Tytuł: 4 latek z autyzmem nie mowi Wiadomość wysłana przez: anekkkk Marca 26, 2019, 07:37:23 Witam, mój syn niedługo skończy 4 lata, w październiku ubiegłego roku usłyszeliśmy diagnozę: autyzm. Syn nie mówi, słowa jakie mu się wymykają to mama,tata,baba, pa pa i wymuszone "daj" jak coś usilnie chce. Bardzo dużo mówi "w swoim języku" bez składu i ładu. Od stycznia jesteśmy pod stałą opieką logopedy, która poleciła nam serię książeczek do nauki w domu "Słucham i uczę się mówić". Zaczęliśmy od samogłosek i wykrzyknien, teraz przerabiamy sylaby i rzeczowniki. I właśnie w tej nauce mamy problem, bo syn nie chce nic powtarzać, ani wcześniejszych samogłosek ani obecnych sylab nie mowa już o wyrazach. Pani logopeda mówi że u niej wymykają mu się te powtorzenia, ale też tak nie do konca...Co mogę zrobić żeby zachęcić go do tego? Zaznaczę, że gdzieś tam w trakcie dnia jak poprosze go powiedz a, o czy ba, bu, pa itp. to powtorzy a podczas nauki jest cisza, nic mu się nawet nie wymknie. Mam również pytanie co do stosowania tych 4 części sylab i rzeczowników, czy przerabiać je wszystkie na raz czy najpierw 1 część potem 2,3 i 4? Nie wiem kiedy iść dalej z materiałem bo on nie pokazuje tego co już potrafi a czego jeszcze nie. Jak proszę go o wskazanie literki czy sylabki on nie spuszcza ze mnie wzroku i wskazuje po omacku, nawet nie spojrzy w stronę tych literek....
Z góry dziękuję za odpowiedź. Tytuł: Odp: 4 latek z autyzmem nie mowi Wiadomość wysłana przez: Katarzyna Biernacka Marca 31, 2019, 09:28:10 Szanowna Pani,
w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu niezwykle istotne jest pobudzenie pracy neuronów zwierciadlanych. Aby u Synka pojawiło się naśladownictwo, należy przede wszystkim intensywnie pracować nad kontaktem wzrokowym. Synek musi patrzeć na twarz dorosłego, obserwować jego działania oraz koncentrować wzrok na materiale zadaniowym. Konkretne ćwiczenia pomagające w wypracowaniu kontaktu wzrokowego znajdzie Pani w książce Prof. J. Cieszyńskiej „Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych”. Wielu dzieciom powtarzanie ułatwiają Gesty Artykulacyjne. Więcej informacji na temat naśladownictwa, neuronów zwierciadlanych, gestów artykulacyjnych oraz kontaktu twarzą w twarz znajdzie Pani w artykułach na blogu CMK https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/ . U dzieci, które nie powtarzają pomimo konsekwentnego słuchania programu słuchowego oraz zastosowania Gestów Artykulacyjnych, konieczne może być wprowadzenie techniki Manualnego Torowania Głosek®. Listę certyfikowanych terapeutów MTG® znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl . Pozdrawiam Katarzyna Biernacka |