Tytuł: Pytanie o rozwój- 19 miesięczne dziecko Wiadomość wysłana przez: hotaruyuki90 Stycznia 24, 2018, 08:28:01 Witam
Długo już zabieram się do założenia tego wątku, jak każdy rodzic nie chcę dopuścić do świadomości, że z moim dzieckiem może być coś nie tak. Piszę, żeby poprosić o opinię i pomoc. Mam synka, za tydzień skończy 19 miesięcy. Martwi mnie kilka spraw dotyczących jego rozwoju. Syn ma mały zasób słownictwa. Mówi mama, tata, dada, bu (but), ki (kic, na królika), pi pi (myszka), gili gili (łaskotanie), no nie (jak np coś mu spadnie). Mówi też pa pa , jednak jakoś nie potrafi zrozumieć kiedy używamy zwrotu. Np jak tata wychodzi do pracy, mówi małemu pa pa, a mały nic. Za jakiś czas syn macha rączką do siebie i mówi pa pa. Mały nie wykonuje poleceń, czasami "daj", ale np. przynieś czy podnieś nie rozumie. Nie chce powtarzać słów, czasami jak powiem np. to myszka!, to powie "pi pi". Ale ogólnie powtarzania słów brak. Nie pokazuje też części ciała, chociaż lubi łapać mnie np za nos czy ucho i "pyta" co to. Właśnie, syn nie pyta "co to" tylko wydaje z siebie dźwięk, nie wiem nawet jak to opisać.. Brzmi to jak skomlenie szczeniaka, takie "i, i", tylko nie w skomlącym stylu :) I tak np. chodzi cały dzień, pokazuje paluszkiem na WSZYSTKO i ciągle to "i, i , i!". Domaga się nazywania wszystkiego, jednak sam nie powtarza. Bardzo lubi książki, sam obraca strony, pokazuje na obrazki i domaga się nazywania. Jednak gdy spytam "gdzie jest świnka?", nie pokaże. Kontakt wzrokowy jest ok, mały reaguje na imię, jednak w wielu przypadkach po prostu mnie nie słucha, zwłaszcza jak się w coś zapatrzy. Czasami mam wrażenie, że po prostu jest na tyle uparty, że nie robi tego o co proszę, ale sama już nie wiem.. Bardzo lubi bawić się samochodami, bawiłby się nimi cały dzień. Inne zabawki też zauważa, jednak auta wygrywają. Przykłada telefon do ucha jak mówię "zadzwoń do taty" jednak "halo" już nie powie. Próbuje zamiatać miotłą, robi kosi kosi, udaje, że pije i to dosłownie ze wszystkiego, lubi grę w rak nieborak. Lubi się przytulać i łaskotki. Zaczął chodzić w 14 miesiącu, chodzi ładnie, biega, chociaż potrafi brakować mu równowagi. Ostatnio zaczął porównywać, tzn. pokazuje np. lampkę nocną, robi "i!", ja nazywam ją lampką, po czym pokazuje na lampę sufitową. Jak ją również nazwę lampą to strasznie się cieszy. Podobnie potrafi pokazać w książce kota, i po nazwaniu go przeze mnie szybko zamyka książkę i pokazuje kota na okładce, jakby mówił "tu też jest!". Jednak mówienia brak.. Bardzo martwi mnie brak powtarzania i nie rozumienie prostych poleceń, np. podnieś butelkę, przynieś (...) itp. Jest też jeszcze coś, co już od dawna mnie zastanawia. Często, głównie jak jesteśmy na spacerze, mały robi inny dziwny dźwięk, też ciężko to opisać.. Najbliżej mu pewnie właśnie do tego ala skomlenia. Idziemy a on" i,i,i,i,i,..." i tak przez dłuższy czas, sam do siebie. Czasem coś przy tym pokazuje, czasem nie. Nie wiem co o tym myśleć, wygląda to jak jakiś rodzaj autostymulacji, ale jaki? nie wiem.. Zdarza mu się też chodzić na palcach, jednak rzadko. W głębi serca mam nadzieję, że wszystko z nim ok, nie znam za dużo dzieci w tym wieku do porównania. Jednak dziś widziałam chłopca w na oko podobnym wieku. Ładnie "rozmawiał" ze swoim tatą, na pytanie "pokaż największą rybę", starał się ja wyszukać wzrokiem, sypał rybkom pokarm do wody, szedł za rękę. Na ten widok zabolało mnie serce, bo wiem, że od moejgo dziecka nie mogłabym oczekiwać takich zachowań.. Wiem, że się rozpisałam, w dodatku dość chaotycznie :) Za dużo jednak pytań chodzi mi po głowie, a nie wiem gdzie szukać odpowiedzi. Dlatego proszę o jakąś radę i ew. jeśli widzi Pani potrzebę terapii u mojego dziecka, jakiś namiar na placówi w Poznaniu. Z góry dziękuję z apoświecony mi czas. Pozdrawiam Tytuł: Odp: Pytanie o rozwój- 19 miesięczne dziecko Wiadomość wysłana przez: oleczq2 Lutego 01, 2018, 02:46:48 Dzien dobry :) Jestem mama 20 miesiecznego chlopca, ktorego tez bacznie obserwuje i rozumiem jak to jest trudno pogodzic sie z mysla/faktem ze jest cos nie tak. U nas po obserwacji w PPP SYnapsis i neurologa mam zalecenia obserwowac bo niby nie jest zle, ale ok tez nie, więc obserwuje choc kosztuje mnie to wiele nerwow, zlych mysli szczegolnie teraz ze synek ewidentnie wchodzi w trudny wiek i ma trudne zachowania a mi trudno ocenic czy sa autystyczne czy zwiazane z buntem 2latka. Wiec latwo nie jest :) Chcialam Pani tylko napisac, ze zwrocilabym uwagę ze synek nie rozumie mowy bo jest to na pewno niepokojące. U nas mowy rowniez brak - synek powtarza sylaby zwierzatka mowi mama tata baba dadu mniam mniam nie ma akuku i sporo dzwiekonasladowczych ale zero powtarzania slow, ale mimo tego mowę rozumie - nie wszystko oczywiscie ale reakcja na mowe jest - np mowie czemu nie jesz widelcem - lapie za widelec, czemu nie jesz marchewki zaczyna jesc marchewke itp.
My przeszlismy drogę pierwsze -neuriolog, potem obserwacja w poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, potem SYnapis, wczoraj bylam u logopedy(za 150 zl w pol godziny pani stwierdzila ze synek faktycznie nie powatarza slow - i to tyle - nadal jestem rozgoryczona bo tego ze nie powatarza to ja wiem i bez wydawania 150 zl) ipowiem szczerze ze nie czuje zebym wiedziala cos duzo wiecej czy ejst cos nie tak czy nie bo wszyscy kaza obserwowac... Mam zalcenia jak pracowac w domu i na ten moment to tyle. Staram sie robic ile moge. Jakby Pani chciala jakies wskazowki, cwiczenia ktore wykonujemy zapraszam na priv. Tytuł: Odp: Pytanie o rozwój- 19 miesięczne dziecko Wiadomość wysłana przez: Natalia Antosz Marca 18, 2018, 01:50:55 Szanowne Panie,
należy skontaktować się z terapeutą Metody Krakowskiej, który pomoże ustalić plan działania i wskaże Paniom ćwiczenia, które będą mogły Panie wykonywać w domu. Listę terapeutów znajdą Panie na stronie: http://www.szkolakrakowska.pl/ . Jeśli mają Panie wątpliwości, zachęcam do diagnozy w CMK. Zachęcam Panie do niezwłocznego działania. Sama obserwacja dzieci nic nie pomoże, nie warto marnować czasu na czekanie, trzeba działać. Należy wprowadzić w życie ćwiczenia stymulujące rozwój poznawczy, społeczny, językowy Pań dzieci. Wszystkie ćwiczenia stymulujące rozwój dzieci, opisane zostały w publikacji Prof. J. Cieszyńskiej i Prof. M. Korendo, pt. "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia". Proszę także wprowadzić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", ok. 30 min dziennie, w seriach po ok.5-8 min. Proszę nie czekać! Pozdrawiam serdecznie, Natalia Antosz |