Wróć do strony głównej.
Wrzenia 28, 2024, 06:20:28 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Prowadzenie terapii  (Przeczytany 9090 razy)
alip
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Lutego 16, 2014, 02:59:59 »

Szanowna Pani Profesor, jestem studentką logopedii i zaangażowałam się w wolontariat chłopczyka z autyzmem. Mama chłopca dostała wytyczne do terapii, podobne zalecenia znalazłam na forum. Odwołując się do ułożonego poniżej programu chciałam zapytać o kilka kwestii:

1.   Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić -  Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenie dźwiękonaśladowcze, w dalszym etapie Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
2.   Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania”  stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
3.   Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka i rodzeństwa oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
4.   Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów  zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią. Nie należy korzystać z płyt, chodzi przede wszystkim o kontakt z drugim człowiekiem i naśladownictwo ruchów maskotką.
5.   Naśladowanie rysowania linii pionowej i poziomej (chodzi o regułę: zrób tak samo jak ja)
6.   Ćwiczenia słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać -www.we.pl, (oczekujemy, że dwa miesiące po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie)
7.   Nauka symbolizacji: 1. Etap - układanie takiego samego przedmiotu (piłka, lala, miś) do takiego samego. 2. Etap - układanie różnych egzemplarzy (miś do innego misia itp.). 3. Etap - układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki). 4. Etap - układanie fotografii lub obrazka do przedmiotu. 5. Etap - układanie  podpisu (wielki druk, czcionka Arial, 36 pkt) do przedmiotu.   
8.   Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (można skorzystać z programu Analiza i synteza wzrokowa - www.wir-wydawnictwo.com  I etap - składanie obrazka rozciętego wzdłuż linii pionowej i lub poziomej na dwie części, II etap składanie obrazka rozciętego po skosie na dwie części
9.   Wykonywanie poleceń: daj misia, daj lalę, daj auto. W drugim etapie ćwiczeń - daj misia i auto, daj lalę i piłkę.  Ćwiczenia rozpoczynają się z użyciem przedmiotów, potem przechodzimy do obrazków.
10.   Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program Kocham czytać,  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
11.   Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - Sekwencje, Szeregi - www.konferencje-logopedyczne.pl.
12.   Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - Układanki lewopółkulowe - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.




I. czy poniższy plan jest realizowany codziennie, tzn. wszystkie ćwiczenia wykonujemy każdego dnia równoczesnie? czy najpierw uczymy samogłosek, jak dziecko potrafi je nazwać to wtedy wyrażenia dźwiekonaśladowcze i wyrazy globalne (rzeczowniki i czasowniki podstawowe). sukcesywnie wprowadzając je do planu terapii? Czy każde ćwiczenie równocześnie ma się pojawić?

2. na forum przeczytałam jedną informację i moja ciekawość nie pozwala mi jej pozostawić bez odpowiedzi. Dlaczego małym dzieciom, jak proponujemy ćw. sprawności manualnej, np. A. Bali to mogą to być tylko 2 ćwiczenia w ciągu dnia? czy więcej nie można?

3.zastanowiła mnie na forum jedna rzecz. Pisała Pani Profesor do jednej osoby na forum, że jak dziecko potrafi już kontynuować sekwencje 3 elementową to przechodzimy do uzupełniania sekwencji, nie wracając do naśladowania. A ja gdzieś w książce Pani profesor (o autyzmie, w liście mamy, dodanym na końcu) znalazłam informację, że wprowadzanie szeregów i sekwencji ma być cyklicznie, że się to powinno przeplatać (naśladowanie sekwencji 2 elementowej, następnie kontynuowanie sekwencji 2 elementowej, potem naśladowanie szeregu 3 elementowego, naśladowanie sekwencji 3 elementowej, itd.). czy nie może być tak, że najpierw uczymy dziecko naśladowanieć szeregi i sekwencje, jak już to potrafi to przechodzimy do kontynuowania, a na końcu uzupełniania? bez konieczności powrotu np. do naśladowania?


