Tytuł: Chłopiec 2,7 w trakcie diagnozy - jak zacząć z nim pracować? Wiadomość wysłana przez: aniasarah Stycznia 01, 2020, 06:43:20 Witam serdecznie,
Mój synek 2,7 lat ma opóźniony rozwój mowy, nasladuje zwierzęta, mowi mama, dadać (tata) , mniam mniam, emi (siostra Emilka), lala, ba, ał, baba, nie, je i kilka wyrażeń w swoim jezyku (łał na duże, pipi małe, iii zając, łu samolot, brumbi samochód) Laczy to w zdania typu: dadać ał nie (tatę nie boli). Zna i powtarza samogloski. Synek dobrze funkcjonuje, ale ma sztywnosci w zachowaniu, panicznie boi sie psów, jest głośny jak jest coś nie po jego mysli, nie zawsze bierze udział w zabawach/ pracach technicznych w żłobku. Ma trudności ze zmianami, nowymi osobami, nowym otoczeniem. W niemowlectwie miał obniżone i wzmożone napiecie mięśniowe. W osrodku, do którego chodzilismy na rehabilitację zatrzymali nas kiedy synek już normalnie chodził, biegał i skakał. Chodzimy na spotkania z logopeda i psychologiem. W lutym otrzyma diagnozę autyzm dzieciecy i orzeczenie itp. Zainteresowała mnie metoda krakowska, aby pomóc synkowi w rozwoju mowy, zebym mogla go lepiej rozumieć, tez skąd biorą się te sztywnosci w zachowaniu, ze chce rzeczy ulozone po swojemu, skąd ten lęk przed psami. Od czego mogę zacząć ćwiczenia z nim w domu. Dziękuję z góry za odpowiedź. Tytuł: Odp: Chłopiec 2,7 w trakcie diagnozy - jak zacząć z nim pracować? Wiadomość wysłana przez: Aleksandra Chmielewska Stycznia 15, 2020, 10:31:14 Dzień dobry, Pani Aniu.
Cieszę się, że postanowiła Pani rozpocząć stymulację rozwoju Synka. Aby wspomóc naukę powtarzania i rozumienia nowych słów, zachęcam Panią do rozpoczęcia pracy z programem słuchowym Słucham i uczę się mówić wyd. Arson części Sylaby i rzeczowniki 1-4 oraz Sylaby i czasowniki liczba pojedyncza (z uwagi na fakt, że Synek powtarza samogłoski oraz wyrażenia dźwiękonaśladowcze pomijamy te części programu). Słuchamy około 15-20 minut dziennie w kilku sesjach, koniecznie w słuchawkach. Ponadto zachęcam Panią do zabawy z Synkiem opartej na naśladowaniu czynności i wykonywaniu poleceń (usypianie/karmienie/pojenie lali, jeżdżenie autem itp.). W jej czasie komentujemy to, co robimy, nazywamy czynności (3 osoba liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. śpi, siedzi, je, pije) oraz opowiadamy, budujemy proste zdania (Lala śpi./ Miś pije. Mama je.) i zachęcamy Synka do ich powtarzania. W ten sam sposób komentujemy także codzienne czynności wykonywane przez dziecko oraz w jego towarzystwie. Polecam także zapoznanie się z książką prof. J. Cieszyńskiej i prof. M. Korendo, pt. "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia". Opisane w niej zostały ćwiczenia i zabawy, które pozytywnie wpływają na rozwój wszystkich dzieci - w przypadku deficytów pozwalają je wyrównać, a w przypadku prawidłowego rozwoju dodatkowo go stymulują. Pomoże ona także ustalić, na jakim etapie rozwoju jest Pani Synek i pozwoli na wybór odpowiednich dla niego ćwiczeń. Życzę owocnej pracy oraz pozdrawiam Aleksandra Chmielewska |