Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Wczesna Stymulacja => Wątek zaczęty przez: Gringusia Wrzenia 28, 2020, 12:41:45



Tytuł: Brak kontaktu z niemowlakiem obawy
Wiadomość wysłana przez: Gringusia Wrzenia 28, 2020, 12:41:45
Witam serdecznie ,
Trafiłam na to forum szukając odpowiedzi na niepokojące mnie pytania związane z moja 5 i pół tygodniowa córeczka .
Otóż wg mnie córka nie nawiązuje kontaktu lub nawiązuje bardzo mały kontakt z osobami nie reaguje na mój glos chodzi mi tu gdy do niej mówię z boku wołam lub coś opowiadam (gdy mnie słyszy w oddali płacze ale odbieram to jak nawoływanie do piersi )
Jest na piersi większość czasu na niej śpi , przy zmienianiu pieluszki lub przebieraniu bardzo płacze natomiast ciepła kąpiel ja relaksuje , mam wrażenie ze nic nowego się nie dzieje z dnia na dzień nie widzę poprawy , wyczytałam w internecie , ze mogą to być objawy autyzmu wczesnodzieciecego , szukam porady gdyż moja położna i każdy w otoczeniu twierdzi ze uczepiłem się dziecka i powinnam dać mu czas a ja czuje ze jest coś nie tak jestem załamana. Jeżeli jest możliwość pomocy dziecku na tym etapie to chciałabym to zrobić już . Proszę o poradę mieszkam w Niemczech nie wiem do jakiego specjalisty się udać , czy tez będąc w Polsce mogę również się gdzieś zgłosić , co powinnam robić żeby dziecku pomoc . Proszę o zrozumienie i pomoc


Tytuł: Odp: Brak kontaktu z niemowlakiem obawy
Wiadomość wysłana przez: Aleksandra Chmielewska Wrzenia 29, 2020, 08:46:11
Dzień dobry, opisane przez Panią objawy nie pozwalają na ocenę rozwoju Pani Córeczki. Nie należy jednak bagatelizować Pani niepokoju i warto skonsultować martwiące Panią objawy i poszukać przyczyny drażliwości dziecka. W związku z tym zachęcam Panią do kontaktu ze specjalistą wczesnej interwencji logopedycznej (logopeda lub neurologopeda pracujący z Maluszkami), który oceni, czy Córeczka prawidłowo nawiązuje kontakt oraz poszuka przyczyny „nadużywania” piersi. Może Pani skorzystać z diagnozy w Centrum Metody Krakowskiej (w Krakowie). Informacji na temat takiej wizyty udzieli p. Magdalena Rolińska (numer telefonu: 518-404-155).
Ponadto zachęcam Panią do samodzielnego stymulowania rozwoju Córeczki. Aby ułatwić jej skupianie wzroku na Pani twarzy, warto zadbać o jakiś wyrazisty, kontrastujący akcent w jej obrębie (np. kolorowa czapka, która stworzy kontrast z jasną skórą na czole, usta pomalowane na intensywny kolor, wyraźne oprawki okularów).  Zachęcam do częstych prób nawiązywania kontaktu wzrokowego (Córeczka powinna być wówczas nakarmiona i przewinięta). Jednocześnie mówimy wtedy do dziecka i czule się uśmiechamy, należy próbować różnych sposobów komunikacji: łagodnego mówienia, śpiewania, wokalizowania samogłosek oraz sylab. Szczególnie wokalizowanie jest ważne dla stymulacji głużenia i gaworzenia, jeżeli dziecko powie jakiś dźwięk, powtarzamy go i oczekujemy kolejnej realizacji (dialogowanie z dzieckiem).
Więcej ćwiczeń i wskazówek znajdzie Pani w książce prof. J. Cieszyńskiej i prof. M. Korendo, pt. "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia". Opisane w niej zostały ćwiczenia i zabawy, które pozytywnie wpływają na rozwój wszystkich dzieci - w przypadku deficytów pozwalają je wyrównać, a w przypadku prawidłowego rozwoju dodatkowo go stymulują.
Serdecznie pozdrawiam
Aleksandra Chmielewska