4. Kolejna kwestia dotyczy składania obrazka z części, jak dziecku dajemy taki obrazek do składania, np. z 2 części to czy pozwalamy mu na układanie dwiema rękami, czy tylko jedną, tą dominującą? dziecku dajemy obrazek do ułożenia w całości, czy np. na stole kładziemy jeden element, a drugi mu podajemy?
5. jakie ćwiczenia na myślenie przez analogie robić z nim (chłopiec ma dwa lata. Rozumiem, że na początek, te ćwiczenia, które są wydane przez konferencje – logopedyczne są za trudne?
6. kiedy można dobierać cienie do obrazków?
7. czy do wyżej wymienionych ćwiczeń można dołączyć te zadania z percepcji wzrokowej na poszerzanie pola, a z percepcji słuchowej na naśladowanie sekwencji dwóch instrumentów, np. bębenek, cymbałki?
Czy jak uczę dziecko naśladowania szeregu i sekwencji to ile razy mogę zrobić to na tym samym materiale? dodatkowo chciałam zapytać czy tutaj też są jakieś ograniczenia co do ilości wykonywanych ćwiczeń w ciągu dnia, np. dwa razy naśladowanie sekwencji 2 elementowej i dość? czy tu nie ma takich ograniczeń jak w  przypadku sprawności manualnej?
9. Mogę od początku uczyć dziecko zapamiętywania sekwencji ruchów, poprzez dwa uderzenia młoteczkiem w deseczkę, czy z tym się wstrzymać?
10. Jaki jest cykl wykonywania ćwiczeń szeregowania: zaczynamy od naśladowania 3 elementów szeregu, a  potem co? Mogłaby Pani profesor rozpisać te cykle?


Proszę wybaczyć zbiór tych pytań, możliwe, że są one błahe, ale spędzają mi sen z powiek.
Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam, Malwina
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Lutego 19, 2014, 04:44:33 »

Droga Pani Malwino, jeśli studiuje Pani w Krakowie zapraszam na czwartkowy dyżur, by omówić zasady ćwiczeń. Moi studenci, gdy podejmują wolontariat muszą zapoznać się z książką dr Marty Korendo i moimi dwoma ostatnimi książkami na temat autyzmu i na temat Metody Krakowskiej. Tam wszystko jest dokładnie wyjaśnione.
Teraz odpowiadam na Pani pytania:

I. czy poniższy plan jest realizowany codziennie, tzn. wszystkie ćwiczenia wykonujemy każdego dnia równoczesnie? czy najpierw uczymy samogłosek, jak dziecko potrafi je nazwać to wtedy wyrażenia dźwiekonaśladowcze i wyrazy globalne (rzeczowniki i czasowniki podstawowe). sukcesywnie wprowadzając je do planu terapii? Czy każde ćwiczenie równocześnie ma się pojawić?

TAK, KAŻDEGO DNIA, WYKONUJE SIĘ WSZYSTKIE ĆWICZENIA, OCZYWIŚCIE MAMA TAKŻE MUSI SIĘ WŁĄCZYĆ W 2 GODZINNY PROGRAM PRACY PRZY STOLIKU. SAMOGŁOSKI I WYRAŻENIA DŹWIĘKONAŚLADOWCZE RÓWNOCZEŚNIE. WYRAZY, GDY POJAWI SIĘ PIERWSZY WYRAZ UŻYTY ŚWIADOMIE, NAWET GDY JEST ZNIEKSZTAŁCONY.

2. na forum przeczytałam jedną informację i moja ciekawość nie pozwala mi jej pozostawić bez odpowiedzi. Dlaczego małym dzieciom, jak proponujemy ćw. sprawności manualnej, np. A. Bali to mogą to być tylko 2 ćwiczenia w ciągu dnia? czy więcej nie można?

DZIECKO POWINNO BYĆ ZAINTERESOWANE ĆWICZENIAMI, DLATEGO LEPIEJ ZROBIĆ DOBRZE I DOKŁADNIE DWA ĆWICZENIA NIŻ 4 NIEDOKŁADNIE I Z OPOREM DZIECKA.

