Wróć do strony głównej.
Padziernika 20, 2019, 10:45:01 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : Padziernika 15, 2019, 08:05:33  
Zaczęty przez Sylwia.sylvia - Nowe: wysłane przez Sylwia.sylvia
Dzień dobry ,
Bardzo dziękuje za odpowiedz .
Byliśmy wczoraj na zajęciach z naszym terapeutą i Adaś otrzymał wiele pochwal. Według Pani terapeutki pracuje zdecydowanie lepiej, pięknie skupia wzrok na ćwiczeniach , radośnie powitał panią i wysiedział w skupieniu całe 1,5 h przy stoliku :-) teraz czekamy na diagnozę u Pani profesor , w międzyczasie pracując z synkiem w domu .

Pozdrawiam serdecznie Sylwia

 2 
 : Padziernika 05, 2019, 01:55:37  
Zaczęty przez Karolina Markowska - Nowe: wysłane przez Natalia Antosz
Pani Karolino,

oczywiście może Pani wprowadzić w plan terapii program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", ale należy to zadanie zlecić do pracy w domu Rodzicom chłopca, aby czas na zajęciach terapeutycznych wykorzystać na inne aktywności. Chłopiec musi słuchać koniecznie w słuchawkach, ok. 30 min. dziennie (oczywiście nie ciągiem, lecz w kilku sesjach, aby słuchanie było aktywne). Chłopiec może słuchać już wszystkich płyt z wyjątkiem części "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", ponieważ etap powtarzania jest już za nim. Napisała Pani, iż chłopiec rozumie polecenia i buduje zdania, jednak nie udzieliła Pani informacji, czy rozumie konkretne pytania. Np. do zdania: KUBA JE BUŁKĘ zadajemy nastepujące pytania: Kto? (Kuba) Co robi? ( je) Co? (bułkę). Jeśli np. na pytanie Co robi? chłopiec odpowie JE BUŁKĘ, wówczas nie mamy pewności, czy jego rozumienie nie opiera się tylko na rozumieniu w kontekście. Dlatego należy ćwiczyć rozumienie konkretnych pytań. Informacje jak programować język u dziecka znajdzie Pani w publikacji: Z. Orłowskiej- Popek, pt."Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących " Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących". Znajdzie tam Pani również przykłady zdań i formy ich opisu. Tak jak Pani zauważyła, etykietujemy tylko rzeczowniki w mianowniku (nazwy członków rodziny, zabawki, pojazdy) oraz czasowniki w 3.  os. l. poj. Rzeczowniki zapisujemy czarnym kolorem, czcionką bezszeryfową, majuskułą, natomiast czasowniki kolorem czerwonym, również majuskułą i czcionką bezszeryfową. Oczywiście na każdych zajęciach należy wprowadzać symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania, zaczynamy od samogłosek. Konkretne informacje dotyczące nauki czytania i jej poszczególnych etapów wprowadzania znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńska "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci", w rozdzialne 'Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania". Proszę pamiętać, iż terapia prowadzona MK musi być kompleksowa i musi stymulować wszystkie funkje poznawcze dziecka.

Pozdrawiam serdecznie,
Natalia Antosz

 3 
 : Padziernika 05, 2019, 01:37:02  
Zaczęty przez Sylwia.sylvia - Nowe: wysłane przez Natalia Antosz
Pani Sylwio,

cieszę się bardzo, bo widzę, że od ostatniej wiadomości, którą miałam okazję czytać, Adaś zrobił postepy. Proszę się nie zniechęcać, jeśli zdobywanie pewnych umiejętności trwa dłużej niż Pani zakładała lub pojawią się zachowania manipulacyjne Synka, tylko ćwiczyć dalej. Cieszę się, że udało Wam się umówić na diagnozę  do Profesor Korendo. Pan Profesor po obejrzeniu Adasia udzieli Pani merytorycznych wskazówek, wskaże drogę dalszej pracy i udzieli informacji, czy warto dalej diagnozować Synka. Prawidłowe reagowanie na zabawy stereotypowe Adasia, czyli przerywanie ich i proponowanie innej aktywności, daje szanse na ich wyciszenie w przyszłości, o ile rozumienie jezyka i posługiwanie się nim zostaną skierowane na właściwe tory rozwoju.

