w kierunku autyzmu i ZA? Gdzie mogę się więcej dowiedzieć o zajęciach/terapii w Warszawie? Pozdrawiam, Anna Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 28, 2015, 09:05:46 Droga Pani Anno, z pewnością warto umówić się na konsultację do prof. Marty Korendo, która przyjmuje w Krakowie i czasami w Warszawie (kontakt przez biuro CMK). Prof. Korendo ma ogromne doświadczenie w diagnozowaniu ZA.
Na temat zajęć w Warszawie uzyska Pani informacje w filii na ul. Mokotowskiej (tel. 505158717). Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: LadyWiki Listopada 09, 2015, 09:31:34 Witam serdecznie.
Jestem mamą 2,5 letniej córki,która niestety mało mówi. Jest bardzo samodzielna w zasadzie.Swobodnie posługuje łyżką,łyżeczki oraz widelcem.Myje się,załatwia swoje potrzeby fizjologiczne w ubikacji nazywając wszystko siusiu,ale alarmuje iż musi iść do łazienki. Bardzo mnie to wszystko raduje jednak jej zasób słów jest ograniczony.Nazywa zwierzęta:żaba konik słoń hipopopotam(troszkę przekręcić to słowa)foka itd. Członków rodziny:dziadek babcia tatuś lub tata mamuś lub mama ciocia wujek(raczej to brzmi jak ujek) i wiele innych słów. Zdążą jej się również łączyć wyrazy np mama chodź, nie rób, daj mi, koniec bajki. Powtarza słowa po nas lecz czasem zmienia kolejność literek.Staram się z nią dużo bawi.Kolorujemy kolorowanki,układamy puzzle,bawimy się ciastoliną lecz bez tematu przewodniego, bawimy się naklejkami nazywając wszystko lecz nie zapamiętuje tego. Na drugi dzień pytam się córki co to jest i nie pamięta. Lubi oglądać bajki choć i tak jej ograniczyła tę przyjemność.Ruchowo absolutnie się prawidłowo rowija.Nie mam żadnych zastrzeżeń. Co jednak mogę zrobić by wspomóc córkę w rozwoju?Faktem jest to,że dzieci w podobnym wieku mojej M.juz płynnie mówią. Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź :-)Wika Tytuł: Odp: Oporny dwulatek Wiadomość wysłana przez: Jagoda Listopada 15, 2015, 09:30:57 Droga Mamo Dwulatki, przestawianie głosek w sylabach i trudności w zapamiętywaniu słów mogą świadczyć o różnych problemach od opóźnionego rozwoju mowy, przez opóźniony rozwój kształtowania się dominacji stronnej, aż do afazji dziecięcej. Nie warto czekać, na to "co się z tego wykluje" tylko działać zanim problem się rozwinie w pełni.
Przede wszystkim niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl). Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska |