Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Karolina Markowska Padziernika 02, 2019, 05:08:31



Tytuł: Pytania o terapię
Wiadomość wysłana przez: Karolina Markowska Padziernika 02, 2019, 05:08:31
Dzień dobry!
Jestem na początku swojej drogi zawodowej i mam wiele wątpliwości co do terapii.
Proszę o poradę. Mam w terapii chłopca, który rozumie większość poleceń (także złozonych),
Jeśli chodzi o mowę czynną, to chłopiec potrafi nazwać większość czasowników i rzeczowników, Chłopiec buduje zdania pojedyncze nierozwinięte. W mowie dziecka występuje wiele matetez, elizji, deformacji, substytucji, czasem bywa że mowa dziecka jest zupełnie niezrozumiała. Na każdych zajęciach wykonujemy ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu.
Korzystam z chłopcem z zeszytów do nauki języka metodą krakowską, Pracujemy aktualnie nad odmianą rzeczownika w bierniku. Zastanawiam się, czy to dobry kierunek . I w jaki sposób wykorzystywać etykietki ? jakiś czas temu byłam na szkoleniu i Pani prowadząca mówiła, że czytanie globalne ma sens, kiedy wprowadzamy rzeczowniki w mianowniku. Jak pracować z etykietkami ?
Mam również pytanie o program słuchowy? Jaki program zastosować w tym przypadku? I czy mogę rownoczesnie wprowadzać symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie. K. Markowska.


Tytuł: Odp: Pytania o terapię
Wiadomość wysłana przez: Natalia Antosz Padziernika 05, 2019, 01:55:37
Pani Karolino,

oczywiście może Pani wprowadzić w plan terapii program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", ale należy to zadanie zlecić do pracy w domu Rodzicom chłopca, aby czas na zajęciach terapeutycznych wykorzystać na inne aktywności. Chłopiec musi słuchać koniecznie w słuchawkach, ok. 30 min. dziennie (oczywiście nie ciągiem, lecz w kilku sesjach, aby słuchanie było aktywne). Chłopiec może słuchać już wszystkich płyt z wyjątkiem części "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", ponieważ etap powtarzania jest już za nim. Napisała Pani, iż chłopiec rozumie polecenia i buduje zdania, jednak nie udzieliła Pani informacji, czy rozumie konkretne pytania. Np. do zdania: KUBA JE BUŁKĘ zadajemy nastepujące pytania: Kto? (Kuba) Co robi? ( je) Co? (bułkę). Jeśli np. na pytanie Co robi? chłopiec odpowie JE BUŁKĘ, wówczas nie mamy pewności, czy jego rozumienie nie opiera się tylko na rozumieniu w kontekście. Dlatego należy ćwiczyć rozumienie konkretnych pytań. Informacje jak programować język u dziecka znajdzie Pani w publikacji: Z. Orłowskiej- Popek, pt."Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących " Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących". Znajdzie tam Pani również przykłady zdań i formy ich opisu. Tak jak Pani zauważyła, etykietujemy tylko rzeczowniki w mianowniku (nazwy członków rodziny, zabawki, pojazdy) oraz czasowniki w 3.  os. l. poj. Rzeczowniki zapisujemy czarnym kolorem, czcionką bezszeryfową, majuskułą, natomiast czasowniki kolorem czerwonym, również majuskułą i czcionką bezszeryfową. Oczywiście na każdych zajęciach należy wprowadzać symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania, zaczynamy od samogłosek. Konkretne informacje dotyczące nauki czytania i jej poszczególnych etapów wprowadzania znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńska "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci", w rozdzialne 'Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania". Proszę pamiętać, iż terapia prowadzona MK musi być kompleksowa i musi stymulować wszystkie funkje poznawcze dziecka.

Pozdrawiam serdecznie,
Natalia Antosz