Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Inne => Wątek zaczęty przez: kamyczek85 Lutego 10, 2016, 04:14:21



Tytuł: 11 miesięczny chłopczyk z niepokojącymi objawami proszę o pomoc
Wiadomość wysłana przez: kamyczek85 Lutego 10, 2016, 04:14:21
Witam
Jestem mamą dwóch chłopców starszy 2,5 roku autyzm zdiagnozowany w listopadzie 2015 od czerwca prowadzony metodą krakowską , młodszy 10,5 miesięczny od kilku tygodni zaczął mnie bardzo niepokoić mówi mama, tata, baba ale jakby sam do siebie nie naśladuje odgłosów zwierzątek , wybiórczo wskazuje palcem, kontakt wzrokowy ulotny nie dłuższy niż 2 sekundy, reaguje histerią kiedy nie ma czegoś co w danym momencie chcę dostać, nie używał smoczka notorycznie ssie kciuk, zabawkami w większej mierze uderza o podłogę albo jedną zabawkę o drugą wszystko wkłada do buzi i bez przerwy się ślini. Od miesiąca słuchamy samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych dziecko się buntuje sporadycznie wskazuje paluszkiem w książce nie powtarza oprócz tego na siłę bo inaczej nie ma możliwości zachęcić go do nauki przez zabawę pokazuję mu na misiu gdzie ma oko uchu itp, przeglądamy książeczkę z pojazdami zwierzątkami wskazuję jego paluszkiem i nazywam wyrazami dźwiękonaśladowczymi, wrzucamy piłeczki do pudełka i to tak naprawdę jedyne ćwiczenie które chętnie wykonuję. Proszę o poradę jak ćwiczyć z małym, jak reagować na jego niechęć wrzaski przy ćwiczeniach, u  starszego syna po 15 miesiącu pojawił się regres w rozwoju, proszę o radę jak pomóc młodszemu przede wszystkim czy ja mogę jeszcze coś zrobić skoro u starszego jest już stwierdzony autyzm?


Tytuł: Odp: 11 miesięczny chłopczyk z niepokojącymi objawami proszę o pomoc
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lutego 10, 2016, 11:59:16
Dobry wieczór, zarówno dla starszego dziecka są ogromne możliwości powrotu na prawidłową ściekę rozwoju, jak i tym bardziej dla młodszego.  Roczne dziecko powinno przede wszystkim ćwiczyć w działaniu. Oczywiście bardzo ważny jest program słuchowy (w słuchawkach!!). Istotne jest, by zmieniać płytkę, każdego dnia inną.
Kiedy rozpoczynałam ćwiczenia z 10 miesięcznymi dziećmi przekazywałam rodzicom najważniejszą informację, że w tym wieku nie tak szybko można zauważyć postęp, ale właśnie  w tym wieku można wszystko zmienić.
Ważne jest opowiadanie o świecie, prostymi zdaniami i nieuleganie manipulacyjnym płaczom i krzykom.
Proszę także pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda CIeszyńska