Pozdrawiam ciepło i razem z Olą trzymam mocno kciuki,
Natalia Antosz

 4 
 : Padziernika 02, 2019, 05:08:31  
Zaczęty przez Karolina Markowska - Nowe: wysłane przez Karolina Markowska
Dzień dobry!
Jestem na początku swojej drogi zawodowej i mam wiele wątpliwości co do terapii.
Proszę o poradę. Mam w terapii chłopca, który rozumie większość poleceń (także złozonych),
Jeśli chodzi o mowę czynną, to chłopiec potrafi nazwać większość czasowników i rzeczowników, Chłopiec buduje zdania pojedyncze nierozwinięte. W mowie dziecka występuje wiele matetez, elizji, deformacji, substytucji, czasem bywa że mowa dziecka jest zupełnie niezrozumiała. Na każdych zajęciach wykonujemy ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu.
Korzystam z chłopcem z zeszytów do nauki języka metodą krakowską, Pracujemy aktualnie nad odmianą rzeczownika w bierniku. Zastanawiam się, czy to dobry kierunek . I w jaki sposób wykorzystywać etykietki ? jakiś czas temu byłam na szkoleniu i Pani prowadząca mówiła, że czytanie globalne ma sens, kiedy wprowadzamy rzeczowniki w mianowniku. Jak pracować z etykietkami ?
Mam również pytanie o program słuchowy? Jaki program zastosować w tym przypadku? I czy mogę rownoczesnie wprowadzać symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie. K. Markowska.

 5 
 : Padziernika 02, 2019, 08:03:18  
Zaczęty przez Sylwia.sylvia - Nowe: wysłane przez Sylwia.sylvia
Dzień dobry ,
Pani Aleksandro ,
Serdecznie dziękuje za obszerną i wyczerpującą odpowiedz .
Zaopatrzymy się zatem w kolejne części z serii do słuchania. Spróbujemy dziś, zgodnie z Pani wskazówkami przeprowadzić sprawdzian „rozumienia” :-)
Zauważyłam jeszcze jedną prawidłowość . Adaś oprócz ewidentnych deficytów w rozwoju jest chłopcem przekornym. To, zakładam, jest już cechą jego charakteru , a nie skutkiem zaburzeń . Adaś potrafi nie reagować na imię, ale praktycznie w każdym przypadku reaguje na wypowiadany przeze mnie zakaz . Wyglada to w sposób następujący : synek na przykład stuka klockami o podłogę , ja z drugiego końca mieszkania mówię do niego , aby nie stukał . Adaś zawsze szuka mnie wzrokiem i z łobuzerskim uśmiechem zaczyna stukać patrząc mi w oczy . Ostatnio upodobał sobie ciągniecie mnie za włosy dla zabawy . Gdy na spacerze zmęczył się powiedziałam , ze wezmę go na rece , tylko żeby nie ciągnął mamy za włosy . I w tym momencie znów pojawia się ten szelmowski uśmiech i wyciąga rączki do moich włosów , żeby nabroić . Przykładów takich łobuzerskich zachowań mam jeszcze więcej , oczywiście nie pochwalam tego typu zachowań , ze synek robi wszytsko na przekór, ale jednocześnie cieszy mnie to , ze on jednak coś rozumie . Wydaje mi się , ze rozumie jednak więcej nic zakładam , tylko chyba nie zawsze to chce okazać .
Dużo pokazuje już palcem , wczoraj wspiął się na krzesło przy regale z książkami i pokazywał książkę , którą chciał bym mu podała .
Od września synek poszedł do żłobka , to jedyna możliwość jaką znalazłam by pogodzić pracę z opieką nad synkiem . Dostałam już sygnał od pani psycholog pracującej w żłobku, ze niepokoi ją brak integracji Adasia z dziećmi . Poleciła mi zapisanie się do poradni pedagogiczno - psychologicznej w celu przeprowadzenia diagnozy .
Jakie jest Pani zdanie na ten temat ? Ja wcześniej już zapisałam Adasia na diagnozę do profesor Marty Korendo , mamy ustalony termin w Krakowie w październiku . Czy wizyty w PPP wniosą coś nowego , czy wystarczy nam diagnoza w Państwa centrum ?
I jeszcze jedno , co bardzo mnie niepokoi . Czy te zachowania autostymulacyjne kiedyś miną , wyciszą się ? Adaś stuka wszystkim , co wpadnie mu w rece . Zawsze staram się reagować i przerywać te jego stymulacje , ale co chwila zaczyna od początku .

