Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Zaburzony rozwój mowy => Wątek zaczęty przez: JackLeach Marca 09, 2021, 11:09:40



Tytuł: 2-latek mówi swoim jezykiem?
Wiadomość wysłana przez: JackLeach Marca 09, 2021, 11:09:40
Dzień dobry, syn za miesiąc skończy 2 łatka i według mnie ma bardzo uboga mowę. Syn "mowi" bardzo dużo, niemal nieustannie ale to jest coś w stylu " aaa Tata budatama mama Tata aaa " dla nas nic nie znaczący zlepek głosek. Mówi pojedyncze słowa: mama, Tata, bacia  (babcia) daj buty, kaka (bajka) didi (smoczek) ci ci (kot) na konia praska, ciuch ciuch, tato (traktor) kała (koparka) ciała  (smieciara) dzidzi (dzieci) i nazywa 4 postaci z bajki .Nie buduje zwrotów. Jak coś chce to mówi daj albo "eeee". Uwielbia rysować. Układa autka w rzędzie albo w kole albo jedno na drugim. Bardzo lubi klocki oraz oglądanie książeczek. Jak mogę stymulować jego mowę aby zaczął mówi po naszemu?


Tytuł: Odp: 2-latek mówi swoim jezykiem?
Wiadomość wysłana przez: olababilec Marca 21, 2021, 02:28:57
Dzień dobry,

W pierwszej kolejności zachęcam do konsultacji ze specjalistą, który oceni rozwój dziecka i dobierze odpowiednie ćwiczenia. Listę terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

W czasie oczekiwania na wizytę, należy  samodzielnie zacząć działać. W pierwszej kolejności położyć nacisk na umiejętnośc naśladowania.  Zachęcam do wspólnego, aktywnego czytania książek, wskazywania paluszkiem elementów, o które pytamy. Ponadto, zachęcam do zabawy z Synkiem opartej na naśladowaniu czynności i wykonywaniu poleceń (usypianie/karmienie/pojenie lali/misia, jeżdżenie autem itp.). W  trakcie zabawy komentujemy to, co robimy, czyli nazywamy czynności (3 osoba liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. śpi, siedzi, je, pije) oraz opowiadamy, budujemy proste zdania (Lala śpi./ Miś pije. Mama je.) i zachęcamy dziecko do ich powtarzania.

Aby wspomóc naukę powtarzania i rozumienia nowych słów, zachęcam również do rozpoczęcia pracy z programem słuchowym „Słucham i uczę się mówić” wyd. Arson, części: Samogłoski i wykrzyknienia oraz Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Słuchamy , koniecznie w słuchawkach.

Pomysłów na ćwiczenia i zabawy z dzieckiem można szukać  w publikacjach profesor Jagody Cieszyńskiej-Rożek z serii "Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego"  w częściach "Słuch", "Wzrok", "Ruch" (https://sklep.centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/zestawy/zestaw-sluch-wzrok-ruch-174.html) oraz w publikacji profesor Jagody Cieszyńskiej-Rożek i profesor Marty Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia".

Bardzo proszę też o niepuszczanie dziecku bajek w telewizji czy na tablecie/laptopie.

Serdecznie pozdrawiam,

Aleksandra Babilec