Tytuł: Bliźnięta 2l8m czy to autyzm? Wiadomość wysłana przez: atsorp Kwietnia 23, 2021, 05:07:08 Dzień dobry, jestem mamą bliźniąt - chłopca i dziewczynki. Martwi mnie rozwój syna i jesteśmy już pod opieką poradni. Niestety ale przez pandemię musimy czekać bardzo długo na wizytę i dlatego zwracam się do Państwa.
Zachowania które mnie nie niepokoją to rozwój motoryczny który nie jest zaburzony. Syn sam je posiłki i pije z kubka. Pokazuje palcem. Patrzy się w kierunku gdzie mu się wskaże coś ciekawego lub odwraca sie tam gdzie się spojrzy. Umie pare słów pojedynczych i zdania z 2 słów np. Nie ma, daj to. Nie jest agresywny. Lubi się przytulać i dawać buzi. Jest spokojny i ciekawy świata. Nie izoluje się od dzieci i dorosłych. Ale tez nie tworzy z nimi głębokiej wiezi (pomacha ręką ale nie zabiega o większy kontakt). W żłobku nie było żadnych negatywnych uwag. Potrafi ubrać bluzkę ( trzeba czasem mu pomóc przecisnąć głowę przez otwór). Bardzo lubi jak mu czytam książeczki, wybiera książkę i idzie do mnie aby mu poczytać. To co mnie niepokoi to opóźnienie mowy, nie zbyt duże zabieganie o uwagę ( owszem pokazuje cos palcem typu samolot na niebie, księżyc podczas dnia), kontakt wzrokowy jest mniejszy niz u siostry, w przypadku osob których nie zna ma mały kontakt. Odnośnie osób nieznajomych potrafi je zignorowac lub się zainteresować tylko trochę. Potrafi sam się sobą zająć, bawić sie samemu. Nie odrzuca mnie podczas zabawy, normalnie sie z nim bawię albo on z siostrą ale też mnie do zabawy za bardzo nie zaprasza. Potrafi być obojętny. Zbadalismy słuch i badanie nie wykazało nieprawidłowości. Wdrożyłam książki stymulujące "słucham i uczę się mówić " synek bardzo lubi z nimi pracować. Czy powinnam się niepokoić, że możemy mieć do czynienia z autyzmem? Tytuł: Odp: Bliźnięta 2l8m czy to autyzm? Wiadomość wysłana przez: Elena Palinciuc-Dudek Kwietnia 26, 2021, 10:25:26 Szanowna Pani,
warto udać się do specjalisty, który oceni rozwój dziecka i udzieli zaleceń dotycżących pracy z synkiem. Listę terapeutów pracujących Metodą Krakowską znajdzie Pani na http://www.szkolakrakowska.pl/ W Centrum Metody Krakowskiej w Krakowie jest możliwość przeprowadzenia diagnozy dziecka. Informacji udzieli Magda Rolińska. Zapraszamy również na intensywną pracę w ramach turnusu. Nie sposób przeprowadzić diagnozy dziecka jedynie na podstawie Pani opisu. Dziecko powinno słuchać systematycznie programu słuchowego na dużych słuchawkach. Terapeuta poradzi Pani od której części należy zacząć. Należy wyłączyć TV, bajki na komputerze, smatfonie lub w telewizji zamienić na książeczki, zabrać dziecku grające zabawki, książeczki, które wydają różne dźwięki. Zachęcam do prowadzenia dziennika wydarzeń. Na naszym blogu znajdzie Pani artykuły o budowaniu komunikacji językowej za pośrednictwem dziennika wydarzeń. Należy wprowadzić wczesną naukę czytania metodą Symultaniczno-sekwencyjną. Polecam pomoc "Czytanie przez naśladowanie" z naszego wydawnictwa (https://centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/cwiczenia/czytanie-przez-nasladowanie-107.html). Poza tym warto wprowadzić ćwiczenia ogólnorozwojowe. Sporo ćwiczeń znajdzie Pani we Wczesnej interwencji terapeutycznej J. Cieszyńskiej i M. Korendo. Proszę tylko pamiętać, że nie kierujemy się wiekiem metrykalnym dziecka, tylko umiejętnościami. Z pozdrowieniami Elena Palinciuc-Dudek |