Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Raftar Marca 03, 2021, 10:54:20



Tytuł: jak "ruszyc" mowę 20 miesiecznego dziecka?
Wiadomość wysłana przez: Raftar Marca 03, 2021, 10:54:20
dzien dobry,
Jestem mama 20 miesiecznego chlopca. Na ten moment mowi ze zrozumieniem - mama, tata, baba, dziadu, mniam mniam, nie ma, akuku, bam, bum, be, probuje powiedziec Asia (na ciocie - wychodzi mu Aja), nasladuje rozne odglosy z zewnatrz (klakson itp), nasladuje zwierzatka - mu, me, be, koko, plum plum, uhu, miau, hau, sss, iha, io i pewnie cos tam jeszcze by sie znalazlo.
Nasladowanie samoglosek i zwierzat ruszylo po sluchaniu plyt. na tem moment duzo mowie do synka, wolniej, czasem sylabizuje, sluchamy teraz rzeczowniki cz 1,2,3,4 oraz czasowniki l.poj. ale prob powtarzania brak. Co jeszcze moge zrobic by mowa ruszyła? Obserwujemy synka pod katem spektrum ale na razie diagnozy brak.
Prosze o pomoc.
Z gory dziekuje.


Tytuł: Odp: jak "ruszyc" mowę 20 miesiecznego dziecka?
Wiadomość wysłana przez: Małgosia Marca 08, 2021, 12:36:14
Dzień dobry,

Oprócz programu słuchowego, do którego słuchania zachęcam systematycznie w dalszym ciągu oczywiście zachęcam do rozpoczęcia nauki czytania metodą Symultaniczno-sekwencyjną. Na początek świetnie sprawdzi się pomoc "Czytanie przez naśladowanie" z naszego wydawnictwa (https://centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/cwiczenia/czytanie-przez-nasladowanie-107.html).

Oprócz tego, zachęcam do wprowadzenia ćwiczeń ogólnorozwojowych (poziom trudności dobieramy do umiejętności dziecka), mogą to być na przykład:
- ćwiczenia kategoryzacji atematycznej (sortowanie elementów wg koloru, kształtu, wielkości) i tematycznej - np. lale/piłki (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/kategoryzacje-jedna-pomoc-wiele-cwiczen/),
- ćwiczenia sekwencji wzrokowych (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/czym-sa-sekwencje/) i słuchowych (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/werbalna-pamiec-sluchowa/)
- ćwiczenia szeregowania elementów (https://centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/cwiczenia/szeregi-54.html),
- ćwiczenia pamięci symultanicznej (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/cwiczenia-pamieci-2/) i sekwencyjnej (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/cwiczenia-pamieci-3/),
- układanki lewopółkulowe - odwzorowywanie układu klocków,
- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (składanie obrazków pociętych na części, dokładanie fragmentu do całości, ćwiczenia identyfikacji obrazków i in.),
- ćwiczenia zabawy tematycznej (np. u fryzjera, w restauracji, dom oraz proste czynności wykonywane na lali/misiu - czesanie, pojenie, karmienie itp.).

Życzę owocnej pracy,
Małgosia Lasak