3.zastanowiła mnie na forum jedna rzecz. Pisała Pani Profesor do jednej osoby na forum, że jak dziecko potrafi już kontynuować sekwencje 3 elementową to przechodzimy do uzupełniania sekwencji, nie wracając do naśladowania. A ja gdzieś w książce Pani profesor (o autyzmie, w liście mamy, dodanym na końcu) znalazłam informację, że wprowadzanie szeregów i sekwencji ma być cyklicznie, że się to powinno przeplatać (naśladowanie sekwencji 2 elementowej, następnie kontynuowanie sekwencji 2 elementowej, potem naśladowanie szeregu 3 elementowego, naśladowanie sekwencji 3 elementowej, itd.). czy nie może być tak, że najpierw uczymy dziecko naśladowanieć szeregi i sekwencje, jak już to potrafi to przechodzimy do kontynuowania, a na końcu uzupełniania? bez konieczności powrotu np. do naśladowania?

KOLEJNOŚĆ ĆWICZEŃ (KTÓRA JEST CZASAMI MODYFIKOWANA DLA INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU:
PROSZĘ PAMIĘTAĆ, ZE SEKWENCJA TO NIE JEST TO SAMO, CO SZEREG!
1. naśladowanie sekwencji dwuelementowej,
2.  kontynuowanie sekwencji dwuelementowej,
3. naśladowanie sekwencji trzyelementowej,
3. uzupełnianie sekwencji dwuelementowej,
4. kontynuowanie sekwencji trzyelementowej,
5.  uzupełnianie sekwencji trzyelementowej

JEŚLI DZIECKO POTRAFI NAŚLADOWAĆ trzyelementową sekwencję to nie wracamy do naśladowania dwuelementowej, bo to krok w tył.

4. Kolejna kwestia dotyczy składania obrazka z części, jak dziecku dajemy taki obrazek do składania, np. z 2 części to czy pozwalamy mu na układanie dwiema rękami, czy tylko jedną, tą dominującą? dziecku dajemy obrazek do ułożenia w całości, czy np. na stole kładziemy jeden element, a drugi mu podajemy?

PROSZĘ SPRÓBOWAĆ UKŁADAĆ OBRAZKI JEDNĄ RĘKĄ. TRUDNE, PRAWDA? NALEŻY PRACOWAĆ W SPOSÓB NATURALNY. UKŁADAMY Z UŻYCIEM OBU RĄK. WSZYSTKIE OBRAZKI LEŻĄ NA STOLE.

5. jakie ćwiczenia na myślenie przez analogie robić z nim (chłopiec ma dwa lata. Rozumiem, że na początek, te ćwiczenia, które są wydane przez konferencje – logopedyczne są za trudne?
PIERWSZE ĆWICZENIA PRZEZ ANALOGIE TO WŁAŚNIE ZABAWY Z SEKWENCJAMI.

6. kiedy można dobierać cienie do obrazków?

KIEDY DZIECKO POTRAFI DOBRAĆ TAKI SAM OBRAZEK DO TAKIEGO SAMEGO OBRAZKA ORAZ OBRAZEK KONTUROWY DO OBRAZKA,

7. czy do wyżej wymienionych ćwiczeń można dołączyć te zadania z percepcji wzrokowej na poszerzanie pola, a z percepcji słuchowej na naśladowanie sekwencji dwóch instrumentów, np. bębenek, cymbałki?
Czy jak uczę dziecko naśladowania szeregu i sekwencji to ile razy mogę zrobić to na tym samym materiale? dodatkowo chciałam zapytać czy tutaj też są jakieś ograniczenia co do ilości wykonywanych ćwiczeń w ciągu dnia, np. dwa razy naśladowanie sekwencji 2 elementowej i dość? czy tu nie ma takich ograniczeń jak w  przypadku sprawności manualnej?
NA TYM SAMYM MATERIALE MAKSIMUM 3 ĆWICZENIA

9. Mogę od początku uczyć dziecko zapamiętywania sekwencji ruchów, poprzez dwa uderzenia młoteczkiem w deseczkę, czy z tym się wstrzymać?

MOŻNA SPRAWDZIĆ, GDY ZA TRUDNE, UDERZAMY RAZ W JEDEN KLOCEK I DZIECKO POWINNO POWTÓRZYĆ.

10. Jaki jest cykl wykonywania ćwiczeń szeregowania: zaczynamy od naśladowania 3 elementów szeregu, a  potem co? Mogłaby Pani profesor rozpisać te cykle?
TO WSZYSTKO JEST ROZPISANE W KSIĄŻCE.



Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!