Pozdrawiam serdecznie i raz jeszcze dziękuje za poświęcony czas, wiedzę i ciepłe słowa
Sylwia

 6 
 : Wrzenia 28, 2019, 06:51:11  
Zaczęty przez Sylwia.sylvia - Nowe: wysłane przez Aleksandra Chmielewska
Szanowna Pani Sylwio,

na tempo oraz jakość osiąganych w terapii postępów ma wpływ wiele czynników, nie możemy zatem określić, jak szybko dzieci powinny nabywać nowe umiejętności. Proszę nie zniechęcać się zbyt wolnymi, w Pani odczuciu, postępami. W związku z tym, że zajęcia z Terapeutą będą odbywać się raz w miesiącu, konieczne jest codzienne wykonywanie ćwiczeń w domu.
Zachęcam Panią do włączenia do treningu słuchowego kolejnych płyt z serii Słucham i uczę się mówić (mianowicie części Sylaby i rzeczowniki 1-4 oraz Sylaby i czasowniki - liczba pojedyncza). Nagrania należy włączać w losowej kolejności, nie przesłuchujemy ich "od deski do deski", aby uniknąć tego, o czym Pani wspomniała - czyli uczenia się treści książeczek na pamięć. Nagrania najkorzystniej odtwarzać kilka razy dziennie w krótkich sesjach, zawsze w słuchawkach.
Bardzo dobrym sygnałem jest pojawienie się naśladownictwa. Należy je wspierać i proponować wiele interesujących dla Synka zabaw, na przykład takich, które imitują jakąś czynność (pokazujemy jak skacze żabka, jak lata samolot), możemy także włączać różne narzędzia (czesanie misia, krojenie nożykiem, stukanie młotkiem). Takie działania będą także wspierały rozwój zabawy.
Sygnalizowane przez Panią problemy z rozumieniem przekazów językowych należy pokonywać stopniowo, małymi krokami. Początkowo musi Pani ustalić które rzeczowniki oraz czasowniki rozumie Pani Synek (układamy przed dzieckiem, np. kilka zabawek - auto, lalkę, piłkę i misia, następnie mówimy: Daj auto.. Jeżeli Synek prawidłowo wybierze zabawkę, to znaczy, że rozumie ten rzeczownik. Podobnie postępujemy z czasownikami (układamy zabawkowe łóżeczko, auto, kubek i krzesło, następnie dajemy dziecku misia i mówimy: Śpi./Miś śpi.). Kiedy ustali Pani, które słowa Synek zna, łatwiej będzie Pani zaplanować, rozumienie których nowych rzeczowników i czasowników będzie Pani ćwiczyć. Zawsze wybieramy te słowa, które są bliskie dziecku, występują w jego otoczeniu i są potrzebne do jego codziennego funkcjonowania.
Ponadto polecam Pani lekturę książki prof. J. Cieszyńskiej oraz prof. M. Korendo pt. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Opisane w niej zostały ćwiczenia i zabawy, które pozytywnie wpływają na rozwój wszystkich dzieci. Należy jednak pamiętać, że przy wyborze zadań musimy kierować się poziomem osiągniętych przez dziecko umiejętności, a nie jego wiekiem metrykalnym.

Trzymam kciuki za Panią i za Adasia, przesyłam pozdrowienia
Aleksandra Chmielewska

 7 
 : Wrzenia 28, 2019, 05:47:59  
Zaczęty przez Kasiawoj@vp.pl - Nowe: wysłane przez Aleksandra Chmielewska
Szanowny Użytkowniku naszego forum,

w odpowiedzi na Twoje pytanie udostępniam link (https://centrummetodykrakowskiej.pl/faq/dlaczego-tak-wazny-jest-wczesny-wybor-dominujacej-reki-u-dziecka-dlaczego-oburecznosc-nie-jest-korzystna-dla-mojego-dziecka/).
Pod wskazanym przeze mnie adresem znajdziesz rozwinięcie interesującej Cię kwestii.

Serdecznie pozdrawiam
Aleksandra Chmielewska

 8 
 : Wrzenia 25, 2019, 11:01:12  
Zaczęty przez Kasiawoj@vp.pl - Nowe: wysłane przez nini
Hm, a ja się zastanawiam, co ma dominująca prawa ręka do małomównego dziecka?

