Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Inne => Wątek zaczęty przez: wiosna Marca 29, 2010, 08:03:16



Tytuł: zaburzenia wyższych funkcji słuchowych
Wiadomość wysłana przez: wiosna Marca 29, 2010, 08:03:16
Pani Profesor
Coraz częściej pojawiają się dzieci z diagnozą niedosłuchów centralnych. Prócz tego rodzice oczekują konkretnej terapii pedagogicznej i logopedycznej. Moje pytanie brzmi: Na czym ma polegać ta "specjalistyczna" pomoc? Czy wiedza jaką zdobywa się na studiach UP w Krakowie wystarcza? Przeczytałam, że terapia ma polegać na rozumieniu mowy w hałas (redundancja), treningu szybkich reakcji itp. Nie mam tu na myśli Tomatisa, ale to co można zrobić z dzieckiem w gabinecie i w domu.


Tytuł: Odp: zaburzenia wyższych funkcji słuchowych
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Marca 29, 2010, 10:11:31
Szanowna Pani, dzieci z tzw. "zaburzeniami centralnymi" kiedyś były diagnozowane jako dzieci z afazją. Dla logopedy najistotniejsza jest odpowiedź na pytanie "Jak można pomóc dziecku w opanowaniu systemu językowego?".
Podczas zajęć prowadzonych w ramach studiów logopedycznych w UP określamy sposoby i etapy terapii, naśladując rozwój mowy dziecka. Najważniejsza jest stymulacja słuchowa, bowiem dziecko najpierw musi mieć ułatwioną percepcję informacji językowych, a dopiero potem możemy tę percepcję utrudniać (np. słuchanie w hałasie).
Zachęcam do korzystania z programu "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl)  - ważne, by dziecko słuchało w słuchawkach, codziennie, minimum 15 minut.
Terapia ta pozwala uczyć się mózgowi słuchowych modeli sylab i słów, a także jest doskonałym treningiem dla dzieci nadwrażliwych słuchowo. Specyfika tego programu polega na przedłużonym czasie trwania sylaby, jednoczesnej stymulacji wzrokowej i uruchomieniu naśladownictwa.

Bardzo serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Tytuł: Odp: zaburzenia wyższych funkcji słuchowych
Wiadomość wysłana przez: wiosna Marca 31, 2010, 08:32:04
Bardzo dziękuję za poprzednią odpowiedź, wiele mi wyjaśniła.
Mam jeszcze kilka pytań dotyczące dzieci starszych z niedosłuchami centralnymi.
1.Czy praca z nimi powinna głównie dotyczyć rozumienia wypowiedzi ustnych i pisemnych -jeśli tak; Co Pani poleca?
2.Co można jeszcze zrobić w zakresie percepcji słuchowej ze starszymi dziećmi?
3.Czy podłożem zaburzeń centralnych jest uszkodzenie organiczne, czy neurohormonalne (słyszałam już różne teorie)?


Tytuł: Odp: zaburzenia wyższych funkcji słuchowych
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Kwietnia 08, 2010, 08:01:43
Szanowna Pani, z dziećmi starszymi pracujemy nad rozumieniem wypowiedzi ustnych wspomagając te terapię językiem pisanym. Pismo pozwala nam zatrzymać przemijające w czasie wypowiedzi ustne, dlatego tak ważny jest zapis dialogu i dziennik wydarzeń. Starsze dzieci mogą skorzystać z programu słuchowego dotyczącego odmiany rzeczownika i czasownika oraz wyrażeń przyimkowych (www.arson.pl).
Należy, w świetle badań fMRI przyjąć, iż mamy do czynienia z mikrouszkodzeniami struktury mózgu.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska