Tytuł: Pytania o terapię? Wiadomość wysłana przez: JorgeDamien Stycznia 11, 2021, 12:21:20 Dzień dobry!
Jestem na początku swojej drogi zawodowej i mam wiele wątpliwości co do terapii. Proszę o poradę. Mam w terapii chłopca, który rozumie większość poleceń (także złozonych), Jeśli chodzi o mowę czynną, to chłopiec potrafi nazwać większość czasowników i rzeczowników, Chłopiec buduje zdania pojedyncze nierozwinięte. W mowie dziecka występuje wiele matetez, elizji, deformacji, substytucji, czasem bywa że mowa dziecka jest zupełnie niezrozumiała. Na każdych zajęciach wykonujemy ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu. Korzystam z chłopcem z zeszytów do nauki języka metodą krakowską, Pracujemy aktualnie nad odmianą rzeczownika w bierniku. Zastanawiam się, czy to dobry kierunek . I w jaki sposób wykorzystywać etykietki ? jakiś czas temu byłam na szkoleniu i Pani prowadząca mówiła, że czytanie globalne ma sens, kiedy wprowadzamy rzeczowniki w mianowniku. Jak pracować z etykietkami ? Tytuł: Odp: Pytania o terapię? Wiadomość wysłana przez: olababilec Stycznia 14, 2021, 06:24:55 Dzień dobry,
nauka czytania globalnego a programowanie języka, to dwie odmienne sprawy. Jeśli uczycie się czytać i jesteście na początku drogi w czytaniu, zachęcam do podpisywania etykietkami rzeczowników i czasowników, których pisownia jest trudniejsza, tj. np nie składa się jedynie z sylab otwartych, których uczymy na początku. Proponuję wybrać takie wyrazy, które będą bliskie dziecku, a które umożliwią nam budowanie zdań, np. idzie, jedzie, śpi, pije, je/ sok, jajko, mleko, chleb, ser/ mama, tata, baba. Ucząc tych wyrazów globalnie, dziecko będzie mogło czytać coraz to więcej nowych zdań, a to zachęci je do dalszej nauki. Jeśli zaś idzie o odmianę rzeczownika, to jeśli dziecko poprawnie używa rzeczowników w Mianowniku, kolejnym etapem będzie Dopełniacz - albo równolegle z Mianownikiem, a następnie Biernik, później Miejscownik, Narzędnik, Celownik. Jesli chodzi o programowanie języka, polecam pozycję Z.Orłowska –Popek , Praca nad budowaniem systemu językowego u niesłyszących dzieci z implantem ślimakowym , [w;]Zagadnienia mowy i myślenia ,M .Michalik ,A .Siudak (red .), Kraków 2010 Z poważaniem, Aleksandra Babilec |