 9 
 : Wrzenia 24, 2019, 11:32:32  
Zaczęty przez Sylwia.sylvia - Nowe: wysłane przez Sylwia.sylvia
Zapomniałam jeszcze dodać , ze byliśmy już kilka razy na zajęciach z terapeuta MK . Synek dość dobrze współpracuje , choć na cześć zadań , tych najbardziej niewygodnych dla niego , reaguje płaczem . Niestety z powodów głównie logistycznych nie damy rady jeździć na te zajęcia często . Umówieni jesteśmy z Panią terapeutka na zajęcia raz w miesiącu .

 10 
 : Wrzenia 24, 2019, 11:29:35  
Zaczęty przez Sylwia.sylvia - Nowe: wysłane przez Sylwia.sylvia
Szanowna Pani Natalio ,
Bardzo dziękuje za Pani odpowiedz .
Pracujemy z synkiem już półtora miesiąca . Bardzo lubi książeczki z serii kocham czytać oraz słuchanie w słuchawkach
Jesteśmy na etapie samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych . Synek powtarza samogłoskę i podczas słuchania (zazwyczaj już po e wie , ze za chwilkę będzie „i” i wtedy bardzo zadowolony z siebie ja wymawia. Również na stronie , na której jest „i i i” . Próbuje również mówić y podczas słuchania , ale żadnych inny h niestety nie. Podobnie nie naśladuje żadnych wyrażeń dźwiękonaśladowczych . Czy to po prawie dwóch miesiącach nie za małe postępy ?
Mówi więcej sylab , ale spontanicznie podczas dnia . Mama , dada , baba , aj-aj , drrr itp oraz samogłoski a , i , e.
Zaczął mówić świadomie mammma do mnie oraz daj , gdy coś chce . Gdy bawimy się w chowanego (chowamy pluszaka , a on szuka ) mówi zniekształcone „gdzie?” (Dziee?)
Poza tym w ulubionych książeczkach zaczął pokazywać paluszkiem wskazującym zapytany gdzie jest jakiś przedmiot . Gdy chce np picie lub jedzenie to pokazuje wtedy ale cała rączką - czy to prawidłowo ? Do tej port pokazywał tylko ręką dorosłego , a w książeczkach w ogóle .
Zaczął reagować na proste polecenia i pytania  : chodź do mamy , idziemy się kapać , idziemy na gore . Ale nadal mam wrażenie ze bardzo mało rozumie :-(
Kiedy to rozumienie mowy powinno się pojawić ? Wydaje mi się to kluczowe dla jego dalszego rozwoju .
Z zadań ładnie segreguje kolorami i kształtami , układa wieże  z klocków i kołek (w ogóle nie potrafił wcześniej tego robić ). Reaguje czasem na imię , ale nie zawsze
Zaczął naśladować , jeszcze niewiele , ale to już bardzo mnie cieSzy . Np gdy kręcę głowa i mowie nie nie nie Adaś powtarza gest (ale nie mówi ). Gdy naśladuje gest ziewania i mowie aaaaaa synek powtarzała gest i aaaaa. Już blisko jesteśmy gestu brawo brawo , ale synek jak tylko raz klaśnie w raczki to przestaje , ale pracujemy . To chyba dobry objaw , ze zaczyna naśladować prawda ?

Co mnie najbardziej niepokoi :
- dużo jest w jego zabawach autostymulacji , obecnie stuka przedmiotami . Przerywamy , ale za chwile zaczyna stukać inna zabawka lub czymkolwiek , co wpadnie mu w rece . Czy to kiedyś minie ?
- patrzy często pod katem
- mało rozumie, co do niego mówię
- nie bawi się w ogóle tematycznie . Jedyne co to czasem w normalny sposób bawi się samochodzikiem - ja puszczam do niego , on do mnie (wcześniej odwracał i kręcił kołkami )


Bardzo będę wdzięczna za jakiekolwiek sugestie i podpowiedzi , co jeszcze można zrobić by wspomóc rozwój Adasia.
Czy jego postępy nie są zbyt wolne ? Staram się pracować z synkiem minimum dwie godziny dziennie , dużo do niego mowie , opowiadam , nazywam . Dużo bawimy się , czytamy książeczki (to uwielbia).
Kiedy włączyć kolejną płytę do słuchania ? Chyba jest na to na razie za wcześnie , bo synek przecież niewiele powtarza jeszcze
Pozdrawiam serdecznie
Sylwia

Strony: [1] 2 3 ... 10
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!