Tytuł: Niemowlę z głębokim niedosłuchem Wiadomość wysłana przez: Julia92 Lipca 10, 2016, 04:39:36 Szanowna Pani Profesor,
moja córka cierpi na głęboki niedosłuch (w pierwszym badaniu ABR obustronnie nie było odpowiedzi na żadnej częstotliwości, z kolei na drugim pojawiła się jedynie odpowiedź na prawym uchu na 100 dB na częstotliwości 1000 Hz). Za tydzień córka skończy 6 miesięcy. Od maja nosi aparaty słuchowe, jednak do tej pory nie jest widoczna żadna reakcja na dźwięki. Razem z logopedą pracujemy z córką metodą werbo-tonalną. Wszczepienie implantu zaplanowane jest na październik. Uprzejmie proszę Panią Profesor o podpowiedź w jaki sposób mogę pracować z córką przed wszczepieniem implantu, pomimo braku reakacji na dźwięki, a także od czego rozpocząć pracę już po operacji. Pozdrawiam serdecznie Tytuł: Odp: Niemowlę z głębokim niedosłuchem Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 21, 2016, 08:43:56 Dobry wieczór, dla rozwoju dziecka sześciomięsiecznego bardzo ważne są kontakty twarzą w twarz z różnymi osobami, naśladowanie mimiki, uśmiechów, powtarzanie sylab (trzeba mówić do rączki dziecka, by mogło odczuć ruch powietrza.
Należy ćwiczyć: Mała motoryka: - wyciąganie ręki do zabawki, gdy w jednej ręce dziecko trzyma inną zabawkę - manipulowanie elementami grzechotki pod kontrolą wzroku, - chwyt za sznurek, by przyciągnąć koło (pierścień) - chwytanie przyciągniętego koła - chwytanie klocka (miękkie plastikowe klocki) i utrzymywanie go, Percepcja - poszukiwanie źródła dźwięku (jedna osoba podaje dźwięki (dzwonek, bębenek, młynek do kawy itp), druga trzyma dziecko na kolanach), - śledzenie ruchu koła, pokrywki, piłki - skupianie wzroku na zabawce, którą dorosły porusza nią na stole, - słuchanie programu słuchowego w słuchawkach (3-5 minut dziennie - nie jednorazowo), (Słucham i uczę się mówić: Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze - www.arson.pl). Bardzo ważne ćwiczenie, które ułatwi potem ćwiczenie słuchania przez implant. - śledzenie spadającego przedmiotu ze stołu, - odsłanianie ukrytego pod chustką/serwetką przedmiotu, - obserwowanie siebie w lustrze (dziecko musi widzieć swoją twarz) - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko popatrzy na właściwą zabawkę. Komunikacja - zabawa zwierzątkami z użyciem wyrażeń dźwiękonaśladowczych, - pokazywanie palcem (gdzie lampa, gdzie mama) - gest wskazywania palcem powinien pojawić się około 8 miesiąca życia. Po wszczepieniu implantu należy zwiększyć czas stymulacji słuchowych. Serdecznie pozdrawiam JAgoda CIeszyńska |