Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: boleksak Wrzenia 26, 2015, 05:56:30



Tytuł: Amelka 2 latka 2 miesiace- autyzm
Wiadomość wysłana przez: boleksak Wrzenia 26, 2015, 05:56:30
Witam serdecznie. Moja córeczka ma 2 lata i 2 miesiace ma stwierdzony autyzm dzieciecy. Dziecko nic nie mówi. Niewiele rozumie. chcialabym zaczac prace metoda krakowska w domu. od czego zaczac?? co trzeba kupic jak pracowac?? z gory dziekuje za odpowiedz pozdrawiam


Tytuł: Odp: Amelka 2 latka 2 miesiace- autyzm
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Wrzenia 28, 2015, 08:28:06
Dobry wieczór, Córeczka ma ogromne szanse na powrót na właściwą ścieżkę rozwojową, ale konieczna jest systemowa praca.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 12 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie należy podzielić na trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ważna jest codzienna praca i konsekwencja w egzekwowaniu poleceń.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska