Tytuł: 2-letnie dziecko nie mówi, nie gaworzyło Wiadomość wysłana przez: Sunshine22 Grudnia 27, 2020, 10:04:24 Dobry wieczór, jestem mamą 2 latki. Od wczesnych miesięcy życia mojej córki byłam zaniepokojona jej rozwojem mowy. Córka nigdy nie gaworzyła, jednak pediatrzy zawsze mówili, że to wynik szybkiego rozwoju sprawności fizycznej. Mimo to na własną rękę wprowadziłam w naszym domu zasady, które miały jej pomóc - brak telewizji, tabletów, zabawek grających, karmienie piersią a po 6 miesiącu życia bidon ze słomką i wiele innych. Czytamy ogrom książek i od momentu jak skończyła rok chodzimy do logopedy. Córka wszystko rozumie, mamy super kontakt, jest bardzo uczuciowa, zna literki choć nie umie ich wypowiedzieć. Obecnie mówi kilka słów mama, tata, Baba, da, ba, mniam. To zdecydowanie za mało jak na jej wiek. Każdego dnia w formie zabawy staram się jak najwięcej ćwiczyć. Bardzo chciałabym jej pomóc, ponieważ często zdarza się, że nie mogę zrozumieć czego dokładnie chce i wtedy strasznie rozpacza (zakrywa twarz, opuszcza głowę i płacze). Chce dodatkowo zacząć stymulację dziecka metodą krakowską, od czego warto zacząć?
Tytuł: Odp: 2-letnie dziecko nie mówi, nie gaworzyło Wiadomość wysłana przez: Elena Palinciuc-Dudek Stycznia 04, 2021, 09:46:36 Szanowna Pani,
warto zacząć od znalezienia terapeuty, który będzie czuwał na rozwojem mowy, a także nad rozwojem poznawczym Pani córeczki. Listę terapeutów znajdzie Pani na http://www.szkolakrakowska.pl Z pewnością warto wprowadzić program słuchowy, którego dziecko powinno słuchać codziennie, koniecznie na dużych słuchawkach. To, od której części programu należy zacząć, zadecyduje terapeuta po spotkaniu z dzieckiem "twarzą w twarz". Należy prowadzić z dzieckiem dziennik wydarzeń. Polecam artykuł prof. J. Cieszyńskiej na ten temat: https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/dziennik-wydarzen-jako-technika-budowania-komunikacji-jezykowej/ Trzeba rozpocząć wczesną naukę czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną (nie literkami!!!). Polecam "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej oraz "Moje sylabki" A. Fabisiak-Majcher i E. Ławczys. Należy również wprowadzić następujące ćwiczenia: pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, stymulujące mechanizmy językowe, sekwencji słuchowych oraż grafopercepcji. Polecamy również turnusy prowadzone przez Centrum Metody Krakowskiej. Informacji o turnusach udziela Dominika Kowalik. Pozdrawiam serdecznie Elena Palinciuc-Dudek |