Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Nadzieja Grudnia 22, 2015, 11:26:43



Tytuł: Niemowle podejrzenie autyzmu
Wiadomość wysłana przez: Nadzieja Grudnia 22, 2015, 11:26:43
Pani Profesor,
moja córka za parę dni skończy 7 miesięcy. Od prawie dwóch miesięcy zachowuje się bardzo niepokojąco.Nie patrzy w oczy, jak jest na rękach pręży się i rozgląda się naokoło (robi wszystko, żeby się nie popatrzeć na osobę, która ją trzyma), nie odczuwa lęku separacyjnego z matką (obojętne jej jest z kim jest), nie uśmiecha się (tylko czasem), nie bardzo interesuje ją, jak się wskazuje coś lub kogoś palcem, w ogóle szybko się zniechęca. Ponadto stała się bardzo nerwowa lub ma stany nadmiernego uspokojenia. Nie gaworzy tylko wypowiada głoski aaaaa, eeee, yyyy.
Niestety zdaję sobie sprawę, że są to niemal książkowe objawy autyzmu (szczególnie te zachowania społeczne - a raczej ich brak). Bardzo proszę o informację co mogę robić, żeby córka potrafiła się choć przez chwilę skupić, zainteresować się czymś, na co wskazuje się palcem, żeby dzieliła ze mną pole uwagi? Czy jest szansa to jakoś wypracować?
Jeśli moje obawy co do jej choroby się potwierdzą to czy rozpoczęcie tak wcześnie terapii może sprawić, że będzie mogła dorównać do innych dzieci? I czy terapia metodą krakowską może wpłynąć również na jej zachowania społeczne? Jeśli nie, to co można robić, żeby jakoś poprawić te zachowania?
Dodam, że stosuję rady zawarte w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" oraz zakupiłam już materiały słuchowe "Słucham i uczę się mówić" - Samogłoski i wykrzyknienia oraz Wyrażenia dźwiękonaśladowcze i Sylaby i rzeczowniki 4 części. Proszę o krótką instrukcję jak powinnam je stosować, żeby były skuteczne oraz jakie najlepiej zastosować słuchawki?
Z góry dziekuję za odpowiedź
Zaniepokojona matka


Tytuł: Odp: Niemowle podejrzenie autyzmu
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Grudnia 28, 2015, 11:32:54
Dobry wieczór, tak wcześnie rozpoczęta terapia zawsze przynosiła doskonałe rezultaty, dzieci wracały na prawidłową ścieżkę rozwoju i bez problemu rozpoczynały edukację przedszkolną. Konieczne jest oczywiście codzienne wykonywanie ćwiczeń.
Program słuchowy koniecznie w słuchawkach 4-5 razy dziennie, za każdym razem inna płyta, tak długo jak dziecko wytrzyma, czasem jest to minuta czasem 5.
Warto także wykorzystać przysłony twarzy ćwiczące skupianie uwagi ("Stymulacja funkcji wzrokowych"). Ważne, by mówić do dziecka powoli, pokazując i nazywając różne obiekty, wskazując na nie palcem. Trzeba namawiać domowników o rodzinę, by starali się nawiązywać kontakt wzrokowy podczas interakcji, to na tym etapie rozwoju najważniejsze ćwiczenie funkcji społecznych.
Istotne dla artykulacji są ćwiczenia połykania, gryzienia i żucia. Trzeba karmić łyżeczką, podawać stałe pokarmy i uczyć picia kubka (kubek skośny).
Wózek podczas spaceru koniecznie taki, który umożliwia ułożenie wprost do dorosłego (są wózki dwustronne, które można tak ułożyć). Dzięki takiemu kontaktowi wyćwiczy Pani wspólne pole uwagi.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska