Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Dysleksja => Wątek zaczęty przez: lunka Czerwca 03, 2012, 08:22:47



Tytuł: problemy ruchowe, z pamięcią , z wymową, dwuręczność
Wiadomość wysłana przez: lunka Czerwca 03, 2012, 08:22:47
Mam problem z pięcioletnim synem.
Od pierwszych miesięcy jego życia zauważyłam, ze większość rzeczy robi lewą ręką.
Gdy zaczęliśmy przygody z kredkami zupełnie nieświadomie pokazywałam mu jak należy je trzymać i robiliśmy to prawą rączką.
Później zwróciłam uwagę, że koloruje raz prawą a raz lewą. Czasem obrazek z prawej malował prawą a z lewej lewą.
Teraz wyraźniej widać, ze ładniej koloruje prawą.
Nigdy jednak nie naciskałam na niego, by rysował prawą rączką.
Ponadto synek jest mało sprawny ruchowo, ma słabą koordynację.
Może wynika to z tego,że ponad pół roku nosił poduszkę Frejki ze względu na dysplazję stawu biodrowego, czyli non stop leżał na pleckach, mało się ruszał, późno zaczął chodzić.
Proste doświadczenie, o którym słyszałam to obserwacja oka, nogi, ucha.
Jaki wynik- piłkę kopie prawą nogą, przykłada lupę do lewego oka i nadstawia prawe ucho.
Dodam, że jego tatuś był leworęczny, ale go przestawiono.

Synek ma tez problemy z wymową głosek k - g, w. Ma niewielki zasób słów, słabo przyswaja nowe, przekręca wyrazy- np. ja by chciałem,

Mam więc pytanie- co z tym fantem zrobić?
Planuję wizytę w poradni, ale po wakacjach.
Jakie mogą być konsekwencje takiego stanu rzeczy?
Czy sama mogę jakoś zadziałać?


Tytuł: Odp: problemy ruchowe, z pamięcią , z wymową, dwuręczność
Wiadomość wysłana przez: Marta Lipca 22, 2012, 10:55:55
Szanowna Pani, przede wszystkim należy ostatecznie ustalić, którą rękę preferuje Synek i tę zacząć konsekwentnie stymulować, nie pozwalając na oburęczność. Dopóki będą występowały zachowania oburęczne, dziecko może mieć trudności z budowaniem systemu językowego, emocjami, sekwencyjnym działaniem. W konsekwencji grozi to problemami dyslektycznymi. Należy także jak najszybciej rozpocząć naukę czytania sylabami według programu prof. J. Cieszyńskiej "kocham czytać" (www.we.pl) oraz A. Fabisiak-Majcher i E. Szmuc "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com). Konieczna jest stymulacja grafopercepcji i małej motoryki (A. Bala, Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu, www.arson.pl) oraz ćwiczenia sekwencji. Opisy ćwiczeń znajdzie Pani w książce J. Cieszyńskiej, M.Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl). Proszę nie czekać z rozpoczęciem ćwiczeń, opisane przez Panią problemy świadczą o dużym zagrożeniu dysleksją. Proszę też jak najszybciej udać się do logopedy - dziecko pięcioletnie już dawno powinno prawidłowo artykułować głoski k-g.

Pozdrawiam.

Marta Korendo



Tytuł: Odp: problemy ruchowe, z pamięcią , z wymową, dwuręczność
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Lipca 25, 2012, 08:20:22
Szanowna Pani dr Marta Korendo przebywa na urlopie. Odpowie na pytanie po powrocie, za około 10 dni.
sSerdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska